1

Onderwerp: Iedere keer scheurt mijn kapsel bij het zagen!

Hoe kan dit nou? Ik heb het 'vroeger' nooit gehad toen ik nog met Soezie bakte, maar sinds ik over ben gegaan op Funcakes gebeurt het me iedere keer weer, potjandorie! Ik dacht eerst dat het aan mijn taartzaag lag (gewoon die van DLT), maar nu heb ik een nieuwe gekocht en het gebeurt weer! Hele gaten trek ik er in en de bovenkant is iedere keer gekrompen :).

Ik heb goede blikken (Silverwood, Wilton en PME), de kapsels komen perfect uit de vormen, negen van de tien keer voor gebruik vries ik ze een nachtje in of ik leg ze even in de koelkast voor het zagen, maar toch scheuren ze.

Zou het kunnen zijn dat ze gewoon te luchtig zijn omdat ik misschien te heet bak? Zou het kunnen helpen als ik op een lagere temperatuur bak en wat langer?

Help me, want volgende week heb ik een bruidstaartje te maken en dan vind ik niet leuk als ik weer de kapsels moet repareren met stukken extra biscuit zoals ik net heb moeten doen!

Jacqueline

Re: Iedere keer scheurt mijn kapsel bij het zagen!

ik weet bijna zeker dat het met je manier van zagen te maken heeft.

even met je zaag een tegen het kapsel aan duwen, dan een begin maken met een mesje, en dan rustig zagen. niet duwen met je zaag en niet drukken met de hand die niet zaagt. als je er stukken uitzaagt, ga je waarschijnlijk te snel. :Y
lastig uitleggen zo :/

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

tipsytaartje schreef:

ik weet bijna zeker dat het met je manier van zagen te maken heeft.

even met je zaag een tegen het kapsel aan duwen, dan een begin maken met een mesje, en dan rustig zagen. niet duwen met je zaag en niet drukken met de hand die niet zaagt. als je er stukken uitzaagt, ga je waarschijnlijk te snel. :Y
lastig uitleggen zo :/

Nee hoor Tirza, ik begrijp je wel!  :lol:

(Maar ik heb hier geen last van....)

4 Laatst bewerkt door yakefrank (29-07-2010 22:46)

Hi Tirza en Annick,

Ik begrijp het helemaal, hoor :)!

Ik markeer eerst met mijn zaagje en maak een beginnetje met het broodmes, dan begin ik pas met zagen, maar idd, ik druk wel met mijn vrije hand op het kapsel! Maar dat deed ik altijd al met Soezie... Misschien was het bij Soezie dus wel nodig en bij Funcakes-kapsels niet.

Nou ja, morgenochtend maar even voor de tweede keer afsmeren (gelukkig is deze voor mijn broer ;)) en dan zondag even voor de proef weer een kapseltje uit de vriezer halen.

Weet je, ik word er elke keer zo ongelukkig van en dan heb ik helemaal geen zin meer, maar ja, het moet, ik wil mijn taartjes natuurlijk wel zo mooi mogelijk afgeven!

Thanks! Ik laat het zondag nog even weten!

Jacqueline

snap het helemaal hoor, dat je er gefrustreerd van wordt :Y

met je vrije hand moet je alleen maar zorgen dan het kapsel op zn plek blijft. als je op het kapsel drukt, deukt het iets in waardoor je zaagt dat ingedrukte meezaagd, als je je hand dan weer optilt, zaagt hij weer wat "lager" waardoor, je dus niet een gelijkmatige laag hebt.

Ik zal zondag aan je denken Jacqueline!!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Ik heb altijd ruzie met mijn taartzaag, dus dat gaat gewoon met de hand en dat gaat altijd goed. Op het oog snijden krijg ik elke keer rechte plakken. Mijn taartzaag kan in de verkoop.

7

wat ook misschien helpt is het biscuit een nacht in de vriezer leggen, is iets steviger. heb een ikea zaag en gaat zelden mis, alleen als mijn biscuit te vers is.

8

Hele stomme vraag misschien, maar waarom bak je niet weer met Soezie?

Groetjes, Katja

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

9

Helemaal geen stomme vraag, hoor! De reden dat ik met Soezie ben gestopt is dat mijn taarten hiermee niet zo hoog worden en ik vind het best prijzig vergeleken met Funcakes. Ik geef al zoveel taartjes weg dat ik toch wel een beetje op de prijs moet letten...

Jacqueline

10

Misschien kun je je taart ook snijden met de al oude oma truck, gewoon een inkeping met je mes maken en dan heel gewoon garen uit de naaidoos (ijzergaren gaat het best) er door heen halen alsof het je taartzaag is. Zo deed ik het altijd voor ik een zaag had en van mijn moeder weet ik niet anders dan dat ze het zo deed.

Succes.

Christine.