1 Laatst bewerkt door Kinke (22-08-2010 15:17)

Onderwerp: vraagjes van een beginner over 20cm taart (rond)

Hallo allemaal,

heb vandaag mn tweede taartje ooit gemaakt. Met behulp van google vond ik de juiste hoeveelheden voor mn baksel. Toch is het niet helemaal goed gegaan. Ik had de taart 2x doorgesneden, 1 laag met monatoetje gevuld (en boven en onderkant met een dun laagje lemoncurd ingesmeerd en een dijkje van botercreme gemaakt. De tweede laag met een laagje lemoncurd en slagroom. Ik wist niet hoeveel botercreme ik voor 1 dijkje moest maken en hoeveel slagroom voor 1 laagje en het afsmeren. Wie o wie weet de hoeveelheden en ik zou ook heel graag tips lezen over het vullen, wat heb ik verkeerd gedaan? :+
Ondanks de smeltende laag smaakt ie echt super  :D

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

2

Re: vraagjes van een beginner over 20cm taart (rond)

In slagroom zit vocht..... das niet handig/goed om mee af te smeren.

Probeer de zoekfunctie eens, kan heel verhelderend werken!

3

Zelf zou ik kiezen... of mona toetje of slagroom maar dat is natuurlijk persoonlijk ;) Wel moet je bij beide vullingen een dijkje spuiten. Voor slagroom zou ik gewoon 250 ml kopen dan hou je een beetje over maar dan heb je zeker genoeg. Als je de 1:1 botercreme wil maken dan zou ik een half pakje boter maken. Ook dan houd je wel wat over maar niet overdreven veel ;) succes ermee en wel je taarten showen he !?

4

Maar kun je dan niet afsmeren met slagroom, uiteraard met klopfix stevig gemaakt? Op de workshop hadden we ook van die megadikke slagroom??

5 Laatst bewerkt door Tessa92 (22-08-2010 15:51)

Met slagroom kun je niet afsmeren. Slagroom bevat te veel vocht waardoor je fondant gaat smelten. Met marsepein gaat het dan nog iets beter maar ik zou het zeker niet doen als ik jou was. Hier smeren we allemaal af met botercreme dit blijft lekker stevig en houd je taart goed in model :P. Je kan het natuurlijk doen met slagroom maar ik zou het risico niet willen lopen dat je taart helemaal wegsmelt. ;) :+

6 Laatst bewerkt door Kinke (22-08-2010 16:23)

dan heb ik nog mazzel  :D
taart smelt niet weg, alleen de laag met monatoetje. De laag met lemoncurd en slagroom smelt niet maar is niet zo stevig als ik zou willen.

Ik heb het nog eens teruggekeken, er is nl. ook een teleac cursus die je terug kunt kijken via uitzending gemist. Petra Achtien smeert toch echt die taart af met slagroom die extra stevig is gemaakt met slagroomversteviger.

7

Nee, Petra Achtien smeert af met paticrème, dat is toch iets anders. Je moet inderdaad bij monatoetje ook een dijkje spuiten. Ik doe trouwens bij alle vullingen een dijkje spuiten. En tja... een laag met slagroom is nu eenmaal nooit echt stevig.

Ik maak voor een 20 of 25 cm taart meestal één pakje boter (250 gram) en 250 gram poedersuiker. Dat is voldoende om drie dijkjes te spuiten en af te smeren.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

8 Laatst bewerkt door Kinke (22-08-2010 18:43)

vreemd...heb haar boek er bijgepakt en daar heeft ze het ook over slagroom met klopfix. Dit zei ze ook tijdens de workshop en ook bij die teleac cursus  :s

...intussen eens google laten zoeken op paticreme en gezien dat hierover al meer verwarring is geweest. De volgende keer ga ik dus bc gebruiken of paticreme (geen idee waar je dat kunt kopen trouwens)  :+

9

Maak maar gewoon botercreme ;) Botercreme is het meest safe en als je je taart toch met iets lekker vult zoals slagroom of monatoetje proef je echt geen botercreme waar je mee afsmeert ;):D Met botercreme gaat het zeker goed en het is nog makkelijk te maken ook :P

10

Petra heeft wel eens aangeven dat je slagroom alleen onder marsepein kunt gebruiken en niet onder fondant. Ik zou het ook nooit onder marsepein doen, mij teveel risico, maar ze geeft dus zelf al aan dat het niet onder fondant kan. Allemaal suiker en dan op vocht = smelten :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

ik had ook geen fondant gebruikt maar marsepein :)
Ok Tessa, ik ga de volgende keer botercreme gebruiken  :D

12

Ow, okee... geen idee hoe ik dat dan gelezen had  :o

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag