1

Onderwerp: biscuitdeeg zonder bakpoeder

Ik heb het recept van biscuitdeeg uitgeprobeerd. Maar toen die uit de oven kwam was het net alleen de kap het bovenste deel. hij was ong. 1 1/2 cm hoog. dus veel te dun. nu dacht ik misschien komt het omdat er geen bakpoeder in zit.

zo niet wat heb ik fout gedaan??????

ps en me botercreme is ook mislukt het werd waterig en drong door de taart. :(

wie heeft er tips voor mij

2

Re: biscuitdeeg zonder bakpoeder

5 eieren
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
zout

Dit is het recept, en wat ik ervan heb begrepen is dat het mixen zo belangrijk is, gebruik de zoekfunktie maar eens.  Er hoeft dus geen bakpoeder in, maar het is de kunst van het mixen

3

Dit recept gebruik ik ook altijd. Werkt goed, al komt het niet zo ver omhoog.
Wel 10 minuten mixen hoor. Het zout laat ik achterwege.

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

4

en dat is nu precies wat ik wil dat het omhoog komt

5

Een oorzaak dat je biscuit niet omhoog komt, zou kunnen zijn dat de bloem door het beslag is geroerd in plaats van geschept. Dit moet heel voorzichtig gebeuren, zo min mogelijk scheppen tot alle bloem is gemengd. Door te veel roeren, roer je de lucht er weer uit en kan hij niet goed rijzen.

Er zijn nog twee andere mogelijke oorzaken:

1) de eieren waren te koud. Leg ze van te voren in een bakje warm water, ongeveer 5 a 10 minuten. Je zult zien dat je de dooiers en witten nu prachtig stijf kunt kloppen.

2) Er is niet lang genoeg gemixt. De eidooiers met de suiker echt 10 minuten lang kloppen. Je ziet dat het mengel goed is wanneer het mengsel flink in volume is toegenomen, bijna wit is geworden en je er pieken in maakt wanneer je de gardes eruit trekt. Eiwitten stijfkloppen tot je de kom ondersteboven kunt houden. Hier kan ik geen tijd voor geven, moet je even bijblijven.

Je kunt ook bakpoeder gebruiken hoor als je dat wilt, maar vaak rijst je kapsel dan niet mooi gelijkmatig. Je krijgt dan bijvoorbeeld wel eens bulten en gaten in je kapsel.

Ik heb het vaak genoeg op deze manier gebakken, maar sinds ik de biscuitmix heb ontdekt, gebruik ik bijna nooit meer iets anders. Gewoon biscuitmix in een kom,eie ren erbij, mixer aan en mixen maar! Geen gedoe en mislukt nooit. Althans bij mij dan :D En mijn kapsels zijn nu ook vaak hoger.....

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

6

Bij mij rijst hij altijd flink hoor. Volg gewoon het recept van deze site. Kan (bij mij dan) niet mislukken.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

7

Jozien schreef:

Een oorzaak dat je biscuit niet omhoog komt, zou kunnen zijn dat de bloem door het beslag is geroerd in plaats van geschept. Dit moet heel voorzichtig gebeuren, zo min mogelijk scheppen tot alle bloem is gemengd. Door te veel roeren, roer je de lucht er weer uit en kan hij niet goed rijzen.

Er zijn nog twee andere mogelijke oorzaken:

1) de eieren waren te koud. Leg ze van te voren in een bakje warm water, ongeveer 5 a 10 minuten. Je zult zien dat je de dooiers en witten nu prachtig stijf kunt kloppen.

2) Er is niet lang genoeg gemixt. De eidooiers met de suiker echt 10 minuten lang kloppen. Je ziet dat het mengel goed is wanneer het mengsel flink in volume is toegenomen, bijna wit is geworden en je er pieken in maakt wanneer je de gardes eruit trekt. Eiwitten stijfkloppen tot je de kom ondersteboven kunt houden. Hier kan ik geen tijd voor geven, moet je even bijblijven.

Je kunt ook bakpoeder gebruiken hoor als je dat wilt, maar vaak rijst je kapsel dan niet mooi gelijkmatig. Je krijgt dan bijvoorbeeld wel eens bulten en gaten in je kapsel.

Ik heb het vaak genoeg op deze manier gebakken, maar sinds ik de biscuitmix heb ontdekt, gebruik ik bijna nooit meer iets anders. Gewoon biscuitmix in een kom,eie ren erbij, mixer aan en mixen maar! Geen gedoe en mislukt nooit. Althans bij mij dan :D En mijn kapsels zijn nu ook vaak hoger.....

Groetjes, Jozien.

bedankt voor de tips.