Onderwerp: Taart bekleed met ganache of chocolade.....invriezen?????
Hoihoi,
De titel zegt het al. Kan ik een taart bekleed met ganache of chocolade invriezen???
Alvast bedankt.
Een gezellige taart is de moeite waard!
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Taart bekleed met ganache of chocolade.....invriezen?????
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Hoihoi,
De titel zegt het al. Kan ik een taart bekleed met ganache of chocolade invriezen???
Alvast bedankt.
Dat hangt voornamelijk van de vulling af...
Als ik er vruchten in doe met bc of mousse kan ik die dan invriezen?
Of iets goed tegen invriezen kan hangt voornamelijk af van het vetgehalte. Botercrème kan er bijvoorbeeld prima tegen en daar zal weinig tot niks mee gebeuren.
Vruchten daarentegen bevatten veel vocht, vooral zachte vruchten als aardbei en kiwi. Die kunnen kapot vriezen doordat het vocht gaat kristalliseren waardoor de celwanden kapot gaan. Je vruchtjes worden dan een beetje "mushi" en als ze weer ontdooien is de kans groot dat er veel vocht vrijkomt.
Leg maar eens wat aardbeitjes in de vriezer of een heel koude koelkast, dan zie je wat er gebeurt.
Als je nou (zelfgemaakte) jam ertussen doet kan het een stuk beter ingevroren worden omdat de celwanden dan al kapot gekookt zijn en de pectine in de vruchtjes en de geleisuiker al voor voldoende binding heeft gezorgd.
Wat trouwens eventueel wel kan, is er kant en klaar bevroren fruit in doen. Dat fruit is namelijk op een andere manier bevroren waardoor het vocht niet is gaan kristalliseren (shockvriezen).
Ook dit fruit heeft wel wat te lijden onder het bevriezen, maar een stuk minder dan als je het zelf gaat doen.
je moet dan wel snel werken en zorgen dat het fruit nog bevroren is als je je taartje gaat invriezen.
Ook is het raadzaam om het fruit op de kale taartbodem te leggen, zodat het vocht dat vrijkomt na ontdooiïng in je taartje kan trekken en niet bijvoorbeeld over de bc of mousse naar de zijkant loopt.
Wat een ontzettend fijne uitleg Suuz . Hartstikke bedankt.
Nog 1 vraagje dan, als je vlaaivulling invriest wat gebeurd daar mee?
Hetzelfde als met jam waarschijnlijk, want die vulling is als het goed is ook gekookt.
Het kan alleen zijn dat er bij vlaaivulling minder pectine en meer gelatine o.i.d. is gebruikt als bindmiddel, maar dat maakt niet echt verschil met invriezen.
Als de vruchtjes in de vlaaivulling niet gekookt zijn, als je hem bijvoorbeeld zelf maakt door vers fruit in gelei te maken, moet je dus wel oppassen.
Kersen en ander steviger fruit kan er overigens beter tegen hoor
Jeeeejjj, dan hou ik het gewoon bij kersenvlaaivulling en chocolade mousse .
Je bent echt een super fijne hulp voor mij geweest.
Hartstikke bedankt .
Graag gedaan hoor en succes!
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Taart bekleed met ganache of chocolade.....invriezen?????