1

Onderwerp: cake wordt niet gaar

Ik ging vandaag een red velvet cake bakken gemaakt van de cc mix, ikg mix, 10 eieren, 500 gr. roomboter, cacaopoeder en rode kleurstof. Ik deed dat in een bakblik van PME diameter 15 cm maar de cake werd maar niet gaar. Ik heb hem meer dam 75 minuten gebakken op 170 graden maar toen ik dacht dat die goed was heb ik hem gekeerd op mijn rooster. Peng de helft kwam eruit en de andere helft was nog nat, zeg maar erg vochtig, Ik heb de vorm toen weer terug gedaan in de oven maar na 10 minuten was die nog niet gaar., Ik werd zo boos dat ik het meteen in de bak hebt gegooid. JAMMER. Kan iemand mij misschien helpen waarom het met boter cake niet lukt in de PME maar wel met de biscuitmix.

2

Re: cake wordt niet gaar

eh.... 1 kg mix in een bakvorm van 15 cm? Hoe hoog moet die wel niet worden?
Ik zou persoonlijk minder beslag maken en dan een paar lagere taartjes bakken en die dan stapelen. Dan worden ze ook makkelijker gaar lijkt me.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Nee die kg mix was voor meerdere bakvormen bedoeld.Bedankt voor je reaktie Mirjam. Heb vandaag opnieuw 15 cm gebakken, 500 gr. ccmix, 250 gr. roomboter en 5 eieren. De cake heeft ruim 70 minuten in de oven gestaan (heb niet precies op de tijd gelet, maar er steeds ingeprikt) en toen kwam die er prachtig uit. Ook de hoogte van ruim 9 cm was ok. Morgen dus de scheve taart maken.

4

heb je als eens een oventhermometer in je oven gezet ? Vaak komt de temperatuur in je oven niet overeen met wat je instelt. Hoe lager de temperatuur, hoe langer dat de cake in de oven moet. Bakken in een warmeluchtoven gaat vaak ook sneller dan in een traditionele oven. Ik bak trouwens altijd in de PME pannen, zowel cake als biscuit. Soms zit een cake wel anderhalf uur in de oven, afhankelijk van het recept.