1

Onderwerp: biscuit na een nacht in een zak

Hoi,

Ik heb afgelopen vrijdagavond 2 biscuits gebakken en heb die in een pedaalemmerzak bewaard om ze de volgende morgen te bekleden. Ze hebben ongeveer 2/ 2,5 uur afgekoeld.
Toen ik ze zaterdagochtend wilde bekleden was er 1 helemaal zacht aan de buitenkant. Bij het afsmeren trok ik als het ware de buitenste laag er af en kon hem dus niet meer glad afsmeren. Ook was hij aan de onderkant (bovenkant van het bakken) zacht.

Wat heb ik verkeerd gedaan? Kan ikze beter gewoon aan de open lucht bewaren, of in aluminiumfolie, of in vershoudfolie? Of is het gewoon niet handig om de avond van te voren de biscuit te bakken?

alvast bedankt voor het meedenken.

2

Re: biscuit na een nacht in een zak

gewoon na het bakken  de taarten eerst even laten afkoelen in de vorm, daarna omkeren op een met suiker bestrooide plaat, snijplank of zo iets of een taartrooster gebruiken die zijn te koop bij de meeste blokkers en dergelijke en aan de lucht laten afkoelen pas als ze helemaal koud zijn dan pas inpakken, als je ziets afdekt wat nog lichtelijk warm is zal het gaan condenseren zodat het plakkerig word en de buikenkant laat dan indd los. hetzelfde effect krijg je met paprika´s die je in de oven stopt en dan in een plastic zakje stopt om het schilletje los te laten weken. maar ja dat is daar dan de bedoeling ook van en voor je biscuit was het niet zo

hoop dat je er wat aan hebt

menno

3

Uuuuhh...... zou het niet weten, zo doe ik het ook altijd.
Heb je niets aan.....sorry.

4

maar 2/ 2,5 uur lijkt me toch voldoende om het af te laten koelen toch?

chefkok35 schreef:

gewoon na het bakken  de taarten eerst even laten afkoelen in de vorm

niet laten afkoelen in de vorm, direct uit de oven storten op een taart rooster. Als je het laat afkoelen in de vorm krimpt je kapsel :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

heb je ze wel gekoeld/in de vriezer gedaan of zo op t aanrecht?

7

ja als ze krimpen dan lossen ze makkelijker he maar ja ik heb dan ook pas 18 jaar ervaring met bakken en koken dus tja kom pas kijken

kijk maar wat je doet zolang je het maar niet in een zak doet of afdekt als het nog warm is

8

chefkok35 schreef:

ja als ze krimpen dan lossen ze makkelijker he maar ja ik heb dan ook pas 18 jaar ervaring met bakken en koken dus tja kom pas kijken

kijk maar wat je doet zolang je het maar niet in een zak doet of afdekt als het nog warm is

Chill out! Niet zo heetgeblakerd reageren.... pffffffff  :think:

Iedereen bedoelt het goed met/voor iedereen op dit forum?!

Dan niet zo reageren, in mijn ogen overbodig.

Zo blijft het leuk/gezellig voor iederéén?!  :D

9

ja het is goed hoor mijn excuus voor de reaktie.

10

etmc schreef:

ik heb ze direct vanuit de oven uit de bakvorm gehaald. Op een rooster laten afkoelen (2/2,5 uur) en daarna in een pedaalemmerzak gedaan.

11

jolan1982 schreef:
etmc schreef:

ik heb ze direct vanuit de oven uit de bakvorm gehaald. Op een rooster laten afkoelen (2/2,5 uur) en daarna in een pedaalemmerzak gedaan.

ja zo doe ik het ook, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet op de tijd let, wanneer ik ze inpak... ik loop even langs mn kapsel, voel hoe warm ze zijn, dus met de tijd kan ik je niet helpen.

@Chefkok35, je hoeft echt niet je 18jaar ervaring in de strijd te gooien  hoor, nergens voor nodig. We zijn hier om elkaar te helpen, en mocht jij denken dat ik of iemand anders, het verkeerd zegt, dan kun je (rustig) uitleggen waarom. Dan kan ik daarover ook weer uitleggen waarom ik bijv niet wil dat het kapsel krimpt of je advies ter harte nemen en je bedanken. :)
Ik vraag me trouwens wel echt af waarom de mannen op dit forum, die een banketbakker- of chefkok achtergrond hebben, zo snel zo hoog van te toren blazen, je bent namelijk niet de eerste en ik vraag me oprecht zonder verwijt af hoe dat toch komt :Y

groetjes Tirza     

12

dus in principe is het prima als ik de afgekoelde biscuits in een pedaalemmer zak bewaar? Of kan ik ze beter invriezen?

Zou ik ook nog iets tijdens het bakken verkeerd gedaan kunnen hebben?

13

je kunt je kapsel prima op kamertemperatuur ingepakt bewaren voor een nachtje, maar als je ruimte hebt in de vriezer kan dat ook :Y

tijdens het bakken, dan zou je dat al bij het storten of afkoelen moeten hebben gemerkt denk ik

groetjes Tirza     

14

jolan1982 schreef:
etmc schreef:

dus niet gekoeld? mja t kan dat ie toch niet helemaal afgekoeld was of dat t in de keuken te warm was dat ze daarom zacht en nat werden?

15

maar ik moet ze toch op kamertemperatuur bewaren of gewoon in de pedaalemmerzak in de koelkast?

16

@tipysytaartje nou ja als je klaar met met bakken van je biscuit zal je zien dat het gekrompen is, maar goed ik heb geleerd dat het beter is om eerst even te laten afkoelen in de vorm en dan pas te storten, omdat het dan de kans heeft om een beetje te settelen, als je het direct stort dan loop je de kans dat het gebak breekt of dat er stukken achterblijven. en voor die 18 jaar ervaring opmerking ja dat floept er wel eens uit

17 Laatst bewerkt door Taarterataaa...! (19-09-2010 20:59)

Ik heb vrijdag ook vier biscuits gemaakt en zaterdag verder verwerkt.

Ik heb ze direct gestort uit de oven op taartroosters, paar uur af laten koelen en in zak de koelkast in.

Gaat bij mij goed (tot nu toe i.i.g.).

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

18

chefkok35 schreef:

@tipysytaartje nou ja als je klaar met met bakken van je biscuit zal je zien dat het gekrompen is, maar goed ik heb geleerd dat het beter is om eerst even te laten afkoelen in de vorm en dan pas te storten, omdat het dan de kans heeft om een beetje te settelen, als je het direct stort dan loop je de kans dat het gebak breekt of dat er stukken achterblijven. en voor die 18 jaar ervaring opmerking ja dat floept er wel eens uit

bedankt voor je antwoord :) bereid jij je bakvorm nog ergens mee voor? Ik gebruik namelijk bakspray, voorheen boter, en heb nooit dat mn kapsel in mn bakvorm blijft kleven. Ik snap wel je redenatie hoor  :Y

groetjes Tirza     

19

Ik gebruik ook bakspray. Bij ronde vormen heb ik nooit problemen, die vallen er zo uit, maar bij vierkante wil het toch nog wel eens mis gaan. Dan breken ze of zo, zijn nog wel te gebruiken met een beetje plakwerk met botercrème, maar het is toch redelijk frustrerend  :(

Verder verpak ik mijn kapsels altijd in huishoudfolie als ze maar 1 nachtje over hoeven te staan. Aleen als ik ze voor iets langere tijd invries gaat er ook een zak omheen.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

20

ik had er vorige week ook 2 gebakken en met kartonnetje eronder in de diepvries gedaan (in 2 zakken); vandaag laten ontdooien en toen ik ze ging snijden, waren ze aan de onderkant (dus ook bak-bovenkant) helemaal zacht en aan het kartonnetje geplakt...

Wel vind ik, dat als ik de taarten meteen op een rooster stort, ze aan het rooster gaan plakken; hebben jullie dat niet?

Groetjes, Dorothea.

21

Ik stort altijd mijn kapsels direct, juist als ze heet of warm zijn laten ze makkelijk los, want de bakspray is dan nog vettig aan je vorm en als je het af laat koelen dan trekt dat in je kapsel en komt hij er bij mij stroever uit!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

22

Boska schreef:

Ik gebruik ook bakspray. Bij ronde vormen heb ik nooit problemen, die vallen er zo uit, maar bij vierkante wil het toch nog wel eens mis gaan. Dan breken ze of zo, zijn nog wel te gebruiken met een beetje plakwerk met botercrème, maar het is toch redelijk frustrerend  :(

Verder verpak ik mijn kapsels altijd in huishoudfolie als ze maar 1 nachtje over hoeven te staan. Aleen als ik ze voor iets langere tijd invries gaat er ook een zak omheen.

bedoel je dan vershoudfolie of aluminiumfolie?

23

Dot schreef:

ik had er vorige week ook 2 gebakken en met kartonnetje eronder in de diepvries gedaan (in 2 zakken); vandaag laten ontdooien en toen ik ze ging snijden, waren ze aan de onderkant (dus ook bak-bovenkant) helemaal zacht en aan het kartonnetje geplakt...

Wel vind ik, dat als ik de taarten meteen op een rooster stort, ze aan het rooster gaan plakken; hebben jullie dat niet?

ja dat had ik dus ook. En aan de zijkant waren ze ook zacht geworden.

24

Ik stort altijd op een rooster met daarover een schone theedoek, dan kan het ook niet aan het rooster plakken.

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

25

ik leg altijd een stuk bakpapier op mijn rooster waar ik een paar gaatjes in prik zodat de warmte wel weg kan. Daar plakken ze ook niet aan vast.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)