1

Onderwerp: Universeel chocoladeglazuur/creme

Nog een recept uit het boek van Nigella Lawson, een chocolade botercreme met pure chocoladereep erdoor, misschien ook iets voor jullie?

125 g pure chocola
75 g boter
2 grote eieren, losgeklopt
500 g poedersuiker gezeefd
1 theelepel vanille extract
1 eetlepel donkere rum (je kunt dit ook gewoon door iets anders vervangen natuurlijk)

Laat de chocola en de boter smelten in de magnetron. Klop er de eieren en de suiker door en vervolgens de rum en vanille extract. Laat het glazuur iets afkoelen voordat het het gebruikt. Deze hoeveelheid is genoeg voor de bovenkant, midden en zijkanten van een taart met doorsnede van 20 cm.

Trouwens, ik heb het met de gepasteuriseerde eieren van Dannegg gemaakt maar kan die nu nergens meer vinden.... althans niet meer bij de AH zoals vroeger......

Groetjes,

Lara

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

2

Re: Universeel chocoladeglazuur/creme

Hai lara

Die klinkt inderdaad erg lekker.
Ik kom ook net bij de ap vandaan en dit was de 4e winkel die ik probeerde, ze zijn er inderdaad uit, :x balen want ik begrijp dat in dit recept ook de eigeel erbij moet? of toch alleen wit? Want dat is nog met eiwit poeder op te lossen.

Heeft iemand nog een goude tip?

groetjes wendy

3

Hai Wendy,

Ja erg lekker maar nu die eieren niet meer te krijgen zijn.... blijkbaar zo te lezen overal weg aangezien het bij jou ook al is. Er moet inderdaad hele eieren in, of het met alleen eiwit kan weet ik eigenlijk niet. Ik heb wel net een nieuwe gevonden zonder eiwit, smaakt ook heeeerlijk. Al het glazuur klaar maar de taart nog niet ;-)

Hier komt het recept:

75 gr ongezouten boter
175 gr pure chocolade in stukjes
300 gr poedersuiker
1 eetlepel golden syrup (glucosestroop, verkrijgbaar bij de Vomar van Lyle´s)
1,25 dl zure room
1 theelpel vanille extract

Laat de boter en de chocola in een kom smelten (magnetron). Zeef de poedersuiker. Roer de golden syrup door het boter/chocola mengsel en dan de zure room en de vanille. Klop wanneer alles goed gemengd is de gezeefde poedersuiker erdoor. Nu even kijken of het goed is, misschien een klein beetje kokend water toevoegen als het te dik is of anders een beetje poedersuiker.

Ik vind het erg lekker, het smeert ook goed, ook rondom de taart, maar goed ik ben ook een echte chocoladegek (en mijn man ook dus tja deze recepten staan boven aan de lijst....:-)

Groetjes,

Lara

Ps. Erg mooie roosjes, Wendy, ben wel een beetje afgunstig, ben nog steeds aan het oefenen met de klei want de echte van mij kunnen nog niet op de taart.... :-)

4

Hoi
Ik werk zelf parttime bij appie,
(ik kan nog niet met alleen taarten de kost verdienen ;)  )  als we nu allemaal mailtjes gaan sturen via www.ah.nl dat we het niet fijn vinden dat het eruit is, met motivatie,  dan is er een kans dat het terug komt. Dat is met een aantal andere producten ook gelukt

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

5

Hoi Ria,
Daar zat ik vanmiddag ook al aan te denken maar ik wist niet of dat kan en hoe. Geniaal idee van je, want ook voor heel veel toetjes gebruik ik het, al m´n semi-freddo´s zijn momenteel al van het menu geschrapt, erg jammer, niet zo jammer voor de lijn... ;-) Ik ga het in ieder geval zeker doen. En trouwens heel handig zo´n "netwerk" van mensen die overal werken en van alles wat weten.....

Groetjes,

Lara

6

Hoi Ria, ik heb meteen je advies opgevolgd en ze een verzoek gedaan het weer in het assortiment op te nemen.

Hopenlijk, met veel van dit soort mails, dat ze overstag gaan.
Dus TAARTENBAKKER vooruit.....HIHI

Groetjes wendy

7

sorry maar ik denk dat het allemaal niet veel uitmaakt
ik heb hero aangeschreven omdat ze met hun duits georienteerde produkten wel heel veel dingen  hebben
en hun anwoord was dat de markt niet groot genoeg was in nederland
ik heb ze zelfs aangeboden een enquete te houden
maar nee hoor

dus ik denk dat we als "hobby"bakster niet echt veel in te brengen hebben

cateren is ook gebakjes maken :)

8

Hallo,
Het 2e recept, dus zonder eieren, wordt dat hard?? Dat wilde ik even weten.

Groetjes Chantal

9

Hoi Chantal, sorry helemaal je bericht gemist :-(

Het recept is niet zoals ganache ofzo of vloeibaar glazuur, het is echt een beetje als botercreme dat je er op smeert en dan stijft het wel wat. Ik hoop dat je wat aan m´n (late) antwoord hebt! :-)

10

Als beginneling heb ik wat vraagjes.

Kun je het tweede recept ook maken met witte chocola? En kun je er dan nog fondant overheen doen?

Dankjewel voor het antwoord!

Groetjes Ilse

11

Kun je het tweede recept ook maken met witte chocola? En kun je er dan nog fondant overheen doen?

Groetjes Ilse

12

Ik zag gister bij de sligro een melkpak met gepasteuriseerde eieren staan (ik wist niet eens dat dat bestond) ook een pak met eigeel en eiwit (wist ik ook niets van :o)

Alles goed???? nee 3 fout

13

ria schreef:

Hoi
Ik werk zelf parttime bij appie,
(ik kan nog niet met alleen taarten de kost verdienen ;)  )  als we nu allemaal mailtjes gaan sturen via www.ah.nl dat we het niet fijn vinden dat het eruit is, met motivatie,  dan is er een kans dat het terug komt. Dat is met een aantal andere producten ook gelukt

Dus dat moeten we dan ook maar met de lenon curd doen ;)

14

Ja klopt bij de groothandel hebben ze pakken met gepasteuriseerd eiwit, eigeel en hele eieren. Ik heb een keer zo'n pak eiwitten meegenomen en toen ingevroren in van die ijsblokjes zakjes. Zo kun je elke keer een gedoseerde hoeveelheid uit de vriezer nemen... kan ook in ijsklontjes bakjes natuurlijk, misschien handiger voor eigelen, die zijn misschien wat minder vloeibaar.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

15

ils schreef:

Hoi Ilse, met witte chocolade zou ook kunnen, het wordt dan alleen wel heel erg zoet hoor! Als je botercr

16

Hoi meiden,

Hoorde mijn moeder over cupjes met eiwit en eigeel bij de AH? Volgens haar hadden ze dat...zij is een enorme kookgek ( huiskamerrestaurantje) en hier in de buurt is een XL?

17

Lara M. schreef:
ils schreef:

Hoi Ilse, met witte chocolade zou ook kunnen, het wordt dan alleen wel heel erg zoet hoor! Als je botercr

Groetjes Ilse

18

LILO, dat invriezen...gaat dat goed?? Met name eigeel is nogal prijzig, en dat gebruik ik niet heel veel maar dat vind ik wel handig om te hebben voor mokka, advocaat, en rumtaart etc.

Erika

19

chokoala schreef:

LILO, dat invriezen...gaat dat goed?? Met name eigeel is nogal prijzig, en dat gebruik ik niet heel veel maar dat vind ik wel handig om te hebben voor mokka, advocaat, en rumtaart etc.

Erika

Ja de witten die gingen wel goed... de gelen dus niet geprobeerd.
Volgens mij waren die pakken helemaal niet zo duur in verhouding (kan me herinneren dat het zelfs wat goedkoper was dan verse eieren), dus het is gewoon een poging wel waard, lijkt me...

Ik ga het binnenkort ook proberen denk ik. Mocht dat binnenkort zijn dan laat ik het hier wel weten.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

Berichten [ 19 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Ingezonden recepten » Universeel chocoladeglazuur/creme