1

Onderwerp: Kleine uitstekers

Na mijn eerste grote taart vatte ik het plan op om van de resten fondant cupcakes rood met (roze-achtig)witte stippen te maken voor een sippe vriendin van me. Maar hoe maak ik de stippen? Kleine uitstekers zijn lastig te vinden dus iemand misschien een alternatieve oplossing? (voor de kleine hartjes van mijn eerste stapeltaart had ik het probleem ook al, waardoor ik uiteindelijk maar een veel te dure papier uitsteker kocht bij een hobbywinkel :/ )

En dan nog een vraag twee: heeft iemand ooit geprobeerd zelf uitstekers te maken? (of ga ik hier nu over de schreef met mijn creativiteit? :)) Met redelijk soepel dun metaal moet dat haast niet zo moeilijk zijn... denk ik

Mijn taarten enzo =) *klik*

2

Re: Kleine uitstekers

Klinkt misschien  gek, maar je zou een ronde tussenstukje bij de Karwei kunnen kopen, die ze zeg maar voor waterleidingen verkopen, die kosten misschien een eurootje ofzo.

Ik gaat er zo naartoe, kan ik je straks meteen vertellen wat ze precies kosten

Groetjes  Sammy

3

Voor kleine rondjes gebruik ik vaak de achterkant van een spuitmondje (het brede gedeelte dus) of bij een (grote) spuitmond, de no 12 gewoon het mondje zelf, voor hele kleine stipjes.
Anders kun je gewoon kleine balletjes maken van fondant en even platdrukken, desnoods even tussen een plastic hoesje dan worden ze zeker helemaal mooi rond.

Sukses!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

er was ook iemand die zelf uitstekers had gemaakt van die buigzame plaatjes (bij gamma e.d. te koop). Ik weet niet meer wie maar volgens mij ging het om zwarte pieten uitstekers.
en inderdaad glazen e.d. zijn prima voor ronde uitsteekvormen :D

Mijn website: Presentaart

5

Dat is Peronne :)

Ik zweer trouwens bij dit setje:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=242
't Kost wat, maar ik ben blij dat ik het heb gekocht! Ideaal!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6 Laatst bewerkt door mascha (18-07-2007 13:03)

Ja inderdaad Marianne, hij zit nu ergens onderin een doos (?maar waar?), maar hij is inderdaad ideaal. Maar eerlijk gezegd ook weer niet de eerste keus als je net begint (voor dat geld kan je toch een heleboel andere leuke dingetjes kopen...).
Maar goed, als je van vierkanten en rondjes houdt ;) hihi

Oh ja, als je wel spuitmondjes hebt, zijn de achterkanten daarvan ook zeer behulpzaam als rondjes-uitsteker :D

Mijn website: Presentaart

7

Het uitsteeksetje heeft er inderdaad wel de goede maat bij zitten.. maar ik betwijfel of ik de rest van de geometrie snel zal gebruiken.. dus da's dan ook wel weer zonde inderdaad. De spuitmondjes zijn denk ik de oplossing, dus bedankt daarvoor :)

En wat het zelf vormpjes maken betreft; ik denk dat ik dat wel wil gaan proberen. Dus creatieve ideeen zijn welkom :) Had Peronne overigens destijds foto's van haar uitstekers op het forum staan dat iemand weet? Kan het met de zoekfunctie niet vinden.

Mijn taarten enzo =) *klik*

8 Laatst bewerkt door Flien (18-07-2007 15:13)

Van makings clay heb je ook 3 maten firguurtjes, in een verpakking met groen, helemaal niet duur iets van 1,60 :Y

9

Die zwarte pietjes had ik gemaakt (zie ook dit topic:http://www.deleukstetaarten.nl/forum/viewtopic.php?id=2780). Leuk voor niet al te ingewikkelde vormen, maar dus niet echt geschikt voor heel gedetailleerd werk. Het moet wel kunnen als je het juiste metaal kunt vinden, maar dat was mij dus helaas nog niet gelukt.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

10

Ooooow, sorry Lonnes! Zat verkeerd in mijn hoofd :o

11

Nu het toch over rondjes uitsteken gaat: Hoe houden jullie die dingen in hemelsnaam rond? Eerst hard laten worden? Als ik ze maar met 1 vinger aanraak zijn ze dus al niet meer rond!!!!
Ik heb vandaag rondjes uitgestoken met... misschien wat vreemd; een dopje. Vroeger zaten op van die baukje spullen metalen dopjes. Had nog zo'n oud potje staan.

Groetjes Ingrid :+

12

Met een spateltje verplaatsen :)

13

O ja, dom dat ik daar zelf niet op kwam. Heb nota bene gisteren van die kleine spateltjes gekocht bij het kruidvat. :/
Zal die rondjes nooit meer met een vinger aanraken!

Groetjes Ingrid.

14

:D

15

Marianne schreef:

Dat is Peronne :)

Ik zweer trouwens bij dit setje:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=242
't Kost wat, maar ik ben blij dat ik het heb gekocht! Ideaal!

Zo, die prijs valt nog mee.
Ik zag dit setje dus bij de kookwinkel en moest daar 52,95 EURO kosten.
Ik dacht dat ik ter plekke achterover viel.
Eerst was ik heel blij met die winkel maar de prijzen vallen zwaar tegen, voor een spuitmondje nr 2 betaal je daar 7,95 euro.
Ik houd het dus ook maar even bij de achterkantjes van de spuitmondjes.

16

Voor hele kleine stippen kun je ook gewoon een rietje gebruiken. Die rietjes heb je ook in verschillende formaten..

17

Ik gebruik inderdaad spuitmondjes, maar ook borrelglaasjes, doppen, en wat ik maar te pakken krijg :D

EN ik heb wel tien doosjes met uitstekers :) :)

Tip voor heel kleine stipjes: (dikke) rietjes. Wel een stukje afknippen en daarmee steken, dan kun je voorzichtig met een tooltje of cocktailprikker het marsepein weer uit je rietje duwen. En dan omgedraaid op de taart leggen :)

Ik zie net dat ik niet de eerste ben met deze tip :/  Nou ja, ik laat m toch maar even staan....

Oh ja Reza: Op cake central staat een how to voor het zelf maken van uitstekers, kijk maar...

http://cakecentral.com/article73-How-To … tters.html

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

18

hoi,
Ik heb laatst 6 miniuitstekers gekocht bij de fimokleiafdeling van v en d gewoon van metaal. Ze zitten in een zakje en hangen tussen alle attributen voor fimo. Ze zijn van eberhard waar alle fimo vandaan komt dus misschien hebben ze ze bij pipoos ook wel. En ronde uitstekers kun je in alle maten bij dille en kamille kopen. Ook een grotere hartjes koekvorm. In ieder geval hebben ze dit in Rotterdam. Ik heb nog niet zoveel taarten gebakken maar kopen kan ik als de beste.
groetjes van Mariska

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage