1

Onderwerp: over citroenrasp (mijn duits is niet zo goed..)

In de vakantie heb ik een taartenboek van Dr. Oetker gekocht. Veel ontwerpen kwamen me vrij bekend voor (de schrijvers zijn duidelijk fan van Peggy Porschen :+), maar er staan leuke dingen in. Alleen - 't is natuurlijk wel in het duits. En dat is niet mijn sterkste kant :D

Nou wil ik citroencakejes maken, maar

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

2

Re: over citroenrasp (mijn duits is niet zo goed..)

Marianne het is citroenschil,met druivensuiker
Een pakje is voor 250 gram meel of 500 ml vloeistof

cateren is ook gebakjes maken :)

3

Ah, tnx eugenie. De citroenrasp hier in het potje (nee, ik rasp nooit zelf, erg he :P) is citroenschil en suiker. Dus 't is toch wel min of meer hetzelfde.
In het recept gaat 300 gram bloem; hoeveel theelepels citroenrasp zal ik er dan in doen?

4

ik heb ook die nederlandse hoor
voor mijn biscuit gebaseerd op 330 gram mix doe ik altijd 1 volle met kop dessertlepel
in theelepels is dat 2 met kop, ik vind het lekker maar smaken verschillen.
Maar het is niet zuur hoor

5

Staat in dat boek ook de Käpt'n Joes Seemannsgarn-Torte. Die is zeer aan te bevelen.

Groetjes, Ria
"Le talent, ça n'existe pas, le talent, c'est avoir l'envie de faire quelque chose."

6

Marianne schreef:

Ah, tnx eugenie. De citroenrasp hier in het potje (nee, ik rasp nooit zelf, erg he :P) is citroenschil en suiker. Dus 't is toch wel min of meer hetzelfde.
In het recept gaat 300 gram bloem; hoeveel theelepels citroenrasp zal ik er dan in doen?

Citroenrasp is niet hetzelfde als citroenzest :)

Je kunt gewoon citroenrasp gebruiken met een beetje suiker, maar ook gewoon de citroenrasp die men hier verkoopt. En voor een taart met een citroenachtig basis is het gemiddeld een afgestreken theelepel (5 ml) per 100 tot 125 gram bloem.

Als je toevallig goede citroenen in huis hebt dan kun je ook een halve theelepel per 125 gram bloem echte citroenzest toevoegen (zorg dat je raspje of zester alleen eht gele deel raspt, het wit is bitter) het geeft net iets meer smaak vind ik persoonlijk maar ik ben een kniesoor :)

I believe in Sandy Claws

7

Granny W. schreef:

Huh? Is citroenrasp wat anders dan geraspte citroen? (even de kant en klare potjes buiten beschouwing gelaten)

Maar goed, op de verpakking komen de ingredi

8 Laatst bewerkt door Granny W. (24-08-2007 14:19)

Marianne schreef:
Granny W. schreef:

Huh? Is citroenrasp wat anders dan geraspte citroen? (even de kant en klare potjes buiten beschouwing gelaten)

Die laat ik juist niet buiten beschouwing want die zijn op de oude Nederlandse manier geent, men nam een suikerklontje (vroeger grove suikerbolletjes) en raspte daarmee over de citroenschil, zodoende een deel van de zest en de aromatische olien daarin opnemend uit de schil, de hedendaagse kant en klare rasp is dus een mengsel van zest en suiker.

Citroenzest is echt geraspte citroenschil zonder toevoegingen. In Duitsland vermengt die men met een beetje druivensuiker.

En gewoon vers nergens mee en dat doen ze i de rest an de wereld :)

I believe in Sandy Claws

9

Nou, ze kwamen mooi uit de oven en zijn erg lekker, maar de citroensmaak moet je er zelf bij bedenken.... jammer hoor.

10

Marianne schreef:

Nou, ze kwamen mooi uit de oven en zijn erg lekker, maar de citroensmaak moet je er zelf bij bedenken.... jammer hoor.

Je zei dat er ook witte chocolade doorheen ging ?

Vaak zit er een toegevoegede smaak bij zoals citroen om een andere smaak te liften zeg maar....dat houdt in dat andere smaken verstevigd worden maar de smaak van de originele toevoeging (in deze de citroen)  geen hoofdtoon geeft....

I believe in Sandy Claws

11

Ja dat zou me logisch klinken als de cakejes geen "zitronenmuffins" zouden heten. Nou moest ik ze eigenlijk nog wel tremperen (met citroensap, dat dan weer wel), maar ik verwachtte sowieso al wel citroensmaak. Heb bij deel 2 een extra theelepel citroenrasp toegevoegd, zo even proeven als ze afgekoeld zijn.

Waarschijnlijk lag het toch wel aan de vervanging van het pakje Finesse Geriebene Zitronenschale door 3 theelepels citroenrasp...

12

Dat dacht ik ook net :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

13

Ik heb vanuit Duitsland citroensuiker (i.p.v. vanillesuiker) meegebracht. Als je die gebruikt, proef je echt citroen. Erg lekker in cupcakejes! :9

14 Laatst bewerkt door Ikkie (25-08-2007 20:06)

nee hoor met de nederlandse versie heb je een vleugje
met de duitse trouwens ook
je kan schil toevoegen of niet
maar de hoeveelheid is bepalend of je citroen  proeft of niet
de zest dus citroen schil of suiker mer citroen rasp verandert daar niets aan
wil je echt citroen
ja het beslag zegt al veel he