1

Onderwerp: hoe kan ik mijn poppetje mooi houden

Hallo allemaal,

Ik ben echt een beginneling met het maken van taarten. Ik ben momenteel een verjaardags taart voor mijn zoontje aan het maken. Hij wordt 1 jaar oud en wil een mooie Bumba taart maken in 3d. Nou heb ik Bumba al gemaakt maar tot mijn verbasing zakt het poppetje een beetje in. Ik gebruik pettinicing. Nu heb ik Bumba op zijn rug gemaakt maar dit was eigenlijk niet de bedoeling.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes

Bas

2

Re: hoe kan ik mijn poppetje mooi houden

Papa van Steijn schreef:

Hallo allemaal,

Ik ben echt een beginneling met het maken van taarten. Ik ben momenteel een verjaardags taart voor mijn zoontje aan het maken. Hij wordt 1 jaar oud en wil een mooie Bumba taart maken in 3d. Nou heb ik Bumba al gemaakt maar tot mijn verbasing zakt het poppetje een beetje in. Ik gebruik pettinicing. Nu heb ik Bumba op zijn rug gemaakt maar dit was eigenlijk niet de bedoeling.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Hi Bas

Rolfondant is goed vormbaar maar het blijft een beetje zacht dus als je er wat grotere dingen mee maakt dan zakt het vaak in op de zwakkere onderdelen.

Je kunt ervoor kiezen op een basis van metaaldraadjes te werken of aan de binnenkant te stutten met bvb satestokjes.

Maar je kunt ook de rolfondant met wat tylose mengen, een paar uurtjes laten rusten in plastic en daarna je figuurtje maken, dat ondersteun je nu met stukjes piepschuim totdat je figuurtje hard is geworden, tylose zorgt namelijk dat het fondant harder wordt, meer uitdroogt dus. Tylose kun je kopen in de webshop.

I believe in Sandy Claws

3

Het is een goed idee net als granny w zegt om een klein beetje tylose door de rolfondant te mengen.
In verband met veiligheid gebruik ik zelf liever droge spagetti of pinda stokjes voor het stutten. Zeer zeker als de taart voor een kinderfeestje bedoelt is. Het kind kan zich erger bezeren aan metaaldraadjes of sate stokjes dan aan droge spagetti.

groetjes Francisca

4

Franky schreef:

Het is een goed idee net als granny w zegt om een klein beetje tylose door de rolfondant te mengen.
In verband met veiligheid gebruik ik zelf liever droge spagetti of pinda stokjes voor het stutten. Zeer zeker als de taart voor een kinderfeestje bedoelt is. Het kind kan zich erger bezeren aan metaaldraadjes of sate stokjes dan aan droge spagetti.

Als het de bedoeling is dat ze de pumba opeten zou ik er niets in doen, ooit op de ehbo een stuk rauwe spaghetti uit een verhemelte moeten trekken....niet echt 1 van mijn geliefde bezigheden :))

Ik meld altijd ieder afwijkend (niet eetbaar) stuk ingebracht in de cake of versiering, en geef het ook op een lijstje. Als het eetbaar moet zijn pak ik meestal marsepein of fondant met tylose.

I believe in Sandy Claws

5

Granny ik ben steeds een beetje sceptisch
maar ik vind ook dat taart te eten moet zijn .
zonder ijzerdraadjes etc.
dat maakt het allemaal moeilijker maar is nog altijd te doen

cateren is ook gebakjes maken :)

6

Ikkie schreef:

Granny ik ben steeds een beetje sceptisch
maar ik vind ook dat taart te eten moet zijn .
zonder ijzerdraadjes etc.
dat maakt het allemaal moeilijker maar is nog altijd te doen

Maar soms kom je er niet onderuit, bij bloemen zijn ook de bedradingen niet eetbaar, wil je de bloemen in de taart steken zul je een posystick moeten gebruiken etc, dowels bij stapeltaarten :)

Het ligt er dus gewoon aan wat voor versiering enzo :)
Sommige figuren kun je gewoon niet maken zonder versteviging en niet alles is eetbaar in de zin van schuif het maar naar binnen :)

I believe in Sandy Claws

7

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga denk ik toch voor de tylose en probeer daar waar nodig het tijdig te ondersteunen met piepschuim. Nogmaals bedankt en ik ga mijn best doen om er een mooi eind resultaat van te maken.

Groetjes bas

8

Papa van Steijn schreef:

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga denk ik toch voor de tylose en probeer daar waar nodig het tijdig te ondersteunen met piepschuim. Nogmaals bedankt en ik ga mijn best doen om er een mooi eind resultaat van te maken.

Ik hoop dat alles lukt en dat wij het resultaat mogen bewondren in de galerij :)

I believe in Sandy Claws