1

Onderwerp: Recept baileys en champagne/mousserende wijn gezocht

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een recept voor baileys crème/mousse én een voor een vulling met Hugo (mousserende wijn).
Ik wil ze gebruiken in 2 taarten die ingevroren moeten worden dusbdat is echt een must. Ik kreeg de tip om enchanted cream aan te maken met baileys ipv water maar heb hier geen ervaring mee, dus vraag het liever hier.
Daarnaast ben ik benieuwd of alcohol 'houdt' in taartvulling? (Ivm zwangere en kind)
De taarten zijn voor augustus dus het moeten vullingen zijn die wel even houden in warm weer (ze kunnen tot het laatste moment in de koelkast blijven).

Alvast bedankt!

2

Re: Recept baileys en champagne/mousserende wijn gezocht

Baileys Vulling:

Ingrediënten

    8 blaadjes gelatine
    250 ml melk
    250 ml Bailey’s of andere irish cream
    200 ml slagroom
    1 zakje vanillesuiker



Bereidingswijze

Gelatine weken in koud water.
Verwarm de melk. Daarna de uitgeknepen gelatine door de melk roeren tot het opgelost is.
Dan de Bailey’s erdoor heen. Dit mengsel laten afkoelen.
Daarna 15 min in de koelkast lobbig laten worden.
Slagroom stijf kloppen met de vanillesuiker en door het Baileysmengsel scheppen.
Laten opstijven in de koelkast.
Tips:

Zoek je een buiten de koelkast houdbare crème, maak dan eens botercrème van mix uit de webshop. Vervang het water door de Bailey’s.

Voor de Hugo heb ik champagnevulling, lijkt me dat je die kunt vervangen door Hugo:


Ingrediënten

    100 gr suiker
    100 ml champagne of cava
    1 citroen
    3 eidooiers
    3 bl gelatine
    400 ml slagroom

Bereidingswijze

De helft van de suiker met het sap van de citroen, de citroenschil en de champagne aan de kook brengen, ongeveer 5 minuten laten trekken.
Het vocht zeven, iets laten afkoelen.
De eidooiers met de andere helft van de suiker luchtig kloppen.
Mengsels bij elkaar doen en zachtjes verwarmen tot het gaat binden, daarna de geweekte gelatine erbij doen.
Slagroom stijf kloppen.
De champagnecrème op ijs of in ijskoud water kloppen tot het afgekoeld is.
De champagne crème mengen met de stijfgeklopte slagroom.

Tips:
Drie maal deze hoeveelheid is voldoende voor een (bruids)taart bestaande uit vier taarten, elke taart 2 maal doorgesneden.
Een eenvoudige champagnecreme maak je met mix voor botercreme. Vervang het water door champagne of een andere mousserende witte wijn naar keuze.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Recept baileys en champagne/mousserende wijn gezocht

Dank je wel!  Hier kan ik wat mee.

De taarten kunnen tot het laatste moment in de koelkast blijven dus dat is geen probleem.
Is enchanted cream aanmaken met baileys ook een optie? Of houd dat niet met warm weer.
Ik wil in principe 1 laag vulling maken voor een 20 cm taart, is een half recept dan voldoende?



Marianne schreef:

Baileys Vulling:

Ingrediënten

    8 blaadjes gelatine
    250 ml melk
    250 ml Bailey’s of andere irish cream
    200 ml slagroom
    1 zakje vanillesuiker



Bereidingswijze

Gelatine weken in koud water.
Verwarm de melk. Daarna de uitgeknepen gelatine door de melk roeren tot het opgelost is.
Dan de Bailey’s erdoor heen. Dit mengsel laten afkoelen.
Daarna 15 min in de koelkast lobbig laten worden.
Slagroom stijf kloppen met de vanillesuiker en door het Baileysmengsel scheppen.
Laten opstijven in de koelkast.
Tips:

Zoek je een buiten de koelkast houdbare crème, maak dan eens botercrème van mix uit de webshop. Vervang het water door de Bailey’s.

Voor de Hugo heb ik champagnevulling, lijkt me dat je die kunt vervangen door Hugo:


Ingrediënten

    100 gr suiker
    100 ml champagne of cava
    1 citroen
    3 eidooiers
    3 bl gelatine
    400 ml slagroom

Bereidingswijze

De helft van de suiker met het sap van de citroen, de citroenschil en de champagne aan de kook brengen, ongeveer 5 minuten laten trekken.
Het vocht zeven, iets laten afkoelen.
De eidooiers met de andere helft van de suiker luchtig kloppen.
Mengsels bij elkaar doen en zachtjes verwarmen tot het gaat binden, daarna de geweekte gelatine erbij doen.
Slagroom stijf kloppen.
De champagnecrème op ijs of in ijskoud water kloppen tot het afgekoeld is.
De champagne crème mengen met de stijfgeklopte slagroom.

Tips:
Drie maal deze hoeveelheid is voldoende voor een (bruids)taart bestaande uit vier taarten, elke taart 2 maal doorgesneden.
Een eenvoudige champagnecreme maak je met mix voor botercreme. Vervang het water door champagne of een andere mousserende witte wijn naar keuze.

4

Re: Recept baileys en champagne/mousserende wijn gezocht

Ik zou enchanted cream niet alléén aanmaken met baileys, maar je kunt zeker een deel van de melk vervangen erdoor. Denk niet dat het warme  weer daar persé invloed op heeft.

En voor één laag voor een 20cm taartje zal een half recept voldoende zijn hoor :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag