1

Onderwerp: fondant word niet hard

Ik ben bezig met het boetseren van een formule-1 wagen, of nou ja bezig....zodra het fondant hard word dan.
Ik heb gisteravond de fondant gemengd met tylose (verhouding 2 theelepeltjes op 500 gram fondant), gisteravond leek het wel iets steviger te zijn, toen alvast een begin gemaakt met de wagen.
Vervolgens heb ik het in de koelkast gezet (in een afgesloten box), nu wil ik ermee verder gaan maar het lijkt wel weer zachter te zijn geworden.
Kan het door de warmte komen dat de fondant weer zachter wordt, het begon namelijk door de warmte ook gelijk te zweten (noem je dat zo...het klinkt zo onsmakelijk als je het over eten en zweten hebt  :o  :)  ).
ik loop al een steeds te klieren met tylose, het wil maar niet lukken, eerst gebruikte ik het alleen met marsepein, maar na zoeken op dit forum kwam ik erachter dat marsepein ook niet helemaal hard word, daarom nu met fondant maar helaas het lukt nog steeds niet...ik hoop maar dat het door de warmte komt....  :think:

groetjes karin

2

Re: fondant word niet hard

Ik denk dat je er iets meer tylse doorheen moet doen, en je moet het in geen geval in de koelkast bewaren.

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

3

Niet in de koelkast zetten. Als je het gewoon aan de lucht laat drogen wordt het sneller hard. Doordat je het in de koelkast zet gaat het inderdaad zweten (zo noemen we het ook) en wordt het vochtig. Vocht en fondant wordt een plakkerige bende en vooral niet hard. Wil je het sneller hard hebben kun je het even in de oven zetten op 50 graden met de deur op een kiertje. Dit kan overigens niet met mmf, alleen met fondant. Als je de tijd hebt zet het dan zonder in te pakken ergens te drogen.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

o joh, ik dacht dat het juist in de koelkast moest.
ik haal het er gelijk uit

groetjes karin

kaatje1 schreef:

hoezo dacht je dat dan??

en wat voor merk en soort fondant heb je? Daar kan het ook aan liggen  :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Bedankt, ik heb het net uit de koekast gehaald en zet het nu te drogen, ik heb gelukkig nog genoeg tijd het hoeft volgende week pas af.
Ik laat het dus nu drogen (maakt de hitte niet uit, of nee vast niet de buitenlucht voelt al als een oven... :lol:  :lol: ) en kan dan kijken of het hard genoeg is, zo niet dan nog wat tylose erdoor.

groetjes karin

7

tipsytaartje schreef:
kaatje1 schreef:

hoezo dacht je dat dan??

en wat voor merk en soort fondant heb je? Daar kan het ook aan liggen  :Y

Ik heb geen idee hoe ik erbij kom, gek hè....ik was ervan overtuigd dat het in de koelkast moet (wat verklaard waarom het tot nu toe sowieso niet lukte  :D )

Ik heb in de webshop funcakes fondant gekocht.

groetjes karin

8

zet het a.u.b. niet in de zon als je het gekleurd hebt, anders verschiet het heel erg van kleur, sommige kleuren verschieten al van gewoon daglicht.
Het liefst in een droge donkere ruimte laten drogen.
Zet er desnoods een doos overheen.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

9

Ik las laatst in een berichtje van Marianne dat de funcakes niet helemaal uithardt. Ik denk dat het een combinatie is van dít en van het feit dat je het in de koelkast gezet hebt.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

10

makatralsy schreef:

Ik las laatst in een berichtje van Marianne dat de funcakes niet helemaal uithardt.

klopt :Y daarom vroeg ik het  :)

groetjes Tirza     

11

tipsytaartje schreef:
makatralsy schreef:

Ik las laatst in een berichtje van Marianne dat de funcakes niet helemaal uithardt.

klopt :Y daarom vroeg ik het  :)

oh...heb ik dat. :grr:  :)
Ik heb het tot nu toe met marsepein geprobeerd en daarvan las ik al dat het niet helemaal uithard, vandaar dat ik dus maar fondant het gekocht.
Welke fondant kan ik dan het beste gebruiken?

groetjes karin

12

Ja, dat is wel balen ja :/

pettinice (bakels) of regalice had wel uit :Y

Balina en funcakes harden niet uit

groetjes Tirza     

13

Dank je, ik heb namelijk niet zo heel veel nodig, maar er zitten een paar kleine stukjes aan die echt hard moeten zijn. Ik ga een van twee merken halen.
Gelukkig ben ik op tijd begonnen, het hoeft pas volgende week af.

groetjes karin