1

Onderwerp: marsepein in koelkast ...

ik ga vrijdag voor het eerst een taart maken bekleed met marsepein.

maar nu is mijn vraag: kan marsepein een dagje/avondje lang in de koelkast bewaard worden als de taart ermee bedekt is?

alvast bedankt voor een antwoord.

2

Re: marsepein in koelkast ...

Jazeker.  :Y Ik dek daarna de taart losjes af met huishoudfolie.

3

topic is 2 keer geplaatst--> gemeld!

Volgens mij is het niet goed om marsepein in de koelkast te zetten? Alleen bij een bevroren taat dacht ik....

Groetjes Scallie
"A balanced diet is a piece of cake in each hand."

4

Als je vulling gekoeld moet blijven (bijvoorbeeld als je een vulling op basis van slagroom of mascarpone gemaakt hebt), dan moet je je taart koel bewaren en dat is dus vaak de koelkast. Zet m dan op de  laagste stand.

En als je even zoekt met de zoekfunctie voor je een vraag plaatst kun je vast ook zelf het antwoord vinden.

Ik voel me een beetje kiezel...

5 Laatst bewerkt door esther28 (31-05-2010 13:38)

wel...niet.kom er niet echt wijs uit.

maak hem wel op de dag dat ik hem nodig heb.lijk mij verstandiger.

6

Een taart met marsepein kan prima in de koelkast natuurlijk en absoluut niét afdekken met plastic/folie wat dan ook.
Gewoon onafgedekt óf in een taartdoos :)

Groetjes Melanie

7 Laatst bewerkt door Petra68 (31-05-2010 15:16)

Doosch schreef:

Een taart met marsepein kan prima in de koelkast natuurlijk en absoluut niét afdekken met plastic/folie wat dan ook.
Gewoon onafgedekt óf in een taartdoos :)

Zo doe ik het ook altijd! Bij voorkeur zet ik de taart in een doos in de koelkast en als de taart zo groot is dat de doos niet in de koelkast past, zet ik de taart open en bloot in de koelkast (en dus niet met folie!!). Gaat prima hoor, nog nooit een probleem mee gehad!

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

8

doosch en petra hartelijk bedankt .

weet nu genoeg.

9

Ik wil juist een taart bekleden met fondant. Klopt het dat dit niet in de koelkast bewaard mag worden (1 nacht)?
Weet iemand wat dan de beste manier is om hem te bewaren?
Ik wil een vulling maken waar slagroom in zit, dus die moet toch op één of andere manier gekoeld worden als het buiten warm is.

Heeft iemand tips??

10

Taarten met vulling die in de koelkast bewaard moeten worden, idd slagroom en mascarpone, bewaar ik ook in de koelkast. Zonder folie. De taart moet je dan wel een half uur voordat deze gegeten wordt uit de koeling, om op kamertemperatuur laten komen.

11

Wat mijn voorgangster zegt :)
Hoe komen jullie er eigenlijk op dat marsepein en fondant niet in de koelkast mogen?
Deze taarten kunnen zelfs ingevroren worden hoor :)
Wel kijken dat ze inderdaad niet afgedekt staan met plastic of iets dergelijks en als je condens op je fondant hebt dat je hem goed laat drogen.

Groetjes Melanie

12

Ooh...dan heb ik ook weer wat geleerd! Thnx  :thumb:

Groetjes Scallie
"A balanced diet is a piece of cake in each hand."

13

Doosch schreef:

Hoe komen jullie er eigenlijk op dat marsepein en fondant niet in de koelkast mogen?

omdat dat in principe ook niet de bedoeling is.
Het voornaamste ingredient is suiker, royal icing gaat smelten door de condens in de koelkast, isomalt (suiker) creaties gaan smelten in de koelkast, etc etc dus als het niet hoeft, kun je hem er beter uit laten.
Fondant en marsepein bewaren die je ook niet in de koelkast. En je suiker voor in de koffie trouwens ook niet, gezien dat een klont wordt.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs