Onderwerp: problemen fondant
Hoi allemaal,
Allereerst wil ik zeggen dat ik de site en zeker ook het forum helemaal geweldig vind! Er staan zoveel idee
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » problemen fondant
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Hoi allemaal,
Allereerst wil ik zeggen dat ik de site en zeker ook het forum helemaal geweldig vind! Er staan zoveel idee
Welk merk fondant gebruik je ?
Je moet je restantjes fondant elke keer weer netjes in huishoudfolie oid inpakken hoor..luchtdicht ander droogt het heel snel uit.
En inderdaad moet je een klein beetje doorwerken bij sommige merken.
Pettinice is heel makkelijk te gebruiken om te bekleden, scheurt niet snel maar droogt wel sneller.
Ballina is weer veel langer spoepel maar de smaak is weer heel anders dan de neutralere Pettinice.
Het blijft gewoon uitproberen wat voor jou het handigst is.
Verder mailde ik dit laatst naar iemand, misschien heb je hier wat aan :
Draai je je kapsel wel om (onderkant moet bovenkant worden) voordat je hem bekleed ?
Wat smeer je als plaklaagje op je kapsel ? Ik gebuik altijdeen hele strakke bakvorm (dus waar geen randjes,ruitjes, richeltjes of schuine kantjes in zitten (voor rond is de springvorm van de Blokker (kaiser)super geschikt maar natuurlijk ook de bakblikken hier in de webshop.
en als plaklaagje gebruik ik gewoon de botercreme met de mix van de webshop.
Omdat mijn kapsels heel mooi strak zijn smeer ik als plaklaagje bovenop maar een heeeeel dun laagje (taart zie je er doorheen) en aan de zijkanten ietsje dikker zodat de naden van de vulling mooi strak weggewerkt zijn.
Als ik dan de marsepein erover doe dan zorg ik dat ik eerst de bovenkant mooi fixeer met een smoother zodat die mooi strak is en dan ga ik de zijkanten heel voorzichtig glad maken.
Als de zijkant er dan mooi omheen zit dan doe ik die ook nog met de smoother na en wordt de taart echt mooi strak.
Jouw probleem is op zich niet de rimpels als ik het zo zie maar meer het niet strak zijn van je kapsel of niet gebruiken van een smoother.
Groetjes Nicole
Hoi Nicole,
bedankt voor je snelle reactie!
De fondant die ik gebruik, heb ik zelf gemaakt (recept van de site: gewone fondant en mmf). En ik heb er ook problemen mee wanneer ik de fondant net gemaakt heb en er vervolgens figuurtjes mee wil maken/boetseren. Daarom dacht ik dat ik er misschien iets aan toe moet voegen wat het fondant soepeler maakt.
Je andere tekst is duidelijk. Ik draaide het kapsel inderdaad nooit om, dus dat ga ik de volgende keer proberen en die smoother lijkt me ook wel handig! Ga ik binnenkort maar eens bestellen! krijg ik daarmee ook het fondant goed glad? Ik heb nu namelijk het fondant niet glad gekregen(zonder rimpels), omdat ik het fondant bij het uitrollen nooit helemaal glad krijg.
Als plaklaagje gebruik ik overigens de botercreme met banketbakkersroom (ook het recept van deze site).
Groetjes
Jiska
Tip voor zelfgemaakte fondant: blijven kneden. Dan wordt het soepeler en soepel betekent minder droog. Evt. kun je er wat extra glycerine doorkneden of wat wit vet (crisco of andere shortening; als je dat niet hebt kun je een heel klein beetje frituurvet (van die witte blokken) gebruiken. Misschien dat je het dan ook wat langer kan kneden voor het uitdroogt.
Je moet van een smoother geen wonderen verwachten hoor....
Als je je taart zelf al redelijk mooi strak krijgt is dat net het laatste beetje zeg maar.
als je de fondant op je taart hebt gelegd (die moet je met het rollen zo strak mogelijk maken) dan moet je vooral veel geduld hebben voor de zijkanten (naar mate je het vaker doet gaat het steeds sneller)
Telkens de zijkant een beetje omhoogtillen (pas op niet aan trekken !) en dan van boven naar benede een stukje glad wrijven...ze de taart rond en telkens een stukje verder naar beneden strak wrijven.
Je kunt dat het beste doen met de buitenkant van je hand (ik bedoel daarmee de kant waar je pink)
Nee juist niet van boven naar beneden glad strijken, want dan heb je kans dat je fondant aan de bovenkant scheurt. Je moet met een holle hand de fondant van onder naar boven glad strijken. Met de smoother strijk je het geheel weer glad langs de taart en verwijder je de eventuele luchtbellen onder de fondant.
Bedankt voor jullie tips! Ik heb er heel veel aan gehad . Vandaag heb ik 2 taarten voor de verjaardag van neefje van 3 gemaakt en ze zijn een stuk gladder. het is zeker nog niet perfect, maar ze zien er veel mooier uit en de de rest komt vanzelf wel. Gewoon veel oefenen!
En de fondant heb ik veel meer gekneed, waardoor het veel makkelijker te bewerken is. Het was nu een stuk minder droog.
Zal binnenkort nog wel de foto's van de taarten plaatsen...
Waar ik alleen nog wel elke keer meezit is dat het fondant bij het uitrollen steeds blijft plakken aan de ondergrond en aan de deegroller. Ik wil binnenkort de deegroller van de webshop bestellen, maar daarmee heb ik het plakken aan de ondergrond nog niet mee opgelost. heeft iemand hier tips voor?
Ik heb vanalles geprobeerd: op een siliconenmat (met en zonder poedersuiker), op het aanrecht zelf... Maar steeds blijft het plakken . Nu doe ik vershoudfolie op de siliconenmat en daarop de fondant. Dit wil op zich wel, maar het rolt lastiger en het fondant wordt minder glad.
Hoe doen jullie dit allemaal? en hebben jullie nog tips waardoor het fondant minder blijft plakken aan de ondergrond?
Groetjes
jiska
Je kunt van dat doorzichtige tafelzeil gebruiken, dat per meter wordt verkocht. Dan hoef je ook je lap niet te draaien en je kunt de fondant met tafelzeil en al op je taart leggen en dan het tafelzeil er af 'pellen'.
Voor kleine stukjes fondant vind ik het niet handig, dan werk ik met
Hoi Jiska,
Je zou tegen het plakken ook crisco (vet) kunnen gebruiken. Hiermee smeer ik altijd mijn hele aanrecht mee in en mijn deegroller. Dit is trouwens geen echte deegroller maar gewoon een stuk pvc pijp. Lekker groot en lekker goedkoop en het werkt perfect. Het bekleden blijft altijd een beetje moeilijk (bij mij tenminste). Ik heb nu wel door dat je gewoon niet te zuinig met je rolfondant moet zijn, want anders gaat het toch fout. OOk als ik nog een stuk over heb, maak ik hier een bolletje van wat ik weer een beetje insmeer met crisco en dan strak in folie rol, en hierover weer een plastic zakje, dan blijft het lang houdbaar en werkbaar.
gr. Ellen
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » problemen fondant