1

Onderwerp: Goed idee?

Ik wil graag eerst even wat reacties van jullie ervaren baksters voor ik aan mijn verjaardagstaart begin! Ik heb namelijk al eerder een soortgelijke taart gemaakt maar dat was mislukt omdat de bodem uit elkaar viel toen ik de taart wilde verplaatsen, dus vandaar dat ik graag van jullie hoor of jullie dit een goed idee lijkt:

- In een springvorm (aangezien ik geen andere ronde bakvorm heb) een taartbodem maken van moscovisch mix.
- De taart vullen met onderaan het aardbeien Mona toetje en bovenaan met banketbakkersroom
- Afsmeren met botercreme
- Bekleden met fondant

Enig idee of dit zou moeten lukken? Ik weet dus niet of de bkbr en het toetje te zwaar zouden zijn voor een moscovisch taartje (misschien dat daarom de bodem eerder is ingezakt?). Ik ben wel van plan hem dit keer meteen op zijn definitieve plaats te maken zodat ik hem niet meer hoef te verplaatsen.

Graag jullie tips/feedback :D

Groetjes, Laura! :)

2

Re: Goed idee?

je kan ook een taartkarton onder je taart doen, dan kan je ´m wel veilig verplaatsen.
Vulling klinkt prima hoor.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Mirjam5 schreef:

je kan ook een taartkarton onder je taart doen, dan kan je ´m wel veilig verplaatsen.
Vulling klinkt prima hoor.

Die hebben we geloof ik niet :x Ben echt nog maar een beginner dus veel materiaal heb ik nog niet :( Gelukkig is mijn verjaardag een goede gelegenheid om mijn materialen bij elkaar te verzamelen :D

4 Laatst bewerkt door @ppeltje (23-08-2010 15:08)

ik heb op dit forum geleerd dat je heel gemakkelijk een soort "onderbord" kunt maken door een stuk dik karton (van een doos) te snijden. Deze te bekleden met een leuk (inpak)papiertje en dan cellofaan erover heen spannen. Plak je taart met een beetje botercrème hierop en hij kan (bijna) geen kant meer op.

bijvoorbeeld zo:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WLWDMCDV.jpg
Succes!

Dat is toch een TAART waard!

5

@ppeltje schreef:

ik heb op dit forum geleerd dat je heel gemakkelijk een soort "onderbord" kunt maken door een stuk dik karton (van een doos) te snijden. Deze te bekleden met een leuk (inpak)papiertje en dan cellofaan erover heen spannen. Plak je taart met een beetje botercrème hierop en hij kan (bijna) geen kant meer op.

bijvoorbeeld zo:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WLWDMCDV.jpg
Succes!

Ik zal eens kijken of we nog ergens karton hebben, vast wel! Bedankt voor je tip :)

6

Ik raad je ook aan om bij de bouwmarkt van die plankjes te kopen, de kosten zijn het niet een plaat kost 10 euro en daar kunnen heel veel plankjes uit. Wat betreft het moskovisch biscuit kan prima die vulling hebben, alleen koel de taart wel goed! Niet langer dan 2 uur buiten de koelkast.

Er is een tijd van komen, er is een tijd van gaan.

7

heb je niet een mooi bord waar je taart op kan? Leg stroken bakpapier langs de buitenrand van het bord, (zo dat de taart net iets op het papier komt te staan) hierop kun je je taart vullen en afsmeren.

Als je taart strak is afgesmeerd haal je het papier weg en je hebt een schoon bord om je taart te bekleden en te decoreren en daarna aan te snijden.
Op deze manier hoef je de taart niet meer te verplaatsen.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

en evt kan je bij de bakker ook een taartkarton vragen/kopen
Niet alle bakkers doen dat  (iig geen dozen ivm de reclame naam die erop staa) maar kartons meestal wel.

En vergeet je "dijkje" niet als je de vullingen erin doet.

Enjoy, Life, Laugh and Cake!

9

Gerda schreef:

heb je niet een mooi bord waar je taart op kan? Leg stroken bakpapier langs de buitenrand van het bord, (zo dat de taart net iets op het papier komt te staan) hierop kun je je taart vullen en afsmeren.

Als je taart strak is afgesmeerd haal je het papier weg en je hebt een schoon bord om je taart te bekleden en te decoreren en daarna aan te snijden.
Op deze manier hoef je de taart niet meer te verplaatsen.

Supertip! Bedankt! :D Die ga ik denk ik wel gebruiken.

10

Patricia0255 schreef:

en evt kan je bij de bakker ook een taartkarton vragen/kopen
Niet alle bakkers doen dat  (iig geen dozen ivm de reclame naam die erop staa) maar kartons meestal wel.

En vergeet je "dijkje" niet als je de vullingen erin doet.

Waar maak je dat dijkje dan van? Botercreme?

11

het dijkje kan gemaakt worden van bc (botercreme) 1:1 (1 deel boter, 1 deel gezeefd poedersuiker).
Dit is niet zo lekker, je kunt een smaakje toevoegen wat niet of nauwelijks vocht bevat zoals een paar lepels (witte) chocopasta, (saroma) puddingpoeder, patidess of (oetker) aroma.
Hier mee smeer je de taart ook af.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

12

Gerda schreef:

het dijkje kan gemaakt worden van bc (botercreme) 1:1 (1 deel boter, 1 deel gezeefd poedersuiker).
Dit is niet zo lekker, je kunt een smaakje toevoegen wat niet of nauwelijks vocht bevat zoals een paar lepels (witte) chocopasta, (saroma) puddingpoeder, patidess of (oetker) aroma.

Bedankt voor de tip :) Is dit wel echt noodzakelijk? Ik heb ooit een workshop gedaan (daar zat aardbeienjam in als vulling) en daar hadden ze geen dijkje! Ze hadden 1cm van de kant af gesmeerd.

13

Lilypad schreef:
Gerda schreef:

Bedankt voor de tip :) Is dit wel echt noodzakelijk? Ik heb ooit een workshop gedaan (daar zat aardbeienjam in als vulling) en daar hadden ze geen dijkje! Ze hadden 1cm van de kant af gesmeerd.

Met jam hoeft een dijkje niet perse, maar met andere vullingen zou ik echt wel doen!

Er is een tijd van komen, er is een tijd van gaan.