1

Onderwerp: Eerste keer bruidstaart: aantal vragen

Ik ben gevraagd voor de bruidstaart van mijn schoonzusje. Het is voor 85 personen. Ik heb slechts één keer gestapeld in twee lagen, maar deze taart moet 4 lagen worden (35/30/25/20).

Wat adviseren jullie:
1. Hidden pillars gebruiken
2. Dowels (dat heb ik de vorige keer ook gebruikt)
3. Taartstandaard

Wat werkt het handigste voor een beginner?

Gebruiken jullie altijd tussenkartons van dezelfde grote als de taart of iets kleiner? De vorige keer kwam het karton net iets onder de taart uit.

Kan je hidden pillars wel goed wegwerken in de taart?

Alvast bedankt!

Re: Eerste keer bruidstaart: aantal vragen

met hidden pillars heb ik geen ervaring.

wel met de wilton dowels, als je goed stut staat dat ook stevig  :Y

geen kartons gebruiken  :nooo  ik raad je cakeboard (4mm) aan, dat is veel steviger. zelfde maat als de taart kun je gebruiken  :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Voorheen gebruikte ik dowels en dat ging vaak niet naar wens, maar de laatste keer hidden pillars icm met de plates. Mijn taart stond als een huis, dus dat is zeker aan te raden. Je verwerkt ze net als dowels, alleen laten deze een groter gat achter in je taart.

4

tipsytaartje schreef:

geen kartons gebruiken  :nooo  ik raad je cakeboard (4mm) aan, dat is veel steviger. zelfde maat als de taart kun je gebruiken  :Y

Maar plakt het dan niet vast aan de laag eronder?
(met kartons plak ik er altijd 2 aan elkaar)

Creatieve groetjes!
Mijn taartjes kan je bekijken op mijnalbum.nl of via mijn website

ik plak met dubbelzijdig tape een taartkarton aan de onderkant van het board  :Y

groetjes Tirza     

6

Ok. ik moet dus boards van 4 mm aanschaffen en bijpassende kartonnetjes en dubbelzijdige tape, en flink wat dowels. 
En een groot dik onderboard.

Wat adviseren jullie. De avond van tevoren de taart naar de feestlocatie brengen of 's ochtends? Hij wordt aan het eind van de middag pas gegeten.

Taart in koeling laten staan in de feestlocatie (evt. met doos eromheen) of er buiten?

die taartkartons heb ik ook niet in alle maten hoor, omdat je die makkelijk op maat kunt knippen  :Y

ik zou zeggen 's ochtends brengen. ik breng altijd zo kort mogelijk voor het aansnij moment, dan hoeft hij ook niet meer in de koelkast
Wat als de keuken hun uien/knoflook/zalm etc etc in de koelkast hebben liggen?

groetjes Tirza     

8

Ik zou ook pas 's ochtens brengen! En zo lang mogelijk gekoeld houden, zeker in de zomer, om inzakken te voorkomen. Wel met beleid op temperatuur laten komen.
Als je boards gebruikt, voor de onderste zeker een 10mm dikke gebruiken om voldoende draagkracht te hebben en zorg voor voldoende dowels (beter te veel dan te weinig)!
Als beginner kan een taartstandaard voor losse taarten ook een veilig alternatief zijn, maar als je de boel goed ondersteunt kan er niet zo veel misgaan.

9

Ik zat zelf te denken aan 4 dowels rond het midden en dan rondom zodat de randen van de taart daarop steunen. En dan door de hele taart heen één lange dowel/stok.

Ik wil in elke taart een klein rondje in het midden eruit halen, zodat de stok er makkelijker doorheen kan. Doen jullie de stok door de bovenste taart heen of niet?

10

ik doe nooit een stok door het midden  :nooo

groetjes Tirza     

11

Ben net in de hebshop aan t bestellen:
vierkante 40x40 plaat of rond?

Is rond niet lastiger te tillen? Ik hou maar 2,5 cm rondom over...

Sorry voor al mijn vragen, wil graag dat alles goed gaat.

12

je bakt toch ronde taarten? Ik zou dan de onderplaat niet vierkant doen, maar rond

groetjes Tirza     

13

Lidwien schreef:

Ben net in de hebshop aan t bestellen:
vierkante 40x40 plaat of rond?

Is rond niet lastiger te tillen? Ik hou maar 2,5 cm rondom over...

Sorry voor al mijn vragen, wil graag dat alles goed gaat.

Ook al zou je een vierkant gebruiken ( wat, zoals Tirza al zegt, niet zo mooi staat :nooo), dan nog kun je die echt niet bij de punten aanpakken om te tillen, dus je zit met dezelfde ruimte over :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>