1

Onderwerp: hoe lang moet ik wel niet mixen!!!

Beste allemaal,

Helaas blijven mijn kapsels altijd laag als ze uit de oven komen. Ze smaken lekker, maar laatst kwam hij maar tot halverwege mijn bakpan van 7.5 cm. Ik heb de ingrediënten gebruikt die aangegeven staan in de tabel hier op de site, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Ik mix ook minstens 10 minuten, maar mijn beslag blijft vloeibaar. Ja, hij wordt wel lobbig natuurlijk, maar iki kan hem wel in de vorm gieten en hoef hem niet te scheppen.

Zouden mijn taarten daarom zo laag blijven en hoe lang moet ik in hemelsnaam wel niet mixen om mijn beslag wel stevig te krijgen? Ik kom er maar niet achter wat ik mis doe, HELP!!!!

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

2

Re: hoe lang moet ik wel niet mixen!!!

vouw je de bloem enzo er wel door heen?

3

Ik gebruik de funcakes biscuitmix, dus geen aparte bloem meer!

4

Zijn de eieren wel 'warm' als je ze gebruikt? Dus niet rechtstreeks uit de koelkast? Zelf leg ik de eieren eerst 10 minuten in heet water. Misschien dat het daar aan kan liggen?

Wat voor kleur heeft jou beslag aan het einde?

Kitchen Corner, Nieuwstraat 15, Deventer. di-wo,vr 10:00-17.30 uur, donderdag van 10:00-20:00 uur en zaterdag 10:00-17:00 uur.
Voor cursus PME en diverse workshops kijk op de site www.kitchencorner.nl

5

soesa schreef:

Zijn de eieren wel 'warm' als je ze gebruikt? Dus niet rechtstreeks uit de koelkast? Zelf leg ik de eieren eerst 10 minuten in heet water. Misschien dat het daar aan kan liggen?

Wat voor kleur heeft jou beslag aan het einde?

Ik leg de eieren inderdaad ook eerst in warm water, dus niet rechtstreeks uit de koelkast. Mijn beslag is na 10 minuten mixen wit van kleur. Ook weeg ik de eieren precies af.

Heb je wel eens geprobeerd langer te mixen? zal eerder 20 minuten doen dan!

7

waarmee mix je het?

8

etmc schreef:

waarmee mix je het?

Ik mix het met de Philps Cucina elektrische handmixer. Misschien moet ik het inderdaad nog langer gaan mixen. Ik ga vanavond een kapsel van 15 cm bakken en dan zel ik wel eens kijken hoe lang ik moet mixen om het beslag goed te krijgen. Want als jullie het beslag goed hebben, kun  je dan de beslagkom op zijn kop houden zonder dat het eruit loopt (zeg maar net als bij de slagroom?).

9 Laatst bewerkt door dianaatstyle (12-07-2010 11:44)

nou niet helemaal
blijft wel in de kom zitten maar begint dan lanzaam te kruipen zeg maar
misschien moet je je eieren niet wegen maar gewoon hele eieren gebruiken
doe ik ook hoor
ik merk zelf altijd verschil in gewicht als ik eieren van de hoogvliet koop maat m dan blijft me taart ook net iets lager
met die van de albert heijn gaat het prima

weet niet of je hete lucht bakt?
ik wel en dan bak ik op 120 voorverwarmen
dan 10 min op 120 10 min op 140 en dan de resttijd op 160

wel heb ik gemerkt dat als ik me oven langer voorwarm dus bij de 2e of 3e taart op die dag me kapsel flink hoger komt
scheelt soms wel een cm
en die handmixer maakt denk ik niks uit
die gebruik ik ook

oja ik vind zelf de hoeveelheden hier op de site niet genoeg altijd bleef me kapsel slap en laag niet stevig zeg maar
als je wilt mag je me mailen dan stuur ik je ff een lijstje

10

ik kan het ook gewoon in mijn pan gieten en krijg ze zeker wel 10 cm hoog dus hij hoeft niet zo stijf te zijn denk ik

Ingrid
make cupcakes not war

11

Dames, bedankt voor jullie berichtjes en jullie hulp. Er zitten al een aantal dingen bij die ik kan gebruiken.

Vanavond ga ik aan de slag met een nieuw kapsel. Ik ga een aantal dingen anders doen. Ten eerste ga ik mijn beslag iets langer mixen zodat het toch net wat steviger wordt. Ik zal mijn oven langer voorverwarmen. Volgens het boekje van mijn oven is voorverwarmen helemaal niet nodig, maar goed ik ben er al lang geleden achter gekomen dat dat echt complete onzin is. Ik ga ook de temperatuur in mijn oven in stapjes opbouwen.

Nou, ik ben heelk erg benieuwd of ik nu dan eindelijk een mooi hoog kapsel ga krijgen!

Bedankt voor alle tips en ik laat het morgen wel even weten!!!

12

dianaatstyle schreef:

nou niet helemaal
doe ik ook hoor
ik merk zelf altijd verschil in gewicht als ik eieren van de hoogvliet koop maat m dan blijft me taart ook net iets lager

wel heb ik gemerkt dat als ik me oven langer voorwarm dus bij de 2e of 3e taart op die dag me kapsel flink hoger komt
scheelt soms wel een cm
die gebruik ik ook

oja ik vind zelf de hoeveelheden hier op de site niet genoeg altijd bleef me kapsel slap en laag niet stevig zeg maar

Hoi dianaatstyle, je hebt mail!!!!!

13

niet oneindig lang gaan mixen hoor. beetje lastig om uit te leggen, maar als je beslag goed is, is het goed en moet je niet nog 5 minuten erbij gaan mixen, want ook dan gaat het fout.  :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

14

tipsytaartje schreef:

niet oneindig lang gaan mixen hoor. beetje lastig om uit te leggen, maar als je beslag goed is, is het goed en moet je niet nog 5 minuten erbij gaan mixen, want ook dan gaat het fout.  :Y

Ik zal het in de gaten houden. De afgelopen keer vond ik het wel erg vloeibaar nog, dus ietsje "vaster" mag wel.

Bedankt!

15

Ik zou de eieren ook niet precies afwegen. Gewoon naar boven afronden en eerst even loskloppen voordat je het water en de mix erin doet. Succes!

Jacqueline

16

Ik verwarm nooit voor en verhoog ook nooit de temp. Bak in hetelucht 150 gr. gewoon iets langer.
Het hoeveelheden volgens het schema zoals hier op de site vind ik persoonlijk te weinig. Ik houd 1 ei per 1/2 liter inhoud aan en dat werkt voor mij prima.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

17

Heel dom misschien van mij, maar is je bakvorm niet te groot voor je hoeveelheid beslag ?? Dan kan het ook lager blijven.

Christine.

18

Ik denk ook dat je gewoon meer beslag in je bakpan moet doen, wordt hij vanzelf hoger ! ;)

19

Mischien heb je iets aan deze foto.. zo ziet het beslag er bij mij uit!

http://i160.photobucket.com/albums/t170/JoyceCollin/Beslag.jpg

Ik mix 12 minuten hoog en 2 minuten laag. Bak constant op 150 graden in een voorverwarmde (hete lucht) oven

20

Doe je niet te veel water bij de mix? 't Is maar een heel klein beetje.

21

Beste dames,

Nou, ik heb het kapsel net in de oven geschoven, ben dus reuze benieuwd. Ik heb qua hoeveelheden precies aangehouden wat in de tabel op deze site staat, dus ik wacht het rustig even af. Ik heb wel een grotere kom gebruikt om in te mixen, zodat er lucht bij het beslag kan komen. Ook heb ik nu wat langer gemixt.

Ik ga de taart bakken in 3 stappen, dus steeds de temp een beetje hoger. 10 min op 150, dan 10 op 165 en dan 10 op 180. Ik heb overigens een elektrische oven.

Conclusie: wordt vervolgd!

22

En hoe is het ermee??

23

ik doe het sinds kort op deze manier (een tip van iemand) gewoon 330 gram mix.. en dan 6 eieren ipv 5 en geen water.. werkt perfect en word tochiets hoger..

klop ook altijd de eieren voor.. 1 minuut hoogste stand.. dan doe ik hem naar halver wege stand en schep dan de mix erdoor en zet hem daarna voluit 10 min.. daarna doe ik nog 2 min rustig kloppen.. (aangezien mijn oven alleen maar 125, 150, 175 graden heeft) gaat ie 10 min op 125 graden en daarna 20 min op 150 en daarna controleer ik 5 - tot 1 minuut of ie goed blijft.. en dat gaat goed.

voor mij geen water meer.

ik bak precies volgens de tabellen lijst van de site.
ik gebruik 10cm hoge bakvormen,verwarm de oven voor op 160 graden,
doe alle ingredienten in een kom(kamertemp) mix 8 minuten op hoge stand met een handmixer,daarna 2 minuten op lage stand, dan 30 minuten in de oven,
en er tot nu toe geen biscuit die mislukt is, ze komen zelfs boven mijn bakvormen uit qua hoogte.

suc6 en ik hoop dat het allemaal gaat lukken

Life Is Not Measured By The Breath We Take But By The Moments That Take Our Breath Away!!
voor de leukste workshops en cursussen in Haarlem www.deleukstetaartenshop.nl/haarlem

25

dianaatstyle schreef:

nou niet helemaal
doe ik ook hoor

scheelt soms wel een cm
die gebruik ik ook

Hoi Dianaatstyle,
U got mail  O-)