1

Onderwerp: Fondant droogt uit....iemand tips??

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over de rolfondant van de webshop; klopt het dat de fondant als vrij snel uitdroogt na het uitrollen, of doe ik iets fout? Ik had namelijk de fondant uitgerold en er bloemen uitgestoken maar tijdens het uitsteken kwam ik erachter dat de zijkanten al aan het uitdrogen waren. En toen ik klaar was en de bloemen op de taart wilde 'plakken' braken er stukjes af omdat de fondant min of meer 'hard' geworden was. Wat kan ik hieraan doen? Alvast bedankt voor de tips!!

Groetjes,
Cas

Groetjes,
Bianca

2

Re: Fondant droogt uit....iemand tips??

Hoi Cas. Heb je voordat je de rolfondant hebt gebruikt, het eerst even flink goed doorgekneed. Dat moet je nl. eerst toch echt wel een paar minuten doen. Zoals een bakker zijn brood kneed, zeg maar. Door de warmte van je handen wordt het heerlijk soepel en zacht.
Sorry voor het late antwoord, ik hoop dat je er nog wat aan hebt.

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

3

Hallo Cas,

Het klopt inderdaad wel dat fondant droogt na het uitrollen. Je moet het zien als suiker dat zo is bewerkt dat het uit te rollen valt, maar het droogt aan de lucht en wordt dan hard. Het hangt ervan af hoe snel je werkt. Ik werk zelf in kleine hoeveelheden bij het uitsteken. Dus niet in een keer 50 bloemen of zo willen maken, maar een klein stukje en dan 10 uitsteken, dan weer samenkneden en weer uitrollen.

Het ligt ook wel aan het type fondant. De Ballina paste-to-cover cakes blijft eigenlijk altijd zacht. De pettinice daarentegen droogt het snelst op.

Inge
De leukste taarten shop

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Wat ook echt helpt is er een beetje trex of crisco doorheen kneden! Succes!