1 Laatst bewerkt door Buttercup_ (09-02-2017 14:21)

Onderwerp: Biscuit hard en zacht

Ik heb net een nieuwe (hetelucht) oven maar op een of andere manier lukt het me niet om hier mooie biscuits uit te krijgen  :mad:

Steeds krijg ik een harde bovenkant van de taart, terwijl het daaronder vloeibaar blijft. Ik maak in die harde bovenkant dan een gat zodat het daaronder ook kan garen, maar als dit dan gaar is en ik probeer de taart eruit te halen, gaat dit heel moeilijk. Als het dan toch lukt, blijkt de bovenkant (te) gaar en de onderkant juist nog net niet gaar (daarom waarschijnlijk het moeilijk eruit krijgen en blijven plakken van stukjes biscuit). Je ziet ook duidelijk een scheidingslijn. (Fotos)


Ik heb al vanalles geprobeerd maar ik blijf hetzelfde krijgen, gebakken op 160 graden, 150 graden, 140 graden, hoger in de oven, lager in de oven niks helpt.

Eerder is deze oven teruggegaan naar de fabrikant omdat ik temperatuurverschil ontdekte tussen onder en boven (30-40 graden verschil, had een oventhermometer kunnen lenen), toen bleek de onderwarmte kapot. Lijkt me sterk dat deze nieuwe oven die we ervoor terug kregen hetzelfde probleem heeft?

https://s28.postimg.org/7ndwdmyah/image1.jpg

https://s28.postimg.org/h97gtxpg9/IMG_2337.jpg


https://s27.postimg.org/unje74dkv/2016_11_29_14_54_24.jpg

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat zou ik nog kunnen proberen om wel mooie biscuits te krijgen?

2

Re: Biscuit hard en zacht

Opnieuw je temperaturen controleren met een oventhermometer.
Die dingen zijn de moeite waardt om aan te schaffen, bij ikea te koop voor rond de 8 euro.

3

Re: Biscuit hard en zacht

Helaas geen ikea in de buurt
Even kijken of ik er weer een kan lenen

4

Re: Biscuit hard en zacht

Blokker verkoopt ook oventhermometers

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

Re: Biscuit hard en zacht

Ik begrijp iets niet  :O ...je hebt het over een hetelucht oven waarvan de onderwarmte kapot was. Een hetelucht heeft toch geen echte onder-en bovenwarmte? Hij blaast hetelucht in de oven. Mijn hetelucht is meer dan 15 jaar oud. Hij is verder goed (wel een jaar geleden het verwarmingelement vervangen) maar ik moet wel iets tegen het deurtje aan zetten omdat deze niet meer goed aansluit  ;).
Biscuits worden goed en mooi gaar. Zet de oven op constant 160. Alle bakvormen zet ik in het midden van de oven. Moet juist omdat het een hetelucht is  ;)

6

Re: Biscuit hard en zacht

@esther,
dan krijg ik dus dat ik een harde bovenkant krijg met daaronder nog vloeibare biscuit
komt dit dan doordat hij toch niet goed in het midden staat, maar te hoog?

7 Laatst bewerkt door Esther68 (09-02-2017 21:50)

Re: Biscuit hard en zacht

Buttercup_ schreef:

@esther,
dan krijg ik dus dat ik een harde bovenkant krijg met daaronder nog vloeibare biscuit
komt dit dan doordat hij toch niet goed in het midden staat, maar te hoog?

In principe moet dit niet uitmaken met een hetelucht oven omdat de lucht circuleert, maar toch zet ik alles in het midden.
Maar door jouw verhaal heb ik bijna het idee dat het geen hetelucht oven is omdat je het hebt over onder-en bovenwarmte  ;)

8

Re: Biscuit hard en zacht

Heb je een oven waar je zelf kunt kiezen tussen boven/onderwarmte en hetelucht? Want met boven/onder aan, dan zou je misschien een hogere temperatuur moeten nemen (bijv 175C voor gewone biscuit). Met hetelucht zit je daar wat onder (ca 160C).

9

Re: Biscuit hard en zacht

Ja, het is een hetelucht.
Ik bedoelde dat de luchtcirculatie niet goed werkte waardoor het onderin niet goed warm werd.
Misschien dat dit ook komt doordat het een rooster is die in een bakplaat valt, waardoor de bakplaat de warmte voor onderin tegenhoud? Er zit geen rooster bij die in de oven past zonder bakplaat

10

Re: Biscuit hard en zacht

Zou goed kunnen dat daardoor de hete lucht minder kan circuleren. Wel vreemd dat je niet alleen een rooster kunt gebruiken...

11

Re: Biscuit hard en zacht

IK gebruik altijd eigenlijk een bakplaat en geen rooster en mijn biscuits zijn toch altijd ok.
Heb ook hete lucht en bak op 160C.
Ik gebruik wel de even bake rings maar denk niet dat dit u probleem gaat oplossen.

Misschien kun je eens een minder hoog biscuit proberen te bakken?

Re: Biscuit hard en zacht

Vervelend voor je! Steeds die moeite en dan geen fijn resultaat.........

Ik heb zelf een heteluchtoven en bij mij maakt het wel verschil of ik op een bakplaat of op een rooster bak. Ook wel logisch, de lucht heeft meer moeite om te circuleren rond een bakplaat. Je kunt ook roosters op pootjes kopen, misschien is dat een idee? Dan staan de pootjes dus gewoon op de boden van de oven.
Nog een ander punt, maar misschien doe je dat al: niet het rooster maar de bakvorm moet in het midden van de oven staan. Omdat jij vrij hoge biscuits bakt maakt dat misschien nog een fractie uit.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, houd de moed erin!