1

Onderwerp: help, compleet beklede taart zakt in..

jeetje, een drama en dat voor een 2 laags stapeltaartje.... :s

gevuld met verse aardbeien, botercreme en aardbeienjam, gestut met maisprikkers (genoeg) en tussenin 1 kartonnetje. (De topper is wel zwaar) en nu is het taartje aan 1 kant een beetje ingezakt waardoor de fondant bol staat, dorie!!
Weten jullie wat het probleem veroorzaakt kan hebben?
Ik heb de taartje al van elkaar afgehaald en waren de stokjes zeker een 4 mm langer dan de taart hoog was en ik had ze echt op maat geknipt! het kartonnnetje was ook wat nattig, dus misschien door de aarbeien ofzo?

Het moest een druk Hello kitty taartje worden en dat is het ook geworden, alles maar verbloemt met veel bloemen, maar een oplossing voor dit probleem zou ook handig zijn..

dus iemand een idee?

kijk op www.carola-taartjes.hyves.nl voor mijn taartjes...
en bij deze iedereen bedankt voor de inspiratie en ideeen!

Re: help, compleet beklede taart zakt in..

Misschien heb je de vullingen niet goed aangeduwd, waardoor er aan 1 kant nog wat lucht tussen zat?

Ellendig zeg, maar fijn dat je het hebt kunnen verdoezelen!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

Aardbeien zijn natuurlijk zachte vruchten die vrij gemakkelijk onder wat druk 'geplet' raken, misschien dat de taart daardoor lager is geworden?
Zaten je stokjes nog wel mooi verticaal of waren ze diagonaal weggegleden?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4

Kan ook gewoon zijn dat je kartonnetje niet stevig genoeg is. Ik gebruik bij 20-15 minimaal een goud/zilver kartonnetje, maar als ik op safe moet liever nog een 4mm board.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

ik had gewoon een kartonnetje gebruikt, eigenlijk nooit problemen mee gehad, maar waarschijnlijk te dun... en de stokjes waren inderdaadeen beetje gaan verschuiven, heel irritant! maar goed, moet dus iets dikkere kartonnetjes (of 2 op elkaar??) gebruiken, verder geen tips?

6

Op het moment dat je stokje scheef staan is de 'stut-functie' natuurlijk helemaal voorbij :Y!
Was je onderbord ook stevig genoeg? Als je een kartonnetje gebruikt of een dienblaadje of zo wat een beetje slap is is het gevaar voor scheef schietende stokjes natuurlijk groot (door het 'twisten' van je ondergrond), ik heb dat zelf ook 2 keer gehad, dus ik kijk nu echt wel uit...

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

7

mijn onderbord is een mdf plank, dus die was zeker stevig genoeg....maar vraag me gewoon af hoe het komt dat de stuthoutjes zijn gaan zakken...

8

Dat heb ik ook meegemaakt en is zeker niet leuk. wat ik nu doe is zorgen dat de taart echt goed is opgesteven met de dowels erin, dan pas het 2e taartje erop en als je ene zware topper hebt ook deze weer even stutten!

9

ik gebruik altijd 2 kartonnetjes tussen de taarten met de grijzekanten naar elkaar toe en een plakbandje ertussen maar dat lijkt me niet je probleem.

10

jolanda80 schreef:

ik gebruik altijd 2 kartonnetjes tussen de taarten met de grijzekanten naar elkaar toe en een plakbandje ertussen maar dat lijkt me niet je probleem.

Ik denk dat dat toch wel het probleem kan zijn hoor! Omdat er vocht in het kartonnetje is getrokken, is hij vast krom geworden en daardoor de verdeling van de druk van de bovenste op de onderste taart niet meer overal even sterk. Dus om sommige punten drukt daardoor het gewicht sterker zeg maar. En als op dat punt een stokje nu net een pietsie scheef in de taart staat, wordt hij schever geduwd en dan zakt hij op die plek door. Ik zou denk ik bij een boventaart met vrij natte vulling de volgende keer ook op safe spelen en zo'n zilver/goud kartonnetje of board nemen, of anders zoals Jolanda80 zegt twee maar dan met plasticfolie eromheen voor de zekerheid.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!