1

Onderwerp: Dames tips please!?

Ik moet voor zaterdag een stapeltaart maken
15, 20, 25 cm op elkaar.
Op 1 of andere manier gaat een stapel vanaf 3 lagen bij mij altijd mis.

Als ik gebruik ga maken van pvc buisjes, hoeveel moet er stoppen in elke laag?

En als ik gebruik maak van dowels, hoeveel moet ik er daarvan in stoppen?

Ik heb dit schemaatje van taartcadabera, maar is mij onduidelijk, moet ik nou als  ik de 20 op de 25 stapel 5 a 6 stoppen in de 25 voor de 20 of de 7 a 8 nemen??? Of stel ik nou een hele domme vraag.

•    3 deuvels voor een 10 cm taartje;
•    4 deuvels voor een 15 cm taart;
•    5 à 6 deuvels voor een 20 cm taart;
•    6 à 7 deuvels voor een 22 cm taart;
•    7 à 8 deuvels voor een 25 cm taart;
•    8 à 12 deuvels voor een 30 cm taart;
•    12 à 14 deuvels voor een 35 cm taart.

Ik wil mij goed voorbereiden, vooral aangezien het dit weekend zo warm wordt. Ik moet zeker 3 kwartier met deze taarten ga rijden, en dan ook nog zo warm.
Ik ben van plan het op locatie pas te stapelen, maar dan is de botercreme weer zo zacht als ik daar aangekomen ben..........heeft ook iemand hier tips over?? Kan ik misschien extra margarine gebruiken in de botercreme? De verhouding die ik gebruik is altijd 1 roomboter en 1 margarine en 500gram poedersuiker. Als ik hier nou een pakje extra margarine erbij doe, is het dan wat steviger van structuur?

Hoop dat iemand mij tips kan geven.

alvast bedankt

2

Re: Dames tips please!?

haihia

ik doe het nooit met de douwels volgens schema hoor.
Ik doe altijd 3 in een klein taartje ( 10 en 15 cm) en de overige doe ik er 4 is bij mij nog nooit mis gegaan.

en voor de botercreme zou ik gewoon een koelkastje op de autostekker nemen, misschien dat je iemand kent die m heeft en even kunt lenen???

suc6 kelly

3

Qua aantal deuvels kun je ook prima zelf bekijken wat jou het beste/stevigste lijkt om je taart te ondersteunen hoor. Dat "moet" niet perse volgens een schemaatje, maar is wel een handig hulp middel.
Als jij je beter voelt bij 1 of 2 deuveltjes meer die de boel ondersteunen, dan moet je dat gewoon doen.
Volgens mij moet je bij het schema dat jij hier hebt staan bij het woordje "voor" onder lezen. Dus om een taartje van 10 cm. te ondersteunen heb je (minimaal) 3 deuvels nodig voor eronder.
Voor een taartje van 15 cm. heb je minimaal 4 deuvels nodig voor eronder om 'm te ondersteunen.... enz.

Wat de botercreme betreft... ik gebruik altijd de Funcakes mix voor botercreme en daar doe ik dan ook (volgens aanwijzingen op de verpakking) extra boter bij. In dit geval geloof ik 50 gram extra. Vind ik fijner werken (zeker bij warm weer inderdaad).

Nou... succes verder!!

Eigen taart is goud waard!

4

Volgens mij geeft het schema aan hoeveel dowels je per taart er in moet doen:
Dus in de taart van 25 doe je 7 à 8 deuvels Dan zet je de taart van 20 erop en daar doe je dan 5a 6 deuvels in en vervolgens zet je daar het 15 cm taartje op. Wel natuurlijk tussen iedere laag een taartkartonnetje

5

Owja... trouwens nog een tip voor het vervoeren van je taarten met dit warme weer...
Leg in elke taartdoos een koelelement (dat uit de vriezer komt) omwikkeld met antislip. Zo kun je de taarten gekoeld vervoeren bij heet weer. Zeker als je zo ver moet rijden is dit handig.
En de botercreme kun je in een bakje in een koeltas (met koelelement erbij) vervoeren. Zo blijft 'ie langer "in vorm".  :)

Eigen taart is goud waard!

6

dames bedankt voor het antwoorden.

Ik bedoel dat ik geen botercreme apart ga meenemen maar de botercreme die al in de taart verwerkt is? de dijkjes zeg maar, die smelten als het te warm wordt.

Ik denk dat ik maar koelelementen ga aanschaffen en onder elke taart er 1 leg. WEl ONDER de taartdoos toch?

En over het stapelen, jah ik stop er heel veel stokjes in, maar 1 of andere manier zakt het toch wat in.

en weet iemand het over pvc buizen, hoeveel ik daar in moet doen, is gewoon 4 per taart voldoende? Omdat deze dikker en breder zijn?

7

niemand? over het aantal pvc buizen

8

ik zat ook tedenken om er voortaan pvc buisjes in te steken , de laatste keer had ik houten maisstokjes gebruikt ,maar nog was m,n taart scheef gezakt terwijl ik er heel veel stokjes in had gedaan en een grote midden stok, met kartonnetjes er tussen.

ik baalde hier echt ontzettend van .

wil nu de wilton plates gaan gebruiken ervoor .

groetjes brigitta
mijn blog:  http://thehighteastamper.blogspot.com/

9

Ik gebruik altijd rietjes van de sligro en is nog nooit verkeerd gegaan....  Rietjes vullen zichzelf met de vulling en kapsel terwijl je ze in de taart duwt, daardoor super stevig en goedkoop!

10

nou ik heb van het weekend gestapeld met buisjes en plates en ging echt perfect, voor mij niets anders meer!

dames bedankt voor alle tips!

ook had ik nog tips gehad om dunnere laagjes te vullen