1

Onderwerp: Hartige taart mogeljk met biscuit, iemand ideeen?

Binnenkort krijg ik een invasie dames om tot in de late uurtjes gezellig samen te zijn. Tja, ik wil als beginner graag bakken, maar bij zo'n avondje past geen zoet (bij de wijn).
Ik leeseigenlijk  nooit iets over hartige taarten. Zou je biscuit minder zoet kunnen bakken en bv. kunnen bedekken met een hartige laag, bladerdeeg of zo.
Kunnen vullen met ?? Iets wat je ook in hartige pasta-kussentjes kunt doen.
Heeft een van jullie hier nog tips voor? Al vaker gebakken?
Op zich leuk om nog over na te denken. Ik heb nog even tijd.
Zou je bladerdeeg ook kunnen kneden en kleuren?
Alle ideeen zijn welkom!

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

2 Laatst bewerkt door djehr (04-09-2010 22:20)

Re: Hartige taart mogeljk met biscuit, iemand ideeen?

Een hartige taart zou ik niet van bisquit maken. Dat blijft altijd zoet. Als je hartig wil waarom maak je dan niet gewoon een quiche. Uit bladerdeeg figuurtjes stekken en bestrijken met een beetje ei en vervolgens wat sesamzaadjes of geraspte kaas erop.

Wat ook wel lekker is, is een dessert champagne. Die is wat minder zoet dan dessert wijn maar daar gaat een stukje taart heel goed bij  :Y

3 Laatst bewerkt door angelavanderploeg (04-09-2010 22:25)

olie om in te vetten
(versgemalen) peper, zout
0.25 stuk(s) Courgette, gewassen en in piepkleine blokjes
50 g C1000 Hamreepjes, fijngesneden
2 x Scharreleieren
2 el Crème Fraîche
100 g C1000 geraspte belegen Kaas
3 plak(jes) Koopmans Bladerdeeg (diepvries), ontdooid

Benodigdhedenmini-muffin bakblik

Bereidingswijze•Roer de courgette met de ham, het ei, de crème fraîche, de kaas en peper en zout naar smaak door elkaar.
•Snijd de plakjes bladerdeeg in vieren.
•Vet de holletjes van een mini-muffinblik in met olie.
•Druk de kleine plakjes deeg in de holletjes en verdeel het courgettemengsel over de holletjes.
•Bak de taartjes in een voorverwarmde oven (200 °C) in ± 15 min. lichtbruin en gaar. Eet ze warm of koud. Neem de muffins in een goed afsluitbare doos mee voor onderweg
•Tip: breng het courgettemengsel op smaak met kerriepoeder. Vervang de ham eens door magere spekreepjes mee. Vervang voor zoete muffins de courgette en ham door in gehakte appel en noten naar keuze

Deze zijn erg lekker!
Je kunt ze ook in een gewone muffinvorm doen, dan 1 plakje per holletje en dan meer vulling erin...

angelavanderploeg schreef:

olie om in te vetten
2 x Scharreleieren
2 el Crème Fraîche

Bereidingswijze•Roer de courgette met de ham, het ei, de crème fraîche, de kaas en peper en zout naar smaak door elkaar.
•Druk de kleine plakjes deeg in de holletjes en verdeel het courgettemengsel over de holletjes.
•Bak de taartjes in een voorverwarmde oven (200 °C) in ± 15 min. lichtbruin en gaar. Eet ze warm of koud. Neem de muffins in een goed afsluitbare doos mee voor onderweg
•Tip: breng het courgettemengsel op smaak met kerriepoeder. Vervang de ham eens door magere spekreepjes mee. Vervang voor zoete muffins de courgette en ham door in gehakte appel en noten naar keuze

Deze zijn erg lekker!
Je kunt ze ook in een gewone muffinvorm doen, dan 1 plakje per holletje en dan meer vulling erin...

Lekker, en misschien kan ik nog wat bladerdeeg rondjes bakken en er net als fondant of marsepein op doen met de nodige bloemen, blaadjes, vlindertjes etc. Gekleurde dust, ik heb het in huis maar nog nooit gebruikt, dat breng je toch NA het bakken aan? Ik zou bv. het bladerdeeg bovenop en/of de uitstekers toch goud kunnen maken?
Bedankt voor je recept!

djehr schreef:

Een hartige taart zou ik niet van bisquit maken. Dat blijft altijd zoet. Als je hartig wil waarom maak je dan niet gewoon een quiche. Uit bladerdeeg figuurtjes stekken en bestrijken met een beetje ei en vervolgens wat sesamzaadjes of geraspte kaas erop.

Wat ook wel lekker is, is een dessert champagne. Die is wat minder zoet dan dessert wijn maar daar gaat een stukje taart heel goed bij  :Y

Eigenlijk is het clubje van oorsprong een groepje vrouwen dat wijn ging proeven. Maar ja, dat eigenlijk mocht een van hen niet drinken, een vindt het eigenlijk niet zo lekker en een ander wil MIERzoete wijn. De rest drinkt alles wat in het glas beland.
Conclusie: het is nu gewoon een smoes om een gezellig avondje te hebben. Als moeder ga je toch niet meer zo vaak op stap. De formule is eenvoudig en het is altijd mega gezellig.
Maar jij zegt: schuif die flessen van de tafel, zet er lekkere dessert champagne voor terug en proosten maar met een lekker taartje! Van taartjes wordt je gewoon blij, het is ook de kleur en het ontwerp. Bladerdeeg is zo saai. Misschien toch een proberen bladerdeeg te kleuren als test.

6

Hihi, zit hier nu toch ook even te brainstormen....
Op zich denk ik: Waarom zou je géén bisquitdeeg kunnen gebruiken?? Stel dat je er bv gedroogde rozemarijn of italiaanse kruiden doorheen doet.... Veel broden hebben ook wat "zoets" (denk bv aan een foccacia) en ook hartige dingetjes erdoor...
Dan zou je 'm bv kunnen vullen met peertjes, paddestoelen en een blauw-ader-kaasje en dan afsmeren met een kaasmousse ofzo!
Geen idee of het lekker is, maar op zich....waarom niet?? Ga dat toch eens een keertje proberen haha!

Ps bladerdeeg kleuren lijkt mij lastig, tenzij je zelf je bladerdeeg maakt! Als je een kant en klaar plak gaat kneden verliest het vaak zijn "puf". Doordat bladerdeeg eigenlijk uit laagjes deeg en boter bestaat, dat geeft het zijn "rijzende" werking....
Dan zou ik eerder de garnering erop kleuren denk ik..

7

Wat je natuurljk ook kunt doen is een hartige taart maken en dan versieren met figuurtjes die je uit plakjes kaas hebt gesneden....

Ga nog even verder brainstormen want vind het wel een leuke uitdaging  :lol:

8

Hier een voorbeeldje:
http://www.superstock.com/stock-photos- … 532R-30230

Je zou ook kunnen proberen om bladerdeeg te verven.
Dus gewoon figuurtjes uitdrukken en dan met een kwastje met wat kleurstof de figuurtjes een kleurtje geven. Heb geen idee of het werkt, hoor  :s

Of je maakt hartige muffins daar zijn echt honderduizend variaties voor

10

LiekeMarieke schreef:

En als je er dan een hartige toef op spuit dan ziet het er uit als cupcakes  :Y

zoethoudertje schreef:
angelavanderploeg schreef:

olie om in te vetten
2 x Scharreleieren
2 el Crème Fraîche

Deze zijn erg lekker!

Lekker, en misschien kan ik nog wat bladerdeeg rondjes bakken en er net als fondant of marsepein op doen met de nodige bloemen, blaadjes, vlindertjes etc. Gekleurde dust, ik heb het in huis maar nog nooit gebruikt, dat breng je toch NA het bakken aan? Ik zou bv. het bladerdeeg bovenop en/of de uitstekers toch goud kunnen maken?
Bedankt voor je recept!

Ja leuk!
En nu ik er zo over nadenk, biscuitdeeg met idd wat kruiden ofzo...Misschien kan dat toch best iets worden...

djehr schreef:
LiekeMarieke schreef:

En als je er dan een hartige toef op spuit dan ziet het er uit als cupcakes  :Y

Ja ze hebben bij ons bij de supermarkt van die spuitzakjes met roomkaas!

Op hartig gebied valt er ook nog veel uit te proberen. Ik vind het leuk om een TAART gevoel te hebben, maar dan hartig nu. 
Wordt vervolgd met de resultaten. Heb nog ruim 1,5 maand.

14

zoethoudertje schreef:

Op hartig gebied valt er ook nog veel uit te proberen. Ik vind het leuk om een TAART gevoel te hebben, maar dan hartig nu. 

was je een beetje ongeduldig? Je berichtje staat er 5x in  :lol:  :lol:  ;)

djehr schreef:
zoethoudertje schreef:

was je een beetje ongeduldig? Je berichtje staat er 5x in  :lol:  :lol:  ;)

Computer liep vast  :o , dacht ik.

16

heb het even gemeld...als het goed is worden de berichtjes verwijderd door de modjes. Heb het ook wel eens gehad. :Y

Vandaag bladerdeeg getest. De plungers gaat wel goed, niet overdreven drukken want dan is het bladerdeeg megaplat.
Na het bakken ziet het er ook veel belovend uit.
Kleurtje geven gaat ook maar ziet er gewoon niet lekker uit. Zelfs ik wil mijn eigen werk niet opeten. Dat gaat het dus niet worden. Op zich zou misschien de gouden versie nog wel beperkt kunnen. Dat ligt in de kleur van het bladerdeeg, maar hartig en kleur?
Moet je eens voorstellen, roze kaas, gifgroene quiche, gouden gebakken eitje, blauwe gehaktbal.  :nooo
Het wordt dus een taart van bladerdeeg of toch persoonlijke kleine hapjes maar die doe ik dan wel in een cupcakepapiertje. Misschien wel de mini, dat staat wel zo schattig en dan kunnen de kinderen helpen, heb ik ook een mazzeltje! :)