1

Onderwerp: Tipps voor het bakken van mijn eerste taart

Hallo allemaal!
Ik ben Miriam en ik wil voor het eerst een (stapel)taart bakken. Deze moet een cadeau worden voor de 80ste verjaardag van mijn Oma.
Ik heb al wel eens in het klein wat proef-taartjes gemaakt maar zou toch nog wat tips kunnen gebruiken voordat ik al mijn ingrediënten koop. Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!:

Ik dacht aan een taart met een fruitige vulling (het liefst citroen ofzo). De taart moet wel buiten de koelkast bewaard kunnen worden omdat het een tuinfeestje wordt. Ik had in mijn test-taart een citroenbavarois gebruikt maar las ergens dat dat dus niet geschikt is voor buiten-de-koelkast... Heeft iemand misschien een "citroenig" vulling-recept waarmee dit wel kan? (Bij de recepten hier kwam ik er niet echt uit)

Het tweede "probleem" dat ik heb is dat ik niet weet welke bekleding ik het beste kan gebruiken. Ik heb eens een taart met frosting(?) bekleed maar vond dat best wel overheersend. Dus ik dacht meer aan iets van marsepein of fondant. In de webshop zat ik te kijken naar "FC marsepein", FC rolfondant vanilla" en "Ballina Paste-to-cover vanilla". Maarja wat is dan weer het beste (en in combinatie met de citroenige vulling het lekkerste)? Want te zoet en TE machtig moet het niet worden :rolleyes:
Ik vind het namelijk een beetje duur om het allemaal te kopen om te testen en dan misschien de helft weg te gooien (zo vaak heb ik de kans niet om een taart te bakken, helaas).   :s

Ik hoop echt dat jullie mij hierbij kunnen helpen!!!

Alvast bedankt!
Groetjes,
Miriam

2

Re: Tipps voor het bakken van mijn eerste taart

Lemoncurd is erg lekker en is een buiten de koelkast houdbare vulling.
Kun je zelf maken (recepten) of kopen in een potje van het merk Chivers.

In combinatie met swiss meringue botercreme bijvoorbeeld? Heel lekker!

Je kan gerust fondant gebruiken hoor, dit combineert goed! Als je het niet te dik uitrolt dan valt het machtige ook wel mee.
Maargoed dit soort taarten zullen altijd zwaarder zijn dan slagroomgebak natuurlijk.

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

3

Bedankt voor je reactie! Ik zal zo meteen eens kijken voor een recept voor lemoncurd! :)

Hoe zit dat met de "smaak" van het fondant? Is een Vanillie-smaakje misschien wat lekkerder dan "normale" fondant? Of maakt dat niet zo veel uit (kwa zoetigheid dan want smaken verschillen natuurlijk sowieso ;)  )?

En kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen dat "paste-to-cover" en gewoon fondant/marsepein? Ik begreep dat die paste-to-cover niet uithard maar is dat dan een groot voordeel tegenover fondant/marsepein?

groetjes,
Miriam

4

Nog een vraagje (sorry!  :o ) :

Ik zag dat er hier bij de recepten ook een recept voor lemon curd staat dus ik denk dat ik die gewoon probeer. Kan iemand mij vertellen hoeveel van die vulling ik per taart (onderste wordt waarschijnlijk ca. 28-30cm) nodig heb? Dat zag ik er niet bij staan namelijk. :)

groetjes!

5

Ik zou meerdere laagjes vulling doen (mits je taart hoog genoeg is) en dan niet al te dikke lagen.

Dat gaat een beetje op gevoel, onthou wel dat het vulling is en dus ook de smaak van je taart. Dus wees niet té zuinig.

Ik weet niet wat het verschil tussen paste to cover en fondant is, volgens mij ligt dat gewoon aan het merknaam.

Funcakes rolfondant wordt ook niet echt hard.
Bakels fondant bijvoorbeeld wel en ik vind dat fijner werken met decoraties zoals bloemen en boetseersels anders blijven ze maar inzakken.

En wat smaak betreft, tsja, dat is ieder voor zich. Maar ze zijn allemaal gewoon zoet  ;)

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

6

Is het mogelijk om een aroma bij fondant te doen? Of wordt het daardoor heel zacht ofzo?

groetjes