1

Onderwerp: happy horse girafje boetseren !!??

Hallo!

Voor mijn eerste échte bestelling moet ik een happy horse girafje boetseren en/of puzzelen. Nu gaat dat puzzelen me wel lukken, maar boetseren wordt de eerste keer. Ik heb zojuist wel geoefend (helaas geen foto's omdat er geen memo-card in zat :( ) en ik denk wel dat het me gaat lukken.

Ik had al gezocht op het forum en weet nu ook hoe ik de vlekken er mooi op kan maken, maar hoe krijg ik de nek lang en redelijk rechtop? Ik ga tylose door mijn fondant doen, maar hoe lang van te voren moet ik dan beginnen? Lijkt mij dat ik lijfje en hoofdje pas net van te voren op elkaar moet zetten??

Wie o wie wil mij hierbij helpen?http://www.knuffie.com/fotos/455.goffycuddleblue.jpg

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

Re: happy horse girafje boetseren !!??

Aah die is schattig!
Ik zou 'm minstens een dag van tevoren maken. Voor mijn laatste taart heb ik ook een figuurtje gemaakt met een lange nek. Ik heb wat meer tylose gebruikt dan normaal, en extra crisco erdoorheen gekneed zodat de fondant niet zo snel scheurtjes vertoont.
Door de extra tylose wordt je fondant al snel taai/kauwgomachtig, en kun je de nek boetseren en laten drogen zonder dat deze inzakt. Ik doe er voor het gemak een cocktailprikkertje in om het hoofd op vast te maken.
De kop maak je ook alvast klaar, en je prikt 'm op de prikker zodat het gaatje op de goede plek zit, dan haal je 'm er weer af en ook een dag laten uitharden. Als je het figuurtje dan een dag later in elkaar zet is 'ie hartstikke stevig, je kan het hoofd dan ook nog vastlijmen met wat tylose en (een héél klein drupje) water. Al kun je bij dit girafje denk ik ook wel proberen om 'm uit één stuk te maken, dus lijf en hoofdje uit één stuk, maar dan liggend (op een spons o.i.d. tegen het vervormen) laten drogen.
Hoop dat je 'n beetje snapt wat ik bedoel ;) succes!!

'I love it when a cake comes together'

3

oh wat fijn dat je reageert! Ik heb idd zitten denken om het uit 1 stuk te doen (lijf en hoofdje) maar weet niet zo goed waar te beginnen..ik vind boetseren erg lastig nl. Ik heb nog de tijd (moet pas 11 juli klaar zijn) maar vind het fijn om goed voorbereid te zijn, dus uit 1 stuk is iets wat ik ook nog ga proberen..Als je nog meer tips hebt, graag!

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

4

zag van de week een bruidstaart voorbij komen met 2 giraffen die ik hier ook wel op vond lijken, misschien krijg je dan meer ideeen

succes

Ik begin altijd met het maken van een bolletje, die ik daarna in vorm maak. Als het niet lukt, weer een bolletje ervan draaien en overnieuw beginnen ;) en je moet 't vaak smaller maken dan je denkt, zo'n geboetseerd figuurtje ziet er al snel 'te dik' uit. Als je figuurtje nog niet op 't voorbeeld lijkt, moet je 't dus vaak gewoon nog wat verfijnen.
En als je 't nog moeilijk vindt, gewoon hier en daar wat cocktailprikkers of ongekookte spaghetti gebruiken, bijvoorbeeld voor de oortjes enzo. Dat werkt gewoon veel makkelijker, want als iets steeds niet lukt of afbreekt is dat erg frustrerend en je moet 't jezelf niet te moeilijk maken haha ;) wel even aan de ontvanger melden dat er prikkers in zitten  :+
Oh ja, en een tip waar ik zelf ook nog steeds wat aan heb ;) zo'n figuurtje lijkt makkelijk, maar trek er gerust een paar uur voor uit!

'I love it when a cake comes together'

6

Ik weet dat ik van Lonestar ooit een girafje heb zien staan op een jungletaart. Misschien kun je op haar site eens kijken om een voorbeeldje te hebben?
Of even zoeken met de zoekfunctie op giraf, dan krijg je misschien ook nog meer voorbeelden.
Veel succes en wel laten zien als het af is hoor.

Bakgroetjes van Marinka!