1

Onderwerp: Fondant rozen bevestigen (i.v.m. zweten taart)

Een beetje een last minute vraag, dus hopelijk is er nog iemand wakker en bereid te antwoorden  =D

Morgen ga ik een bruidstaart afmaken en 's middags bezorgen. Maakte ik mij hier al dagen druk om, nu heb ik een volgend "probleem"...

De 3 taarten staan in de koelkast, 2 reeds gestapeld, 1 nog los. Beide in een kartonnen doos.
Nu viel mij vanmiddag op, tijdens het stapelen, dat de taarten al lekker gingen zweten :s  Ik heb eerder taarten gemaakt, bekleed met fondant (90% marsepein), maar nooit met deze temperatuur en luchtvochtigheid. Dus het volgend stress moment is daar!

Diverse topics gelezen en tot de conclusie gekomen dat ik de taart 2 uur voor aansnijden uit de koelkast haal en op de koelste plek in huis zet, in de kartonnen doos. Dan zou het goed moeten gaan. Gaat de taart zweten, dan heeft deze nog tijd om te drogen.
Maar ik heb nog rozen welke op elke laag bevestigd moeten worden. Deze wil ik met cocktailprikker en RI op de taarten "lijmen". Maar mijn vraag is, doe ik dit zodra ik de taarten uit de koelkast haal, of liever pas na en uurtje of zo? Ik wil natuurlijk niet dat de uitgeharde rozen als een pudding in elkaar zakken op een evt. zwetende taart.

Mocht iemand reageren alvast bedankt!!

2 Laatst bewerkt door Esther68 (20-06-2019 09:24)

Re: Fondant rozen bevestigen (i.v.m. zweten taart)

Ik zou ze op het allerlaatste moment erop plakken. Al heb ik nooit gehad dat mijn rozen, gemaakt van fondant+tylose of gumpaste, zijn ingezakt. Zelfs nooit zacht geworden. Ik heb bijna nooit last van zwetende taarten (gelukkig) maar anders zet ik er een ventilator op. Dan droogt de taart net wat sneller.
Ik bevestig de rozen trouwens of met prikker of met RI. Nooit beide.
Maar nog ff een vraagje over je fondant.... Je schrijft  'fondant (90% marsepein)'. Dan is het toch eigenlijk marsepein?  :think: . Er zit best veel verschil tussen fondant en marsepein, vind ik. Je kunt het wel mengen (marsefond) maar dan zit het meestal zo rond de 50/50, 60/40. Of bedoel je dat je gemaakte taarten 90% is?  ;)

3

Re: Fondant rozen bevestigen (i.v.m. zweten taart)

Esther68 schreef:

Maar nog ff een vraagje over je fondant.... Je schrijft  'fondant (90% marsepein)'. Dan is het toch eigenlijk marsepein?  :think: . Er zit best veel verschil tussen fondant en marsepein, vind ik. Je kunt het wel mengen (marsefond) maar dan zit het meestal zo rond de 50/50, 60/40.

Ja, dat heb ik een beetje onduidelijk vermeld  :S
Ik bedoelde te zeggen dat ik de meeste taarten welke ik maak, bekleed met marsepein. En daarbij heb ik dit probleem niet. Ook bij de vorige taarten met fondant niet, maar in die gevallen was de temperatuur heel anders en niet zo veel vocht in de lucht.

Hoe lang van tevoren zou jij de taart uit de koeling halen? Ik heb geen ventilator, dus het moet aan de lucht drogen.
Ik wilde de rozen met wat RI op de taart lijmen, maar weet eigenlijk niet of dat met een klein uurtje genoeg is uitgehard.
De taart wordt rond 16.45/17.00 uur aangesneden en ik lever de taart af om 16.00 uur.

Dank je wel alvast Esther!!

4 Laatst bewerkt door Esther68 (20-06-2019 09:32)

Re: Fondant rozen bevestigen (i.v.m. zweten taart)

Ik had nog iets toegevoegd over mijn rozen. Dat ik nog heb gehad dat deze zijn gesmolten of zacht geworden zijn. Ligt aan de vulling maar ik haal mijn taarten met bc zeker een paar uur (4 of zo) eerder uit de koeling. Roomvullingen niet. RI droogt best wel snel. Zeker wanneer deze best wel dik is. Ik heb ooit eens gehad dat ik op de trouwlocatie nog de rozen erop aan het plakken was toen de familie al binnen kwam  :s . Was niet echt de bedoeling maar het zat blijkbaar allemaal mee. Voor hun dan  ;) . Deze rozen zijn blijven zitten tot het aansnijden van de taart. Het was die dag wel warm maar niet zo vochtig als nu.

5 Laatst bewerkt door Nice lady (20-06-2019 09:52)

Re: Fondant rozen bevestigen (i.v.m. zweten taart)

De taarten zijn gevuld met o.a. banketbakkersroom en botercreme, ik denk niet dat de taart dan zo lang (4 uur) buiten de koeling kan? Voordeel is wel dat de taart tussen afleveren en aansnijden, slechts een uur buiten de koeling staat. Zal ik het dan houden op 2 uur?
Het is nu bij mij in huis bijna 23 graden. Ga ik de deuren openzetten, komt er weer meer vocht binnen...

Ik ben dus bang dat de rozen weer zacht worden en in elkaar zakken, als deze in aanraking komen met het vocht van de zwetende taart. Ik heb nl. geen tylose door de fondant gedaan...

Wat een stress zal je destijds gehad hebben zeg!
Maar is dus helemaal goed gekomen

6

Re: Fondant rozen bevestigen (i.v.m. zweten taart)

Beetje late reactie.... :o .. bbr haal ik er minder lang van tevoren uit. Rozen maken van fondant zonder tylose heb ik eigenlijk nog nooit gedaan en weet dus niet hoe het dan gaat. Ligt denk ook aan de soort fondant. Ik heb een speciale taartenkoelkast die minder koud staat. De temperatuurschok is dan minder groot dus ook de kans op zweten.
Hier in huis is het nu 25.5 graden maar niet zo vochtig/benauwd als gisteren gelukkig.
De stress heb ik bijna bij elke taart   :( . Is ook een van de redenen dat ik zo goed als geen taarten meer maak.
Laat je ff weten hoe het afgelopen is?

7

Re: Fondant rozen bevestigen (i.v.m. zweten taart)

Hoi Esther, maakt niet uit, ben blij dat je nog even reageert!
Ik heb de taart zojuist "afgemaakt"  ;-) op de rozen bevestigen na.
En inderdaad stond de taart lekker te "shinen" en zag het er "sticky" uit op het aanrecht, maar zolang ik nergens aan zat, bleef het daarbij. Qua aanzicht niet eens zo erg (en doen sommige er niet veel moeite voor om zo'n mooie glimmende taart te maken  :lol: ?).
Parels en lint aangebracht en ik heb besloten de taart rond 15.30 uur uit de koelkast te halen. Dan de rozen bevestigen (waarschijnlijk alleen met prikker, want plakken doet het zo wie zo wel  ;) ) en dan heeft de taart in totaal 1,5 uur om te drogen en blijven de vullingen mijn inziens prima tot de taart gegeten gaat worden.


Als ik vanmiddag foto's heb genomen, show ik deze zeker even hier op het forum!  =D

Dank voor je support!!