1

Onderwerp: Help me aub, wil mijn eerste taart gaan bakken, maar heb vragen!

Ik wil voor mijn pa's verjaardag een taart maken.
Ik was aan het denken aan een ronde taart, bedekt met groene fondant, daar maak ik dan een weg op en op de weg zet ik een motor.
De taart wil ik vullen met banketbakkersroom en aardbeienjam.
Het is niet zo'n hele grote taart, een gemiddeld maatje (weet de diameter even niet uit mijn hoofd..)

Nu jullie een idee hebben heb ik een paar vraagjes:
-hoe kan ik het beste mijn taart 'vullen', aangezien ik 2 vullingen heb.
-ik heb alleen maar een houten deegrollen, is deze geschikt om fondant mee te rollen?
-kan ik met rolfondant een 3D motor maken? Zo ja, heeft iemand misschien een voorbeeld?, Zo nee, waar dan wel mee?

Als iemand tips heeft, hoor ik dit graag, want ik heb nog nooit een taart gebakken, maar wil dit wel graag doen.
Alvast bedankt^^

Taarten maken is als kunst. Kunst is taarten maken.

2

Re: Help me aub, wil mijn eerste taart gaan bakken, maar heb vragen!

een paar antwoorden:

Vulling: weet niet hoe hoog je biscuit wordt, of in 2 lagen snijden en dus vullen of 1 laag en dan eerst besmeren met jam en dan room erboven op.

houten deegroller wil prima, heb ik ook.
3D-motor weet ik niet, ik boetseer nooit.

suc6 :thumb:

3

Ja, met rolfondant kan je ook boetseren. Evt. verstevigen met tylose, dan wordt het steviger en hard het sneller/beter uit.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Alvast heel erg bedankt, deze tips zullen zeker al gaan helpen :D

5

Kun je chocolade fondant ook goed kleuren?
En welke kleurstof kan ik dan het beste gebruiken (merk ofzo, liefst niet te duur, het is namelijk mijn eerste taart :P)?

Ik ben van plan het gwn bij de webshop te kopen, omdat er veel keuze is, dus tips over fondant en chocoladefondant en kleurstoffen zijn welkom^^

6

De chocolade fondant kreeg ik niet gekleurd (buiten nog donkerder bruin of zwart).

Ben zelf nog maar net bezig maar ik heb de fondant van funcakes gekocht en voor mij werkte dit erg goed. In de webshop staan vaak ook beoordelingen van andere kopers en eventueel tips. Kijk daar misschien eens even.

Ik heb ook gelezen dat je marshmellowfondant in principe ook zelf zou moeten kunnen maken (maar voor een eerste keer denk ik dat je best de kant en klare koopt :)).

Belgische webshop taartdecoratie en bakkerij grondstoffen - www.prettysweets.be

7

Let er bij boetseren dan wel op dat zowel de funcakes als zelfgemaakte MMF niet goed uithardt met tylose en dus minder geschikt is. Voor het boetseren kun je beter bijvoorbeeld de Bakels bestellen, hier kun je ook mee bekleden.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

8

ok, met welke kleurstof kan ik dan de bakels kleuren?
Wat voor soort/merk?

En nog bedankt voor de tips trouwens ;)

9

Sillie schreef:

ok, met welke kleurstof kan ik dan de bakels kleuren?
Wat voor soort/merk?

Bakels is gewoon de merknaam, het is gewone rolfondant, die je dus bijvoorbeeld met de Wilton kleurgel kunt kleuren http://www.deleukstetaartenshop.nl/inde … b1e9cbf7da

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

10

Ik wil iedereen nog bedanken voor alle tips, helaas door tijdnood is het niet doorgegaan :(
Nu is er binnenkort een meisje jarig die 6 wordt, en ik had voorgesteld de taart te maken. Ze wil als thema K3 en de taart wordt voor zo'n 40-50 man. Ik wil dan een rechthoekige taart maken met aan een kant een kleiner rechthoekig podium waar K3 op staat te zingen. K3 maak ik van polymeer klei, omdat ik hier al wat ervaring mee heb en dan kan ze als de taart op is er ook nog mee spelen. Het podium moet op een plateau komen te staan, zodat het als het ware zweeft en we eigenlijk 2 taarten hebben met ieder een andere smaak. De taart moet vooral veel roze gaan bevatten..zijn er tips voor versiering etc.?

De vulling is nog niet bekend, want dat wordt nog besproken.
Ook wordt er van tevoren een klein testtaartje gemaakt.

Als ze jarig is wil ze natuurlijk ook uitdelen, nu hebben we besloten om cakepops te maken, warschijnlijk hele simpele roze. Zou je witte chocolade dan gewoon kunnen kleuren, of is fondant beter?

Ook wil ik graag weten welke materialen ik het beste kan gebruiken en welk deeg.

Ik hoor het wel, en ik laat jullie weten hoe het gaat en zal foto's erop zetten.

11

Tips voor de versiering: als je K3 intikt bij de zoekfunctie en dan taartenparade en bruids- en stapeltaarten aanvinkt krijg je een heel rij met allemaal prachtige K3 taarten. Hier haal je de inspiratie wel uit!!

Ik maak altijd mijn biscuit volgens het recept wat hier op de site staat:
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/3/Biscuit+2/

Ik zou voor de cakepops voor (gekleurde) witte chocolade gaan. Je kan er evt. ook discodip op doen. Met fondant worden ze heel machtig namelijk...

Wat het vullen betreft, ik doe vaak de zwaarste vulling onderop.

Succes!!

in mijn dromen maak ik de mooiste taarten...
Ook voor printjes op icing en frosty!

kon effe geen ander voorbeeld bedenken, maar de strippertaart van Cake Boss heeft ook verschillende podiums...zie filmpje
http://tlc.discovery.com/videos/cake-bo … -cake.html

enne, voor voorbeelden kun je natuurlijk veel googlen of in de showoff taartenparade kijken op deze site.
succes

enjoy your day....  ;-)  Happy Housewife

13

chocola kleuren gaat geloofk het beste met kleurstof op olie basis.

Voor het kleuren van fondant en marsepein ben ik heel blij met de wilton colours, ik heb dat setje met 8 verschillende.

Tot nog toe gaat bij mij het bekleden het beste met zelfgemaakte marshmallow fondant(MMF), MAAR alleen als die met de goede marshmellows is gemaakt. fondant van de slappere spekkie achtige marshmallows is moeilijker om je taart te krijgen.

Voor de goedkoop is MMF  zeker ook een optie, ik vind het maken prima te doen maar niet iedereen is het daar mee eens.

Groetjes!

14

@Thijsymke: bedankt, we waren ook al aan sprinkles aan het denken.

@HH: op het filmpje werd niks uitgelegd over plateaus, maar heb de aflevering wel gezien en snap wat je bedoelt.

@KirstenCakes: Ik ga ook die kleurstof bestellen en ik ga MMF zeker uitproberen, is dan idd goedkoper en kan ik gelijk oefenen :9

15 Laatst bewerkt door Sillie (01-12-2010 14:29)

Ik heb laatst voor het eerst MMF uitgeprobeert via het recept hier op deleukstetaarten.

Het is echt een plakzooi, maar wel lekker.
Ook heb ik het niet helemaal afgemaakt, omdat ik er niet echt de tijd voor had en er niks mee kon doen.

Ik had best veel poedersuiker en had ook het gevoel dat ik dit niet helemaal erin kreeg, omdat het anders zou gaan brokkelen...Het plakte wel nog een beetje, maar het voelde kneedbaar, dus heb ik niet alle poedersuiker erin gemengd.
Moet echt alle poedersuiker erin?

Zijn er verder nog tips betreft het maken van kleine bloemetjes met MMF en royal icing?

Alvast bedankt

16

Vandaag mijn eerste taart gemaakt...de oefentaart.
Toevallig was een vriend van ons gisteren jarig, dus gaan we hem met de 'oefentaart' verrassen. Voor wie de oefentaart eigenlijk bestemd is, komt ook nog even proeven.

Ik ga er foto's van maken en die zet ik dan in de taartenparade samen met de foto's van de taart die ik voor het jarige meisje maak, dit zal over ongeveer 3 weken gebeuren...

17

Sillie schreef:

Ik heb laatst voor het eerst MMF uitgeprobeert via het recept hier op deleukstetaarten.

Het is echt een plakzooi, maar wel lekker.
Ook heb ik het niet helemaal afgemaakt, omdat ik er niet echt de tijd voor had en er niks mee kon doen.

Ik had best veel poedersuiker en had ook het gevoel dat ik dit niet helemaal erin kreeg, omdat het anders zou gaan brokkelen...Het plakte wel nog een beetje, maar het voelde kneedbaar, dus heb ik niet alle poedersuiker erin gemengd.
Moet echt alle poedersuiker erin?

Zijn er verder nog tips betreft het maken van kleine bloemetjes met MMF en royal icing?

Alvast bedankt

Ja, alle poedersuiker moet er in. Anders plakt het inderdaad. Als het plakt, poedersuiker toevoegen dus, totdat het niet meer plakt.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

18

Ja, maar de voorgemaakte MMF plakt ook nog steeds, wel neit zo erg, maar hij plakt ook. Ik bestel de voorgemaakte, omdat dit heel veel tijd bespaard..