1

Onderwerp: Discussie over copyright-schending op forum cakecentral

Blijkbaar is disney hard bezig om copyright schending aan te pakken...

ben nog niet klaar met lezen, en heb ook die facebook-discussie waar ze het over hebben, nog niet gevonden, maar iig erg interessant om te lezen, even bij stil te staan en rekening mee te houden :Y

http://cakecentral.com/cake-decorating- … 89728.html

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

2

Re: Discussie over copyright-schending op forum cakecentral

heb een stukje gelezen en krijg altijd wel een beetje buikpijn van dit soort discussies...

Begrijpelijk ja, jammer absoluut..

3

de vraag is wat is verstandig. klanten en je eigen kids vertellen dat dat niet mag? en wat is het alternatief? zoals daar wordt gezegd, de kleuren van de figuren wel gebruiken, maar plastiek poppetjes erop zetten? of is ze alleen van je website halen voldoende?

ben benieuwd naar anderen hun mening.

Facebook fanpagina: Julie's Taarten

4

Interessant maar wel heeeeeel veel pagina's!

ja wel heel veel ja, ik heb ook niet alles gelezen. endydebi/ doug en nog een paar anderen die zeggen interessante dingen :Y

groetjes Tirza     

6 Laatst bewerkt door Alexandra13 (02-08-2010 13:05)

Inderdaad interessant onderwerp, ben gelijk gaan lezen.
Hier thuis heb ik het boek met kindertaarten van Debbie Brown. Daar staan allemaal bekende figuurtjes in. Ik zou dus eigenlijk geen enkele taart daaruit kunnen maken.....

7

Alexandra13 schreef:

Ik zou dus eigenlijk geen enkele taart daaruit kunnen maken.....

Jawel hoor, alleen niet verkopen :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8 Laatst bewerkt door Sonj@ (02-08-2010 13:41)

Marianne schreef:
Alexandra13 schreef:

Voor niks weggeven mag -volgens mij- ook niet  :nooo

Alleen maar voor eigen gebruik...

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

9

Sonj@ schreef:
Marianne schreef:
Alexandra13 schreef:

Volgens mij mag je als er copyright op zit ook niet namaken voor eigen gebruik......maar ja dat valt natuurlijk niet te controleren tenzij je er een foto van maakt en op de site zet ;-)

10

Wat een waanzin allemaal.... Maar ja....
Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

11

Sonj@ schreef:

Je hebt gelijk, weggeven ook niet, bedoelde ook voor eigen gebruik.

Ben er nog niet uit of dat ook niet mag of dat dat alleen niet mag als je geen specifieke spullen (Wilton pannen oid) ervoor gebruikt.

12

De nederlandse regels mbt "thuis-kopie":

Als het gaat om een grafisch werk (zoals teken-, schilder-, en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken, maar geen fotografische werken), dan moet de verveelvoudiging een duidelijk verschil vertonen met het oorspronkelijke werk. Dit verschil moet hem zitten in de grootte of in de werkwijze waarmee de kopie is gemaakt.

.
Er dan voor het gemak even vanuitgaand dat een afbeelding op een taart onder bovengenoemde categorie valt.

13

Marianne schreef:

De nederlandse regels mbt "thuis-kopie":

Als het gaat om een grafisch werk (zoals teken-, schilder-, en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken, maar geen fotografische werken), dan moet de verveelvoudiging een duidelijk verschil vertonen met het oorspronkelijke werk. Dit verschil moet hem zitten in de grootte of in de werkwijze waarmee de kopie is gemaakt.

.
Er dan voor het gemak even vanuitgaand dat een afbeelding op een taart onder bovengenoemde categorie valt.

Maar ja, wie wil er nu een Micky Mouse taart maken die niet meer op Micky Mouse lijkt?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

14

Dus als je een plaatje uit een stripboek als puzzel op je taart legt, heb je een andere werkwijze (en ws ook grootte) en heb je dus het probleem omzeild??
Begrijp ik dat zo goed?

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

15

Ja, zo had ik het wel uitgelegd, maar dan nog steeds alleen voor eigen gebruik..

16

Jeetje zeg...
Ik wist dit niet en ik had juist nog zulke leuke taartjes in mijn hoofd zitten om is te proberen.
En juist omdat ik beginner ben wil ik dan kunnen showen voor tips en advies.
Het is aan de ene kant echt heel begrijpelijk, maar vind het aan de andere kant wel belachelijk ver gaan dat ze mensen een zaak aan hun broek willen geven.

Wil je meer taartjes van mij zien? Kijk dan op: www.dezoetedromenfabriek.nl

17

tipsytaartje schreef:

ja wel heel veel ja, ik heb ook niet alles gelezen. endydebi/ doug en nog een paar anderen die zeggen interessante dingen :Y

Inderdaad goed om te lezen, hun opmerkingen. Vooral deze:

"supply me with a portrait of yourself.

Let me have some fun with photoshop.

And then see how you like it when I post the photoshopped renditions of you all over the net clearly saying this is you.

--

I'm sure that while I may find it humorous, you won't.

Just like when cakes are made of copyrighted materials the owners don't find it humorous when others mess with the original work."

:Y

Natuurlijk hebben ze wel gelijk, maar als wij een afbeelding van Disney gebruiken proberen we die toch zo echt mogelijk te laten lijken en iedereen weet wel dat wij die niet zelf verzonnen hebben. Vind het boven staande dus niet helemaal op kunnen voor dit soort onderwerpen op een taart.

19

Is de link geblokkeerd? Ik was net aan het lezen en nu doet de link het niet meer :rolleyes:

Be in love with what you have

20

prettygem schreef:

Is de link geblokkeerd? Ik was net aan het lezen en nu doet de link het niet meer :rolleyes:

Cakecentral doet t volgens mij helemaal niet.. kom er ook niet op..

21

Voor de genen die dit onzin vinden, of denken dat dit alleen maar in Amerika gebeurt (lees: claimcultuur) Ook in Nederland worden er wel eens mensen aangesproken/gewaarschuwd met als dreigement een claim/rechtzaak oid. Lees hier, studio 100 en dick bruna :Y

groetjes Tirza     

22 Laatst bewerkt door Cake it (05-08-2010 08:41)

Als je een taart in een Wilton (Disney)bakvorm maakt, decoreert en verkoopt, mag het dan wel? Je hebt tenslotte dan al rechten betaald toen je het bakblok kocht?!

En zoals Tirzal hierboven al zegt, Bruna en Studio 100 zijn hier ook actief. Een aantal forumleden kunnen hierover meepraten. Zij hebben de foto's van hun site moeten verwijderen (na enige dwang te hebben uitgeoefend).

groeten Annemieke
Cake It

23

Cake it schreef:

Als je een taart in een Wilton (Disney)bakvorm maakt, decoreert en verkoopt, mag het dan wel? Je hebt tenslotte dan al rechten betaald toen je het bakblok kocht?!

Nee; op de verpakking staat 'Home use only' oid.

Ik vind het geen onzin, alleen vind ik het ver gaan. Want we veranderen toch niets aan de orginelen. En ik neem aan dat niemand van ons zal zeggen dat ze het zelf uitgevonden hebben.
Maar als ze echt alles afstruinen op het internet, dan zouden we ze dus zelfs hier niet neer kunnen zetten.

25

Saskia mv Lisa schreef:

Ik vind het geen onzin, alleen vind ik het ver gaan. Want we veranderen toch niets aan de orginelen. En ik neem aan dat niemand van ons zal zeggen dat ze het zelf uitgevonden hebben.

Ik snap ze wel. Het zijn commerciele bedrijven en op deze manier verdienen zij hun geld. Er zijn steeds meer mensen die taarten maken en dus ook steeds meer mensen die afbeeldingen commercieel gebruiken (ook al maak je tegen kostprijs).
Zij betalen geld om het portretrecht vast te leggen en voor hun is dat een manier om geld te verdienen. Dit soort inkomsten is hun gewoon heel belangrijk.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.