1 Laatst bewerkt door Marco (03-11-2010 17:01)

Onderwerp: Beginnersvraag over icing

ik heb alles al afgestruind maar toch blijft het me nog een beetje onduidelijk. Dus stel ik mijn groentjes vraag toch maar even in de hoop niet bekogeld te worden met icing :D

Ik weet dat Icing een algemene term is.
Botercreme 1:1 gebruikt wordt om de taart af te smeren alvorens je deze bekleed met fondant/marsepein.

Royal Icing is om mee te decoreren/spuiten en is op basis van eiwit, en je hebt ook buttercream/botercreme om mee decoreren/spuiten.

Maar wanneer gebruik je nou het best Royal Icing en wanneer botercreme/buttercream om te decoreren/spuiten? Bijv om dunne lijntjes of gras te spuiten?

En als je moet kleuren wat is dan beter.

Voor mijn taart heb ik Royal Icing gemaakt van funcakes welke ik hier gekocht heb. Deze heb ik groen gekleurd voor mijn eerste taart.

http://www.deleukstetaarten.nl/foto/2993/Marco/

De mix was met mijn hema handmixertje van 200watt best lastig te maken. Toen wilde ik het groen kleuren. Dat heb ik met kleurgel van Wilton gedaan. Ik had daar best veel van nodig voor het zo groen werd en heb er ook een beetje zwart bij gedaan. Maar de Royal icing bleef een beetje slap. Soms als ik gras opspoot met de grastip zakte het snel in elkaar, wat wel een beetje zichtbaar is hier en daar :). Dit is dus eigenlijk vraag nr2. hoe kleur je het beste en wat is makkelijker met kleuren? RI of buttercream?

Wat is beter kleurenpoeder/pasta/vloeistof-gel ?

groetjes
Marco

Re: Beginnersvraag over icing

als je googled en de afbeeldingen bekijkt, kun je al verschil zien.

als je zoekt op wilton courses cakes, daar wordt veel met buttercream icing gewerkt.

Als je zoekt op royal icing en de volgende termen er om de beurt achter plakt, wordt vast een hoopt duidelijk :)
Scroll Borders, Runout Collars & Extension Borders
Brush Embroidery, Lace Designs, Runout Motifs

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Hoi Marco,

Leuk dat je het vraagt. In het Wilton yearbook, het maakt niet uit welke jaargang, staat altijd een tabel met de verschillende soorten icings, hun kenmerken en waar je dat type icing het beste voor gebruikt. Year Book 2011 bladzijde 111.

Los van de tabel zou je ook andere zaken kunnen laten meewegen als je een keuze moet maken, bijvoorbeeld:

Leeftijd eters vd taart
Royal icing is heel wit van zichzelf en als je dit kleurt krijg je hele heldere kleuren. Royal icing wordt wel kei-hard. Da's niet handig als het een taart moet worden voor een 1-jarige... dit stikken daarin. Ouderen hebben het meestal ook niet op keihard spul.

Maar ook zaken als, hoe goed beheers je de verschillende technieken en voorkeuren qua smaak.

Just my 2 cents.

Suc6 ermee en leuk om mannelijke bakkers/decorateurs op het forum te zien.

Met zoete groet! Akire

4

Ligt het aan mij :o , of zijn je foto's niet zichtbaar? (er is een 'sticky' waarin staat hoe je dat moet doen)

tip: gras kun je ook maken van fondant door een knoflookpers.
Omdat ik je taarten niet kan zien, weet ik niet of dat het beoogde effect zou hebben.
Succes! :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

http://www.deleukstetaarten.nl/foto/2993/Marco/

@ Carien klik op de link hierboven dan lukt het wel als het goed is. Ben in het dagelijks leven ict-er :D dus dat zou me wel moeten lukken haha.
Die tip ga ik zeker onthouden, ik heb hem eerder gehoord maar toen is het kwartje minder geland geloof ik, en mijn knoflook pers is knudde dus.. tijd voor een nieuwe!.

@Akire Ja ja ze zijn er wel hoor mannelijke koekebakkers :) Ze durven denk ik niet zo. Ik ga eens kijken of ik dat jaarboek kan vinden. Dat van jonge kids en ouderen had ik niet bedacht... slim.

@Tipsytaartje thx. Het probleem is dat als je googled etc je zoveel dingen om je oren krijgt en je valt van het een in het ander dat je er tipsy van wordt!

Dank allemaal voor jullie reacties, meer tips altijd welkom!

6

nou Marco, inmiddels heb ik je taart gezien hoor :thumb: . Wow, ik ga me niet meer aan tips aan jou wagen hoor! Prachtig :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Het Wilton Year Book 2011 is in de webshop De Leukste Taart-webshop te koop.... Kan je links van het forum scherm vinden :D - Prijs weet ik zo niet meer maar zal rond 15 Euro liggen.

Heb jouw taarten bekeken: chapeau. Mooi hoor!

Met zoete groet! Akire

8

FF-gecheckt... Kost minder. T'is Euro 12,95 artikel ID is 1701-3507.

Doei.

Met zoete groet! Akire

Marco schreef:

@Tipsytaartje thx. Het probleem is dat als je googled etc je zoveel dingen om je oren krijgt en je valt van het een in het ander dat je er tipsy van wordt!

oke, dan iets duidelijker

types of icing

Je kunt beide icings opzoeken op youtube, dan zie je wat je ermee kunt doen, en bij de meeste filmpjes leggen ze ook nog uit wat het is en wanneer je daarvoor kiest.

dit is echt royal icing, en dit kan niet met buttercream icing: http://1.bp.blogspot.com/_2kJkEyvz-dU/TDvFm-KM1II/AAAAAAAAAoI/0JLvcxoTSIA/s1600/P7121201.JPG

en hier een topic over BCicing:http://www.deleukstetaarten.nl/forum/viewtopic.php?id=117522

groetjes Tirza     

10

Geen tips, maar wat een leuke taart!

Groetjes,
Michelle

11

oww ehm, vergeten erbij te zetten, maar die is niet van mij hoor! Dat kan ik niet!!! :lol:

groetjes Tirza     

12

Dank je Akire.
Ik heb inmiddels die van 2009 voor niks gedownload in PDF formaat en zag daar idd een opsomming in staan en allerlei basis uitleggen.
Ga de echte wel voor kerst of sinterklaas vragen :)
Doeg !

13

@michelle Dank je wel!!
@Tipsy haha ok ik was wel onder de indruk :)