1

Onderwerp: Als je geen marsepein of fondant "lust", wat dan?

Hallo, ik heb een opdracht gekregen voor een kindertaart (meisje wordt 7) maar de moeder wil absoluut geen marsepein of fondant want dat lust haar dochter niet. Het moet (hoe kan het ook anders...) een roze/rode taart worden met bloemen, regenbogen en hartjes (ongeveer).
Ik zou de taart kunnen bekleden met royal icing of botercreme maar dit is niet echt leuk te versieren/bekleden toch?
Ik heb ook al voorgesteld om bv een ondertaart vn icing te maken met een barbie/princessen taart daarboven die je wel zou kunnen bekleden met marsepein of fondant (zij eet immers toch zeker niet de taart helemaal alleen op)
Hebben jullie tips, voorbeelden, raad? Alvast bedankt!

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

2

Re: Als je geen marsepein of fondant "lust", wat dan?

Hmmm, mijn dochters houden er ook niet zo van, maar dan pellen ze het er altijd gewoon af en laten dat liggen. Maar goed, als je het zonder wilt doen, kun je met witte chocolade werken, smelten en die dan roze kleuren, daar krullen van maken of vormen. Wel een heel gedoe lijkt me. Met botercrème kun je ook wel mooie dingen doen, maar dan moet je het spuiten ipv smeren. Hier op het forum zijn toch wel heel mooie taarten die met botercrème gemaakt zijn volgens mij. Overigens vind ik zelf juist de smaak van botercrème niet zo geweldig. Ik gebruik het alleen als ik iets woesters maak en dan ook nog gekleurd (bijvoorbeeld water).

Niet denken, maar durven !

3

Glad afsmeren met een dikke laag gekleurde botercreme en dan versieren met bloemen e.d. ????

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

4

:think: lastig...

je kan ook iets van een plaatje op ouwel (of hoe heet dat spul??) laten printen en dan verder afwerken als slagroomtaart ofzo?

je zou eventueel de slagroom roze kunnen kleuren, al zou ik daar zelf niet voor kiezen...

decoreren moet dan toch wel kunnen met marsepein of fondant , dat kunnen ze ook niet opeten dan...

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

5 Laatst bewerkt door Jol321 (08-09-2010 08:24)

Ik heb het op het begin ook wel gedaan met (al dan niet gekleurde witte) chocola. Klanten waren helemaal blij over het resultaat en de smaak, maar ik was nooit tevreden, want ik vond het resultaat niet mooi/strak genoeg. Zeker met witte chocola, dat kreeg ik niet dekkend.
Ik doe het dus niet meer.

En wat hierboven ook al staat: dan halen ze toch de laag marsepein eraf??? Ik heb al vaak meegemaakt, dat kinderen het niet lusten, maar als ze het dan op een taart proeven, dan vinden ze het toch wel lekker. Daar moet je niet vanuit gaan, maar dat is alleen een leuke bijkomstigheid. Zeker kinderen willen nl. toch een stukje van het mooie deel ipv het minder mooie deel......
Ze staan ook massaal in de rij voor de boetseersels, terwijl ze niet van marsepein houden  :lol:

Wat ik wil zeggen: kijk of je het dan zelf wel leuk vindt om te maken. Je kan voorstellen, dat ze het van hun eigen stuk afhalen, omdat dat de taart dan wel mooi(er) wordt.

Groet, Jolanda

Jennifer Lo schreef:

Hallo, ik heb een opdracht gekregen voor een kindertaart (meisje wordt 7) maar de moeder wil absoluut geen marsepein of fondant want dat lust haar dochter niet. Het moet (hoe kan het ook anders...) een roze/rode taart worden met bloemen, regenbogen en hartjes (ongeveer).
Ik zou de taart kunnen bekleden met royal icing of botercreme maar dit is niet echt leuk te versieren/bekleden toch?
Ik heb ook al voorgesteld om bv een ondertaart vn icing te maken met een barbie/princessen taart daarboven die je wel zou kunnen bekleden met marsepein of fondant (zij eet immers toch zeker niet de taart helemaal alleen op)
Hebben jullie tips, voorbeelden, raad? Alvast bedankt!

Is er iemand die ervaring heeft met royal icing op een taart?
Op het web kan ik geen 'how to's' vinden hierover. Dus ik denk dat het knoeiwerk wordt.  :s
Icing kan zo prachtig wit zijn en lekker strak, tenminste op cc's, dat lukt me nog niet goed met fondant en marsepein is niet wit.
Iemand ideeën of waar te kijken.
thx

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

7

ik kwam wel dit tegen en moest aan je denken, misschien heb je er iets aan...

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=106108

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

8

kan je geen uitrolbare chocola maken en de taart daarmee bekleden. (zie recepten) Als je het met witte chocola doet kan je het ook nog kleuren.

groetjes Anneliek

chocotoetje schreef:

Ik sla hem op! :)

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

10

En wat dacht je van een taart overgieten met ganche? :D

11

chocotoetje schreef:

Nou, ik heb het geprobeerd, heb nu net witte chocolade ge"leathered" volgens het recept, ziet er goed uit, moet nog ff rusten.
Ik ga vanavond of morgenochtend uitproberen.
Wanneer moet je het eigenlijk kleuren? ik heb het nu al in folie :s

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

12

Jennifer Lo schreef:
chocotoetje schreef:

Nou, ik heb het geprobeerd, heb nu net witte chocolade ge"leathered" volgens het recept, ziet er goed uit, moet nog ff rusten.
Ik ga vanavond of morgenochtend uitproberen.
Wanneer moet je het eigenlijk kleuren? ik heb het nu al in folie :s

oeps, had dat tijdens de bereiding ergens niet gemoeten?
ik heb geen idee hoor, ik heb zelf nog nooit gedaan...

13

hoi hoi,

Ik heb hem na het maken gekleurd, dus kan gewoon achteraf zeg maar  :) (misschien beetje late reactie omdat je waarschijnlijk 20e of 21e al mee bezig bent gegaan, maar beter laat dan nooit  ;) )

if you can dream it, you can live it (WD)