1

Onderwerp: help! hoe kan dit?

ik ben nigella cc's aan het bakken voor de opendag a.s. zaterdag. Ze komen mooi op in de oven, ruiken en smaken heerlijk, maar na 5 minuten beginnen ze helemaal in te zakken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NCBCLQ34.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JMN88Z6I.jpg

ik zet de vormpjes van dr. oetker nooit in de muffinvorm omdat ze dan los laten. Als ik ze zo op de plaat zet heb ik daar geen last van. Maar nu zakken ze dus in.... :s

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

2

Re: help! hoe kan dit?

lijkt me een prima topic voor bakken en vullen en niet voor showen

Alles goed???? nee 3 fout

3

lune schreef:

lijkt me een prima topic voor bakken en vullen en niet voor showen

klopt...ik zag zelf ook dat ik verkeerd stond. Heb het al gemeld.

4

Lijkt mij dat de binnenkantjes nog niet gaar zijn.

Volg je hart...want dat klopt!

5

mniek schreef:

ze zijn echt goed gaar...daarom snap ik er ook niets van :nooo

6

Ik heb het zelfde probleem! gebruik het recept ook niet meer. Tegenwoordig gebruik ik het recept van Magnolia bakery en heb er geen problemen meer mee.

Groetjes, Renata

7

sil schreef:
mniek schreef:

ze zijn echt goed gaar...daarom snap ik er ook niets van :nooo

:think: Hmmmm......raar. Ik bak tegenwoordig de "Nigella-cc's" zonder melk. Misschien is dat het proberen waard?

8

Ik heb dat ook een keer gehad. Toen had ik de boter gesmolten. De boter moet echt op kamertemperatuur zijn en dus niet gesmolten /warm. Wat dat het misschien ook bij jou?

9

ik heb nu cakejes volgens het recept van peggy porschen in de oven staan, wilde ik ook nog eens proberen, eens kijken wat dat is.

zonder melk...dat kan ik ook nog wel eens proberen
en ik gebruik nooit geen gesmolten boter, leg hem altijd een uurtje voor gebruik uit de koelkast.

Gelukkig is het woensdagmiddag....de halve schaal mislukte cakejes is al leeg :lol:

10

Ik gebruik trouwens ook het nigella recept voor cc's. Ik doe wel eerst de zachte roomboter 1 minuut goed loskloppen. Dan de suiker erbij. Samen alles 3 minuten goed mixen. Dan de eieren er 1 voor 1 door. En als laatste de gezeefde zelfrijzende bloem erdoor mixen. (ik gebruik er ook géén melk in).

Lukt altijd; ze worden echt heerlijk als je het op deze wijze bereidt! Vroeger mixte ik alle ingrediënten tegelijk en toen werden ze compact en niet echt lekker.

Succes volgende keer.

11

ik smelt eigenlijk altijd de boter voor cupcakes, of ik gebruik een recept met olie. lukt altijd :)

maaaaaar: de volgorde is inderdaad belangrijk! en niet te lang doormixen als je de droge ingredienten erin doet!

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

12

Ik ga het meteen ook zo proberen met jullie tips! Heb ze al heel vaak geprobeerd met Nigella's recept en bij mij worden ze idd ook niet mooi hoog en als je ze uit het papiertje haalt zie je dat er een hele ruimte onder is ontstaan, ook zo vreemd. Ik ben benieuwd of het nu wel lukt!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

13 Laatst bewerkt door djehr (06-10-2010 12:50)

Als cake of cupcakes inzakken als ze uit de oven zijn dan zijn ze inderdaad niet helemaal gaar (ook al lijken ze dat wel). Het scheelt soms maar 1 of 2 minuten bakken. Verder vraag ik mij af welke cc papiertjes je gebruikt. Zijn deze van dr. Oetker of van de Xenos? Die van dr. Oetker zijnj namelijk dikker geworden waardoor je cc er langer over doen om gaar te worden...

[edit] ik lees net dat je inderdaad dr. Oetker cc papiertjes gebruikt. daar kan dus het probleem liggen.
Ik gebruikte ze voorheen ook altijd omdat ze zo fijn zijn. Maar doordat ze nu net iets anders zijn mislukken mijn cupcakes ineens. Met andere cc papiertjes heb ik geen last.

14

zou het aan de papiertjes liggen dan? Ik gebruik nooit geen anderen, dit zijn de enigste die hier in het dorp te verkrijgen zijn :lol:
ik kan het niet uitstaan dat het niet lukt, dus ik ga zo nog een poging wagen.
Hoe lang en hoe heet bakken jullie ze? Ik heb een heteluchtoven en bak op 160 C en dan 40 minuten

15

Ik bak mijn cc-tjes op 170 graden boven- en onderwarmte en dan 18 minuten....

16

Is dit de eerste keer dat je ze maakt? Als dat zo is dan zou het wat anders kunnen zijn. Maar als je ze vaker gemaakt hebt en het gaat nu mis dan zou ik de oorzaak in de papiertjes zoeken  :s

17

djehr schreef:

Is dit de eerste keer dat je ze maakt? Als dat zo is dan zou het wat anders kunnen zijn. Maar als je ze vaker gemaakt hebt en het gaat nu mis dan zou ik de oorzaak in de papiertjes zoeken  :s

ik heb ze al verschillende keren gemaakt. De laatste keer was een maand geleden en toen heb ik er 80 gebakken. Op een paar loslatende papiertjes ( die ik dus in de muffinvorm had gezet) waren ze verder perfect.
Heb nu een nieuwe lading in de oven staan...de aanhouder wint...toch? :s

18

Ik ga voor je duimen. Ik gebruikte altijd de cc papiertjes van dr. oteker en echt nooit problemen gehad. Kwamen er perfect uit. Van het weekend een nieuw doosje gehaald en tot twee keer toe problemen. Papiertjes lieten allemaal los en mijn cuppies moesten 3 minuten langer in de oven. Gisteren cc papiertjes van de hema gebruikt en geen enkel probleem. Heb het al meer gelezen op het forum

19

en voila...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QKRQOGFA.jpg

gemixt op de manier zoals sofia beschrijft en 30 minuten in de oven op 170 C.

had die van het recept van Peggy Porsch ook geprobeerd. Die gingen meteen goed maar wij vinden ze erg zoet.

Dames : heel erg bedankt voor het meedenken, de tips en adviezen. Nu maar hopen dat er iemand op de open dag komt ( of liever nog: ons huis koopt)

20

:thumb: Top dat het gelukt is. Ga ik ook maar eens zo proberen  :) .

Succes met de open dag!

21

djehr schreef:

:thumb: Top dat het gelukt is. Ga ik ook maar eens zo proberen  :) .

Succes met de open dag!

dank je! en als er niemand komt hebben we gewoon zelf heel veel cakejes, de mislukte zijn nl. al op :lol: