1

Onderwerp: Mokkacreme

http://i48.tinypic.com/2qcmhyw.jpg

Zo maak ik altijd mijn mokkacreme..

Benodigdheden:

* 1/2 ei
* 150 gr. kristalsuiker
* 5 tl. oploskoffiepoeder (mag wat meer naar smaak)
* 1 dl. melk
* 250 gr. ongezouten boter

Werkwijze:

Klop het ei met 1 lepel suiker en de oploskoffie schuimig. Breng de melk met de rest van de suiker en 25 gram boter aan de kook. Roer een beetje van de kokende melk bij de ei-massa, doe dit terug in de pan, en laat alles onder goed roeren tegen de kook aankomen. Laat de massa au-bain afkoelen in koud water. Mix de overige boter tot room en voeg met !hele! kleine beetjes tegelijk de melkstroop toe..

Succes!

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

2

Re: Mokkacreme

Dat ziet er lekker uit! Ga ik ook eens proberen :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

Re: Mokkacreme

Ohh die ziet er lekker uit zeg!! Ben gek op mokka.
Je recept ga ik zeker een keertje uitproberen. Wat zou een lekkere combi zijn met deze moccacreme (ik hou niet zo van chocola).

Groetjes Eline

4

Re: Mokkacreme

wipneus schreef:

Ohh die ziet er lekker uit zeg!! Ben gek op mokka.
Je recept ga ik zeker een keertje uitproberen. Wat zou een lekkere combi zijn met deze moccacreme (ik hou niet zo van chocola).

Lees je berichtje nu pas...

Ik doe er altijd zwitserse room bij en kersenvlaaivulling...
dat vinden ze hier heerlijk....

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

5 Laatst bewerkt door Ravennaz (02-08-2010 12:00)

Re: Mokkacreme

Ik ga het meteen noteren. Ziet er heerlijk uit!

En ook een taart mee gemaakt: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2126042854

6

Re: Mokkacreme

Ik wilde deze creme graag maken maar het is voor iemand die zwanger is. Kan ik het rauwe ei door wat anders vervangen?

7

Re: Mokkacreme

:nooo Bij de Jumbo hebben ze schijnbaar gepasteuriseerd ei.. En bij de Sligro ook.

Het mengsel wordt wel verhit ik heb eigenlijk nog nooit gemeten of het boven de 70 graden komt... Ik denk maar tot 60 dus dan is het misschien weer riskant..

groetjes Dree

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

8

Re: Mokkacreme

dreeguiljam schreef:

:nooo Bij de Jumbo hebben ze schijnbaar gepasteuriseerd ei.. En bij de Sligro ook.

Het mengsel wordt wel verhit ik heb eigenlijk nog nooit gemeten of het boven de 70 graden komt... Ik denk maar tot 60 dus dan is het misschien weer riskant..

groetjes Dree

Oh dat ken ik helemaal niet. Zal eens kijken thanx voor de tip

9

Re: Mokkacreme

Dat recept ken ik nog niet. Ik heb een ander recept van mijn vader (was vroeger banketbakker) Eigenlijk heel simpel:

Je klopt een pakje roomboter helemaal wit en luchtig met suiker naar smaak, daar oploskoffie door (eerst een heel klein beetje water erbij tot dat je een goed klontjesvrij papje hebt). Beetje bij beetje en proeven tussendoor tot de sterkte die je lekker vindt. Eventueel nog een zakje vanille suiker...mhhhh en geen rauw ei voor de zwangeren onder ons  ;)

= de simpele versie  :D

Wat een prachtige taart trouwens, mooi gespoten!

Groetjes Tamara

Leven is het meervoud van lef! (loesje)

10

Re: Mokkacreme

citroentje schreef:

Dat recept ken ik nog niet. Ik heb een ander recept van mijn vader (was vroeger banketbakker) Eigenlijk heel simpel:

Je klopt een pakje roomboter helemaal wit en luchtig met suiker naar smaak, daar oploskoffie door (eerst een heel klein beetje water erbij tot dat je een goed klontjesvrij papje hebt). Beetje bij beetje en proeven tussendoor tot de sterkte die je lekker vindt. Eventueel nog een zakje vanille suiker...mhhhh en geen rauw ei voor de zwangeren onder ons  ;)

= de simpele versie  :D

Wat een prachtige taart trouwens, mooi gespoten!

Groetjes Tamara

Hallo,

Dit recept ken ik ook... Heb ik ook eens geprobeerd.. Ik wil dit recept niet afkraken maar bij ons vonden ze dit persoonlijk gezien te boterig..En ik kon de taart dan niet zo goed strak maskeren. (echt niet negatief bedoeld hoor) ik ben juist ook blij dat andere met hun eigen recepten enz. hier ook in reageren :)

Gr. Andrea

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

11

Re: Mokkacreme

He Andrea,

Kan ik mij heel goed voorstellen hoor, het is idd ook vrij boterig. Ik zal jou recept zeker ook eens uitproberen...  :thumb: 

Groetjes Tamara

Leven is het meervoud van lef! (loesje)

12 Laatst bewerkt door chantalluh (13-08-2010 16:18)

Re: Mokkacreme

citroentje schreef:

Dat recept ken ik nog niet. Ik heb een ander recept van mijn vader (was vroeger banketbakker) Eigenlijk heel simpel:

Je klopt een pakje roomboter helemaal wit en luchtig met suiker naar smaak, daar oploskoffie door (eerst een heel klein beetje water erbij tot dat je een goed klontjesvrij papje hebt). Beetje bij beetje en proeven tussendoor tot de sterkte die je lekker vindt. Eventueel nog een zakje vanille suiker...mhhhh en geen rauw ei voor de zwangeren onder ons  ;)

= de simpele versie  :D

Wat een prachtige taart trouwens, mooi gespoten!

Groetjes Tamara

Een eenvoudige versie ken ik ook nog van vroeger van mijn moeder:
375 gram boter
250 gram poedersuiker
Goed mixen en dan naar smaak oploskoffie toevoegen. Is ook zonder ei (kan er overigens wel gewoon in voor de liefhebbers) maar ik wilde eens wat anders uit proberen vandaar mijn vraag anders toch maar mams haar variant maken. Zij maakte daar overigens een heerlijk maar simpel taartje mee. Theebiscuit in oploskoffie dopen en daar een vierkant van leggen dan aan laag mokka creme dan weer een laag in oploskoffie gedoopte theebiscuit etc etc eindigen met een laag mokkacreme en daar pure hagelslag op  hmmmmmm  :9

13 Laatst bewerkt door citroentje (15-08-2010 13:23)

Re: Mokkacreme

mmmmhhhh klinkt erug lekker !!  :thumb:

Leven is het meervoud van lef! (loesje)

14

Re: Mokkacreme

citroentje schreef:

Dat recept ken ik nog niet. Ik heb een ander recept van mijn vader (was vroeger banketbakker) Eigenlijk heel simpel:

Je klopt een pakje roomboter helemaal wit en luchtig met suiker naar smaak, daar oploskoffie door (eerst een heel klein beetje water erbij tot dat je een goed klontjesvrij papje hebt). Beetje bij beetje en proeven tussendoor tot de sterkte die je lekker vindt. Eventueel nog een zakje vanille suiker...mhhhh en geen rauw ei voor de zwangeren onder ons  ;)

= de simpele versie  :D

Wat een prachtige taart trouwens, mooi gespoten!

Groetjes Tamara

Een heel goed recept!  :P
Ik heb het nu een aantal keren gemaakt en allemaal positieve reacties. Bedankt ervoor.  :Y

15

Re: Mokkacreme

FF opslaan deze komt zeker een keer van pas  :thumb:

16

Re: Mokkacreme

Wow mooi gemaakt !   En ziet er lekker uit.   :)

17

Re: Mokkacreme

Ik ga hem opslaan en zeker een keer maken. Klinkt erg lekker!

Over het stukje eieren en zwangerschap, het goedje word toch gewoon doorgekookt? Dan moet dat toch geen probleem zijn?  :)

18

Re: Mokkacreme

mmmm,ziet er lekker uit.

19

Re: Mokkacreme

Dit is al een oud topic, maar ik zocht naar een lekkere mokkacrème en kwam met googlen hier op uit en moet even kwijt dat ie echt super is!!
Echt overheerlijk!! En ik heb hier echte mokkaliefhebbers die er zèèr te spreken over waren, hartelijk dank voor het delen, SUPER!!

20

Re: Mokkacreme

Ook ik weet dat dit een heel oud topic is.Maar ik vroeg mij af of dat je de oploskoffiepoeder eerst aan moet maken met heet water?
Anders krijg ik misschien klontjes koffie en mislukt ie helemaal.
Of is dit niet het geval omdat je het met het ei en een eetlepel mixt?

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

21

Re: Mokkacreme

misty schreef:

Ook ik weet dat dit een heel oud topic is.Maar ik vroeg mij af of dat je de oploskoffiepoeder eerst aan moet maken met heet water?
Anders krijg ik misschien klontjes koffie en mislukt ie helemaal.
Of is dit niet het geval omdat je het met het ei en een eetlepel mixt?

Sorry dat ik hierop reageer, maar ik heb zelf zoals in het recept staat de ei en de suiker èn de oploskoffiepoeder gemengd met een lepel.
Als je even goed mixt, lost de koffie zo op en heb je geen klontjes....
Hoop dat je daar wat aan hebt...

22

Re: Mokkacreme

Ik heb een variant als je niet zo van botercreme houdt, ik maak hem nu al een tijdje en het is een vaste verzoekvulling geworden:

per 250 dl slagroom 1 zakje cappucinopoeder en een zakje klopvast.

warm een kommetje med slagroom op, niet te weinig anders Worden het klontjes, en meng het poeder erin. koud laten Worden, bij de rest van de slagroom doen en opkloppen met poedersuiker naar smaak. Deze variant is een stuk lichter dan de botercreme!

Esther

23

Re: Mokkacreme

Ik geef even een berichtje in dit topic, want ik zoek me elke keer wezenloos naar dit recept haha :lol: