1 Laatst bewerkt door kristien (05-08-2007 13:31)

Onderwerp: ook een 60 jaar huwelijk - bruidstaart

Voor mijn grootouders mag ik einde van de maand ook een taart maken (zij weten het zelf nog niet), voor een 30-tal mensen (familie).
Nu was ik al een beetje aan het zoeken, omdat ik zelf nog niet echt iets in gedachten heb.
Een paar vraagjes, ideetjes:
- Goud is goud, zilver is zilver, maar welke kleur heeft diamant?
- Omdat de meeste mensen hier niet zo van fondant of marsepein houden, zou ik willen gaan voor zo'n taart:
http://cakecentral.com/article173-How-T … s-Way.html
Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Het lijkt simpel maar is het denk ik niet.. Zij gebruiken acetaat om de chocolade op te smeren, wat is dit juist?
- Als caketopper zou ik '60' willen maken, gespoten zoals jullie zo'n tiara ofzo spuiten, dus niet recht maar in een halve cirkel om rechtop te kunnen zetten (begrijpen jullie wat ik bedoel?). Is daar een spuitvoorbeeld van zoiets met veel krulletjes eromheen (heet dit ook caketopper?)? Ik dacht ook dat iemand dat ooit gemaakt had, een cijfer met een vierkant eromheen gespoten. Of, Nathalie, hoe kwam het dat de tylose niet hield? Moest er meer in, waren de letters te zwaar, of moesten ze eigenlijk langer drogen?
- Is zo'n sierlijke caketopper niet te licht in vgl met zo'n zwaarder uitziende chocoladerolletjes taart?
- Iemand had hier eens een taart met felgouden of felzilveren rozen, maar ik kan die nergens meer vinden..
- en welke vulling? ik wil wel eens iets anders proberen.. Wat vinden jullie van die champagnecreme (lijkt me zelf niet zo lekker, ben ook geen champagnedrinker)? Er zijn ook veel kinderen bij..

Bedankt voor het meedenken,

Kristien

2

Re: ook een 60 jaar huwelijk - bruidstaart

kristien schreef:

Nathalie, hoe kwam het dat de tylose niet hield? Moest er meer in, waren de letters te zwaar, of moesten ze eigenlijk langer drogen?

Hoi Kristien,

Ik denk een kombinatie: het warme weer, misschien toch meer er in doen? Ook heb ik het idee dat het aan de marsepein ligt, met de oortjes van de kopjes heb ik geen problemen gehad en dat was alleen fondant. Ik had de letters woensdagavond gemaakt en zaterdag middag vielen ze nog steeds om :( :S.
Een echte oorzaak heb ik dus niet kunnen vinden. Volgende keer gewoon iets anders proberen.

Je zou nu al kunnen beginnen er aan en kijken hoe het gaat. Je kan de cijfers stofvrij bewaren en dan ben je igv zeker dat het gaat lukken zoals je in gedachten had.

Succes!

Oh ja, een diamant is helder, met heel veel schittering er in, van kleur :-D

3

Hoi Kristien, je zou voor de diamant misschien de witte candy kunnen gebruiken zoals Rianne hier laatst in een topic gezet heeft (ze had dat gekleurd met kleurgel in allerlei kleurtjes). Ik zag ook een taart van Colette Peters die dat gedaan had, een diamantachtige taart, misschien anders leuk om een grote brok ;) bovenop de chocotaart te doen?

Voor de vulling, bij chocotaart is een frambozenmousse superlekker, gewoon het recept van zomerfruitmengsel nemen van Annelies en vervangen met frambozen, echt een van mijn favorieten ;)

Tylose werkt een stuk beter bij fondant dan bij marsepein, marsepein blijft gewoon altijd een beetje moeilijk voor rechtopstaande dingen. Maar van Icing spuiten zou ook leuk zijn, je zou ze dan ook goed kunnen schilderen en misschien de diamantjes rondom leggen, wordt het ook een "zwaarder uitziende" caketopper.

Sukses met je taart h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

marlies schreef:

Erg mooi en best leuk o.a chocolade sigaretten maken

http://members.optusnet.com.au/boonenati/

Dit was een berichtje van Marlies, misschien heb je er iets aan?

Frambozen en chocolade klinkt heeeeeel lekker!

Verder kan ik je niet helpen, succes met je taart!

5

kristien schreef:

Wat vinden jullie van die champagnecreme (lijkt me zelf niet zo lekker, ben ook geen champagnedrinker)? Er zijn ook veel kinderen bij..
Kristien

Hi Kristien,

Jouw probleem van de chocolade is hierboven al opgelost. Volgens mij is acetaat dat plastiekje waar ze het opsmeerd ...

Ik heb de champagnecr

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

6 Laatst bewerkt door marlies (10-08-2007 13:20)

belluna schreef:

Jouw probleem van de chocolade is hierboven al opgelost. Volgens mij is acetaat dat plastiekje waar ze het opsmeerd ...

Dat is inderdaad acetaat maar dat is erg moeilijk te verkrijgen hier..... Acetaat zit ook in lamineervellen dus die zou je er eventueel voor kunnen gebruiken. Ik heb ze gekocht bij een kantoor/boekhandel voor 25 cent per stuk (dan heb je dus twee vellen van een A4 formaat)

Is ook niet zo duur om te verknippen. Ik heb het trouwens nog niet geprobeerd maar wel al gekocht dus ga het binnenkort even testen.

Misschien een beetje laat :O maar wel een handige tip dacht ik zo.

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

7

bedankt Marlies.
Ik heb ondertussen gewoon van die plastieken tussensteek/scheidingsvellen gebruikt, dit was zowat het goedkoopste plastiek dat te krijgen was. En het werkt! rolletjes zijn leuk om te maken en niet moeilijk. binnenkort het resultaat

8

Leuk ik ben benieuwd!!!

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.