1

Onderwerp: fondant gesmolten!

Een heel vervelend probleem, ik snap er helemaal niks van! Ik heb donderdag cc gemaakt met BMW logo, heel leuk en goed gelukt. Vrijdagavond moest ik ze afleveren. Ik kijk, vlak voordat ik ze ging brengen nog even in de doos.....is mijn zwarte fondant gesmolten, uitgelopen :s . Heel erg zacht geworden. Ik vond het vreselijk, want het was toch voor iemand anders. Veel werk aan gehad en geen tijd meer om het te herstellen. De blauw en wit was wel zachter dan normaal, maar niet zo erg. Ik had het koel in een taartdoos in de garage weg gezet.
Wie kan mij vertellen hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen? ik heb gezocht op het forum (misschien niet goed genoeg), maar daar kon ik geen gelijkend probleem vinden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Linda

Een dag niet gebakken is een dag niet geleefd!

2 Laatst bewerkt door Dot (11-10-2010 11:56)

Re: fondant gesmolten!

waar had je mee afgesmeerd en wat was de vulling?

Groetjes, Dorothea.

3

Ik had ze niet gevuld, maar afgesmeerd met een laagje botercreme met chocola erdoor. Dat had ik al vaker gedaan en nog geen problemen mee gehad. Ik heb daarom daar het probleem ook niet gezocht.

4

Wat voor een botercreme???

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

Of misschien teveel water gebruikt om de zwarte dingetjes vast te plakken?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

6 Laatst bewerkt door Taarttante (11-10-2010 17:26)

De botercreme die ik altijd gebruik bij een winkel uit de buurt is inderdaad "vernieuwd", je moet nu ipv een slokje melk zo'n 400 ml water toevoegen. Ik vond dat ook al niet handig, maar het werkte wel goed. Luchtige creme die niet al teveel naar boter smaakt . Ik werk er nu al een paar manden mee en heb er anders nog geen gesmolten fondant aan over gehouden. Ik zal eens vragen in de winkel of ze nog "oude" creme hebben. Maar omdat dit al een poosje goed ging dacht ik dat dat het ook niet was. Misschien toch....?
En ik gebruik geen water om te plakken, maar voedsellijm. Ook altijd prima resultaat mee gehad!

7

Dat is dus botercreme van een mix....en daar moet je niet mee afsmeren :-)
Het vocht in de creme kan de fondant laten smelten, wat nu dus ook is gebeurd!

Om af te smeren kun je beter 1:1 botercreme maken.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl