1

Onderwerp: Stapeltaart: taartkarton of cakeboard?

Goedemorgen allemaal,

Ik ben nieuw hier, maar ik heb al regelmatig goede tips van het forum gehaald (super!). Een vriendin heeft me gevraagd de taart voor de verjaardag van haar dochter te maken. Nu bak ik wel vaker, maar juist deze taart moet natuurlijk niet mislukken :lol:). Het moet een taart worden zoals op de foto.

Nu heb ik nog een paar vragen:

  • Ik heb een groene cakedrum van 30 cm en wil 2 cakes maken, de onderste laag van 25 cm en de bovenste van 15 cm. Is het voldoende om bijv. 2 taartkartonnen op elkaar te plakken en dit tussen de lagen te gebruiken of moet ik hiervoor een cakeboard gebruiken? Ik gebruik ook dowels.

  • Het recept wat ik normaal gebruik is voor een taart van 20 cm. Nu kan ik de ingrediënten omrekenen naar 25 en 15 cm, maar hebben jullie enig idee wat dit precies voor de baktijd betekent? Gewoon wat minder tijd voor de kleine en wat meer voor de grote (bijv. 10 minuten)?

  • Ik lees verschillende verhalen over wanneer je de cake recht afsnijd en tempeersiroop gebruikt: voor en na het invriezen. Wat doen jullie?

Alvast bedankt!!

https://i.postimg.cc/67PvJ6fF/a.jpg

2

Re: Stapeltaart: taartkarton of cakeboard?

Welkom :)

linnielin86 schreef:
  • Ik heb een groene cakedrum van 30 cm en wil 2 cakes maken, de onderste laag van 25 cm en de bovenste van 15 cm. Is het voldoende om bijv. 2 taartkartonnen op elkaar te plakken en dit tussen de lagen te gebruiken of moet ik hiervoor een cakeboard gebruiken? Ik gebruik ook dowels.

Voor een 15cm zou ik een dubbel vetvrij (dus zo'n goud/zilver) karton gebruiken.

  • Het recept wat ik normaal gebruik is voor een taart van 20 cm. Nu kan ik de ingrediënten omrekenen naar 25 en 15 cm, maar hebben jullie enig idee wat dit precies voor de baktijd betekent? Gewoon wat minder tijd voor de kleine en wat meer voor de grote (bijv. 10 minuten)?

Ja, eigenlijk werkt het zo wel :) Die van 25 moet zeker wel 10 minuten langer, misschien 15. Die van 15 zou ik 5 minuten korter doen, max. 8 minuten korter.

  • Ik lees verschillende verhalen over wanneer je de cake recht afsnijd en tempeersiroop gebruikt: voor en na het invriezen. Wat doen jullie?

Aan cakes snijden doe ik niet, gewoon omkeren, dan is de bovenkant recht.  Tremperen doe ik bijna nooit, maar als je hem invriest, zou ik het er ná doen om kristalliseren te voorkomen.


Succes!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3 Laatst bewerkt door linnielin86 (03-07-2021 07:07)

Re: Stapeltaart: taartkarton of cakeboard?

Ah super, dank je! Aan het omdraaien van de taart had ik nog helemaal niet gedacht! Leg je hem direct op zijn kop als hij de oven uit komt of laat je hem eerst even afkoelen?

Ik ga dan de 2 kartonnetjes op elkaar plakken (kan wel met een stukje dubbelzijdig plakband toch?) en jouw baktijden aanhouden  :)

4

Re: Stapeltaart: taartkarton of cakeboard?

Ja hoor, de taart ondersteboven laten afkoelen. Zakt-ie vanzelf wat rechter :)

Zolang de kartonnetjes maar niet kunnen glijden is het prima!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Re: Stapeltaart: taartkarton of cakeboard?

Top, dank je!!