1

Onderwerp: Toch nog een vraagje over zwetende taarten.

Heb net mijn bruidstaart voor morgen klaar. Een scheve. Tijdens het decoreren zweette ie al behoorlijk. Telkens als ik iets klaar had in de koelkast, heb er wel creme vulling in, maar ik doe dat eigenlijk altijd. Nu las ik net iets over zwetende taarten dat als je crisco gebruikt je meer last hebt van zwetende taarten. Ik gebruik altijd crisco en nu dus ook.  Ik vind het nu al doodeng om m morgen te vervoeren.

Mijn vraag: Moet ik nu toch thuis morgen een uur voordat ik de taart naar locatie breng de taart uit de koeling halen, zodat ie daarna minder/niet meer zweet?
Sorry, heb al het e.e.a erover gelezen, maar dat crisco verhaal staat me toch niet aan.

Re: Toch nog een vraagje over zwetende taarten.

ik heb daar nog nooit van gehoord  :nooo 
volgens mij zijn taarten met buttercream,. gemaakt van shortening, ook beter bestand tegen warmte in tegenstelling tot boter, dus lijkt het me sterk dat dat klopt.

en verder ligt echt nu niet aan de hitte dat je taart zweet, maar aan de hoge luchtvochtigheid...  :(
ik moet morgen ook een taart vervoeren, ik vind vind zelf dat het opdrogen vrij lang duurt, ben er ook nog niet helemaal uit wat ik ga doen mbt uit de koelkast halen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Ik denk dat het idd ligt aan het weer, het is erg benauwend weer, niet echt goed voor de taart :s

Cabana consulente worden? Wij zoeken jou! Ben je minimaal 23 jaar, representatief en in het bezit van een auto? Mail me dan of ga naar www.cabana.nl "Think summer, think Cabana"

Mijn taart zweet ook, word er gek van!
Uit de koelkast gehaald, gevuld met ganache, daarna bc en fondant.... en 10 minuten later al helemaal glimmend! En ik maar wachten tot ik verder kan gaan....

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

Suikertaartjes-Suuz schreef:

En ik maar wachten tot ik verder kan gaan....

ja same here, echt frustrerend!!! als ik nu verder ga beschadig ik hem alleen maar door al die vlekken die je achterlaat!

groetjes Tirza     

Ja, en stapelen durf ik ook nog niet, want meestal zit ik er dan toch weer met m'n vingers aan :)

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

7

Tirza, hoe laat moet je morgen de taart brengen? Kan je me vertellen wat je uiteindelijk hebt gedaan? Ik moet om 14.30 de taart wegbrengen. Net even snel op de foto gezet, niet langer dan 5 min. buiten de kk, maar begon alweer te zweten.
Als ik nu weet dat het 2 uur duurt voordat ie is opgedroogd, haal ik m er 2 uur v.t. voren uit, maar dan ben ik weer bang dat mijn vulling erg zacht wordt en mijn taart inzakt, alhoewel ik m wel gestut heb. Ben echt een beetje wanhopig en zo bang dat ik m morgen verpest. Inpakken durf ik ook niet met karton ofzo erom heen. Denk dat ik m maar zo heenbreng, het is 5 min. rijden. En het is zoooooonnnnn mooie taart al zeg ik het zelf.
Nou genoeg gezeur, maar ben gewoon een beetje wanhopig.

8

Wat een dilemma's toch, in taartenland. Ik mag morgen een bruidstaart maken voor zaterdag en ik zie ook al op tegen de autoreis naar de locatie..... :s  Lees dus even mee hoe het afloopt.
Zelfs mijn assepoester (workshop Wendy), die al 2 maanden op de piano staat heeft klotsende oksels gekregen :s

Liefs Sannie
Droom niet alleen van grootse dingen, maak ze waar!

ja de wanhoop is hier ook aanwezig... omdat.... hou je vast....
de taart al 6uur buiten de koelkast staat en hij nog steeds niet si opgedroogd en ik dus nog geen steek verder ben als bij mijn vorige berichtje. naja heb inmiddels wel de cupcakes ontdooit, afgesmeerd en bekleedt en ingepakt, maar de taart staat er nog treurig bij.
Ik kan er helemaal niets mee. hij gaat me ook steeds meer tegen staan, AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH heb ff zin om te gillen, kl*tezooi!

maar goed, ik heb een veilige vullingen en ik heb hem gestut met die wilton-dowels, dus hij staat stevig. Ik ga hem dan ook als ik straks (hoop ik) klaar ben, hem niet meer in de koelkast zetten. ik ga zo even een koel plekje hier in huis zoeken... hoewel ik betwijfel of ik die kan vinden.... o wat baal ik.....
ik las ook al ergens iets over een fohn... zou dat helpen?

groetjes Tirza     

10

ah 1 deel is droog, bovenkant is droog, yes ik kan zo aan de slag!

maar goed, zal ik hem dan toch vanacht in de koelkast zetten en hem er dan morgen uithalen om zeg 10uur? ik moet om half 3 weg en om 3uur moet ie staan...

groetjes Tirza     

11

even een vraagje hij gaat toch pas zweten als hij uit de koelkast is? heb nu een bruidstaart in de mkoelkast staan die niet zweet dan kan ik hem daar toch beter laten??

12

:think:  :s O jee, begin steeds meer te twijfelen. Ik ga morgen vullingen gebruiken waar kwark in zit, dus niet echt een vulling die je 6 uur buiten de koelkast kan bewaren :nooo

@ Linda, Is het die rode die als laatste in je album staat, die is idd erg mooi gelukt!

Liefs Sannie

13

Nee Sariebary hij staat nog niet in mijn album, morgen pas.

Ik heb een scheve gemaakt, wel vastgeplakt de lagen met botercreme, maar ik ga me nu echt van alles in mijn hoofd halen. Stel dat ik m morgen een paar uur buiten de koelkast zet, straks glijd de taart ervan af.
Het zijn 4 lagen. De eerste is scheef, 2e ook scheef erop en dan eindigt ie weer recht. Hetzelfde gedaan met laag 3 en 4.

14

peet78 schreef:

even een vraagje hij gaat toch pas zweten als hij uit de koelkast is?

ja binnen 5 minuten is hij nat...

groetjes Tirza     

15

linda1 schreef:

Nee Sariebary hij staat nog niet in mijn album, morgen pas.

Ik heb een scheve gemaakt, wel vastgeplakt de lagen met botercreme, maar ik ga me nu echt van alles in mijn hoofd halen. Stel dat ik m morgen een paar uur buiten de koelkast zet, straks glijd de taart ervan af.
Het zijn 4 lagen. De eerste is scheef, 2e ook scheef erop en dan eindigt ie weer recht. Hetzelfde gedaan met laag 3 en 4.

Ik zie dat ik mijn berichtje hier had kunnen plaatsen want ook ik heb vandaag mega problemen.
Zo vind ik het dus ECHT niet leuk meer.

@ Linda, ik heb zelf ook altijd mijn gestapelde taarten met botercreme vast gezet maar dat doe ik niet meer dit vanwege de warmte en dan kan het gaan glijen (sorry ik wil je niet bang maken hoor),  als ik een tip mag geven doe dit met royal icing dit blijft als een muur zitten.

Heel veel succes morgen

Lieve groetjes Binkie. Blog www.mijngeschenken.nl
Droom niet over het leven, maar leef je dromen.

16

Ik MOET gewoon ff mijn frustratie kwijt , ik heb voor deze week 3 bestellingen staan en die moeten allemaal morgen af zijn.
Had voor mijzelf gepland dat ik de taarten vandaag zou gaan bekleden........ NOU wat een kriem.

De botercreme laag smelt waar je bij staat..

NIKS maar dan ook NIKS lukte......alles is slap en plakt en scheurt en doet totaal NIET  wat ik wil.

Na 5 keer EINDELIJK het fondant erop te hebben gekregen, kan ik niet smoothen het plakt alleen maar.

Hoe gaan jullie om met problemen die ontstaan door dit warme weer en zo warm is het nog niet eens want het kan NOG erger sad   sad .

IK ZOEK HULP....alles maar dan ook echt alles kwa tips en trucs zijn welkom.
BEDANKT

Hier mijn berichtje had een eigen topic geopend voordat ik deze zag zo gefrustreerd ben ik.

17

De ventilator erop zetten (las ik net ergens anders)!

Jacqueline

18

sariebary schreef:

Wat een dilemma's toch, in taartenland. Ik mag morgen een bruidstaart maken voor zaterdag en ik zie ook al op tegen de autoreis naar de locatie..... :s  Lees dus even mee hoe het afloopt.
Zelfs mijn assepoester (workshop Wendy), die al 2 maanden op de piano staat heeft klotsende oksels gekregen :s

Ohh Sannie lig in een deuk hier in bed met mijn iPod om je klotsende oksels van Assepoester.

Maar ik vind het echt giga vervelend voor jullie ik zou geloof ik ook de blower er op zetten of föhn met koude lucht.

Succes allemaal morgen  ;)

19

Is het nou een taart die ik weggeef (ook dan vind ik het erg hoor ) maar hier word voor betaald en dat vind ik vreselijk het moet gewoon goed/perfect zijn.

Anders GEEF ik de taart nog liever weg.

20

Hier was het ook vreselijk vandaag; een grijs/zwarte stapeltaart, nou het leek wel of 'ie onder een waterval had gestaan. Ik kon hem niet eens even nog voor het laatst smootheren; de smoother zat gelijk onder de klef! En ik moet er nog twee maken dit weekend... Niet makkelijk!

Jacqueline

Ik zou bijna zeggen dat ik blij ben dat ik niet de enige ben!
Wat een drama vandaag!! Na het bekleden duurde het ruim 4 uur voordat ik er weer iets mee kon doen, en daarna duurde alles ook nog extra lang!
Mijn fondant met tylose droogde maar niet, niks blijft rechtop staan wat rechtop moet staan, de roosjes smolten haast in mijn handen....
Nu 9 1/2 (!!) uur later is het kreng klaar.
De man voor wie hij is moet er morgenavond mee naar het noorden des lands, wedden dat ie gewoon over hobbels gaat scheuren?!
Pfffff
Hoe is het met jullie taarten inmiddels? Heel veel sterkte hoor, ik leef met jullie mee!

22

Wat een ellende, meiden !!! Ik ga morgen pas aan de slag, gelukkig "maar" een verjaardagstaart. Als ik het zo lees, ben ik blij, dat ik deze week geen bruidstaart heb, maar ik hou mijn hart vast voor de komende weken  :(
Ik wens jullie heel veel succes en duim morgen voor jullie allemaal!

Groet, Jolanda

23

Na de halve nacht liggen woelen iets bedacht. Zou een inniminnie beetje tylose helpen, of gaat de smaak dan echt helemaal verloren........ Had zo'n zin om deze taart te maken, maar nu zie ik er alleen maar tegenop........ :(

Liefs Sannie

Mijn lintjes met Tylose die ik op de taart had gelegd gingen ook zweten, het enige wat bij mij tot nu heeft geholpen is heeeeel veeeel maizena. Maar dat kan dan weer alleen bij lichte kleurtjes, en alleen bij versieingen die ze toch niet opeten :)

25

gisteren was de luchtvochtigheid 89%, vandaag 80%
is alweer wat minder dus :)

groetjes Tirza