1

Onderwerp: Marsepein letters rechtop zetten?

Ik heb gezocht hier op het forum en gezien dat de meesten letters (of cijfers natuurlijk) op een taart rechtop zetten met tylose, maar dan wel van fondant. Wat ik nou niet kan vinden is of het wel kan: tylose door marsepein en daar letters van maken en rechtop zetten...

En kan je dan het best een soort slierten rollen en daar de letters/cijfers van maken nadat je tylose door de marsepein gekneed hebt?

Haha sorry ik ben een newbie op dit gebied ;)

2

Re: Marsepein letters rechtop zetten?

Ik gebruik marsepein met tylose maar net als namen moet je wel vestevigen met een sateprikker bijvoorbeeld. Maar marsepein wordt niet zo snel hard als fondant, bij mij duurt het soms een week en is het nog niet helemaal uitgehard

N-Joy Cakes

3

Ik hoef het op zich ook niet hard te hebben, maar gewoon een beetje stevig datt rechtop blijft. Sateprikker is idd een goed idee ;) thx... Maar al is het niet hard, blijft et dan wel rechtop?

4

Ik boetseer wel vaak met marsepein en tylose(ook al zeggen veel mensen dat dat niet werkt).
Maar ik heb ook een keer letters op een sateprikker gemaakt van marsepein en het is erg zwaar, dus het gaat (of ging bij mij in ieder geval) iets uitzakken en vervormen, maar het ligt er waarschijnlijk ook een beetje aan welke letters je nodig hebt.
Maar waarom gebruik je niet gewoon fondant?
Dat scheelt in dit geval ws een hoop frustraties!

Groetjes,
Michelle

5

Omdat ik het niet in huis heb en mn geld is een beetje op haha, maar ja... Zijn er nog alternatieven? Je kan toch ook zelf (ehh hoe heet dat, is dat royal icing ofzo?) iets maken en daar letters van spuiten die je rechtop kunt zetten?

6 Laatst bewerkt door Glamour (04-11-2010 00:43)

Als je niets in huis hebt, kun je misschien zelf mmf maken, en dat met tylose verstevigen. In mijn ervaring heeft marsepein en tylose geen enkele zin. Marsepein wordt uiteindelijk wel hard (na een paar weken), maar breekt snel en is zwaar. Je kunt beter fondant kopen (pettinice) en dat nog met tylose verstevigen. Royal icing zou kunnen, maar dat zou ik dan vrij dik spuiten en ook minstens een week laten drogen voordat je er iets meer probeert, en heel veel reserve maken, want ook dat breekt heel snel. Wat ook kan is uit ouwel (of eetpapier) letters knippen en die op de één of andere manier op de taart zetten, maar dat lijkt me niet zo heel erg mooi zonder fondant erachter.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

7

marsepein van zeelandia kan prima met tylose

8

Misschien ligt het er ook aan hoe dik je de letters maakt met betrekking tot hoe zwaar ze worden... Ze hoeven in principe niet dik te zijn namelijk... Ik ga het maar gewoon proberen ;) we zien wel, als het lukt laat ik het hier nog ff weten voor evt een ander die later deze vraag mocht hebben.

Ach ja soms moet je een risico nemen om te leren of iets werkt of niet he? =P

9

monique2510 schreef:

marsepein van zeelandia kan prima met tylose

ja dat gebruik ik ook om kleine dingen te boetseren (ben nog niet zo lang bezig) en heb er ook een keer grote minnie mouse oren en een grote 3 mee gemaakt, die gingen wel uits zakken/vervormen maar het was niet storend. ik weet natuurlijk niet hoe dit is als je echt grote letters gaat maken. allebei de keer wel verstevigd met sateprikkers erin en dat ging best goed het duurt alleen erg lang voordat het uithard.

N-Joy Cakes

10

Wat ook kan is de letters even in de oven leggen bij ongeveer 100 graden. Ze worden dan zacht, maar als ze afgekoeld zijn heel hard (wel dus meteen satéprikkers erin doen). De letters worden wel wat platter aan de kant waarop ze gelegen hebben.

11

wat is "even" in de oven? ik heb dit inderdaad al vaker voorbij zien komen.

N-Joy Cakes

12

Oh ja dat wil ik dan ook wel weten hoe lang... Je hebt het nog steeds over marsepein toch? Met tylose er doorheen?

13

Ik vind marsepein met tylose echt zinloos... hij wordt er echt niet sneller hard door... en heel vies... maar goed. Marsepein in de oven drogen kan wel, maar ik doe het meestal met fondant (als ik haast heb). Ik zet hem op 50 graden, en dan de ovendeur op een kiertje. Ongeveer 2 à 3 uur in de oven laten zitten (fondant kan al na een half uurtje), en dan heel goed laten afkoelen en liefst nog een dag laten drogen.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

14

Mijn oven werkt niet als de deur op een kiertje staat...  ;)

Heb het laatst met fondant met tylose geprobeerd: oven op 50 graden, half uurtje erin. Was wat warm.... maar eenmaal afgekoeld was het stéénhard..... dát werkt dus prima!

Met marsepein (nog) geen ervaring hiermee, ik lees wel ff mee....

15

Had toch nog wat fondant gevonden, zit nu in de oven, 100 gr, 15 min. Eerst maar es kijken of dat werkt, anders nog wat langer...

16

Tis gelukt hoor yay! Thanks voor de goeie tip!!! Volgende keer ook es met marsepein proberen. Dat vind ik veel lekkerder. Al vraag ik me af of het nog te eten is... Tis echt keihard!