1

Onderwerp: Hoge taart bekleden

Hallo,

in de taartenparade kun je mijn eerste taart met lussenstrik 'bewonderen'. De strik op zich is voor een eerste keer best goed gelukt.

Maar de taart zelf is helemaal mislukt. Qua bekleding dan.
Ik bakte voordien steeds in een siliconen vorm van diameter 22 cm, steeds chocoladebiscuit. Bij het bekleden ging het enkel de eerste keren mis, daarna niks meer. Geen scheurtjes, alle plooitjes er netjes uit. Ik was helemaal blij dat het steeds lukte en mijn zelfvertrouwen groeide!

Nu heb ik onlangs twee vormen uit de shop gekocht van PME. Die komen veel hoger uit (7 cm) dan mijn siliconen vorm, waardoor ik ook twee lagen zou kunnen vullen. Met mijn siliconen vorm kon ik steeds maar 1 keer snijden.

Gisteren voor de eerste keer gebakken in de PME vorm van 12.5 cm. Het bakken zelf ging heel goed, de taart kwam mooi hoog, zelfs een pak hoger dan de vorm, maar dan gebruik ik de truc die ik hier van het forum gehaald heb voor cupcakes (ik gebruik ze ook voor taarten  :P ), en leg er na het uit de oven halen meteen een snijplank op.
Twee lagen vulling (frambozenmousse) en vanaf dan is het fout blijven gaan. De taart zakte helemaal scheef, zoveel mogelijk met de vulling proberen oplossen, maar veel heeft het niet geholpen. Wellicht was hij te hoog?

En bij het bekleden werd het helemaal een ramp. Ik bleef maar plooien hebben, steeds maar opnieuw lostrekken, plooi uitwrijven, beetje verder, weer lostrekken, plooi uitvouwen en hop, daar was de eerste plooi weer terug! Uiteindelijk na veel vloeken en doen ben ik bij het laatste stukje uitgekomen, waar ik een verzameling van vier plooien strak tegen elkaar zie. Om dan helemaal opnieuw te beginnen, dat zag ik niet zitten.

Vandaar dus mijn vraag (na een hele uitleg  :rolleyes: ): is er een andere techniek van bekleden bij hogere taarten?

2 Laatst bewerkt door Anna_4 (19-01-2014 19:47)

Re: Hoge taart bekleden

Ik denk dat het vooral heeeeeel veel geduld en nog meer oefenen is! Ik heb ook nog niet zo vaak bekleed, maar wel altijd taarten van 7 tot 10 cm hoog. Gaat steeds beter. Het bolle stukje laat ik trouwens gewoon zoals het is, en laat de taart op zijn kop op het rooster afkoelen (de onderkant wordt dus bovenkant). Na het snijden draai ik de laag met het bolletje om, zodat ik een rechte bodem krijg. Dan de eerste laag vullen zodat hij keurig recht wordt, heb je dat ook weer gecompenseerd ;) En daarna gewoon vullen zoals je bent gewend. Hopelijk heb je hier wat aan, succes!
Ps. Was je vulling wel stevig genoeg? Ivm het scheefzakken...

3

Re: Hoge taart bekleden

Je zou deze superhandige how-to eens goed moeten bestuderen. Helaas zijn de foto's verdwenen, maar dat heb ik gemeld en ik hoop eigenlijk dat het aan de upgrade ligt en dat de modjes er iets aan kunnen doen. Evengoed wordt het erg duidelijk omschreven, dus dat moet sowieso al enigszins helpen....

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

4

Re: Hoge taart bekleden

Mijn 12,5 komt ook boven de vorm uit (ook PME bakpannen, 7cm). Ik denk dat je misschien te dik hebt gevuld. Ik vul 3x, maar dan wel dun. Zo blijft mijn 12,5 cm goed in vorm. Bekleden is bij een 12,5 niet makkelijk inderdaad... De lap niet te dun uitrollen, maar ook niet te dik. Soms bekleed ik de randen en bovenkant apart. Dan heb je helemaal geen probleem met plooien  ;)

5

Re: Hoge taart bekleden

Ik denk dat mijn vulling net iets te stijfjes was, en inderdaad te dik gevuld.

Binnenkort moet ik terug een 12.5 doen, maar gelukkig niet bekleden met fondant, maar een tobbe maken. Dat scheelt wel weer.
En misschien mijn grootste fout: ik heb (nog) geen taartzaag. Dus ik snij alles met een broodmes. Ik let er dan wel op dat ik het op de juiste plaats weer terugzet, maar dat lukt niet altijd 100% natuurlijk.

Sweettooth, bedankt, die how to ken ik ondertussen bijna van buiten, al dikwijls gelezen. De foto's zijn nog maar pas weg hoor, want onlangs kon ik ze nog zien. Een hele goede how to trouwens, maar ik smeer af met ganache (lust geen botercrème), en het is me nog nooit gelukt om zo dun af te smeren. Laat staan om zo scherpe randen aan de bovenkant te krijgen  ;-)

Het is vooral een kwestie van heeeeeeeeeeeeeel veel oefenen en vooral: blijven volhouden  :y

6

Re: Hoge taart bekleden

en van met een grotere vorm beginnen :)
Bekleden van een kleine vorm is echt veel lastiger dan bijv een 20cm. Probeer die eerst eens (of 2x die 22,5 op elkaar ;) ). Zul je merken dat het makkelijker is.

Vwb de ganache, dat is niet zoveel anders dan bc :) Eerst een dunne crumbcoat, op laten stijven in de koelkast (half uur) en dan nog een dunne laag eroverheen. Afstrijken met een warm gemaakte spatel of haakse haak of iets dergelijks en je hebt strakke randen :)
Inspired by Michelle heeft op youtube 3 filmpjes staan over ganache. Ze smeert monsterlijk dik af, niet doen!!, maar het gaat even om het principe van afstrijken ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Re: Hoge taart bekleden

Afgelopen weekend 2 biscuits van 22 cm (7 cm hoogte) gestapeld, drie keer gevuld (de eerste biscuit was met moeite 4 cm geworden, net iets te weinig beslag gebruikt) en daarna bekleed met zelfgekleurde fondant.

Weinig plooitjes deze keer, maar o zo veel scheuren  :s
Volgens mij rol ik mijn fondant gewoon veel te dun uit... Ik rol hem uit tot maximum 1 à 2 mm, als ik sommige foto's bekijk zie ik dat veel werken met diktes van 4 à 5 mm of zelfs nog dikker!

In ieder geval, volgende week heb ik een workshop basistaart op de planning staan. Hopelijk komen daar veel leerrijke tips uit. Dan ga ik ook voor de eerste keer afsmeren met botercrème. Wie weet lukt het dan beter.

8 Laatst bewerkt door denise1968 (12-02-2014 23:30)

Re: Hoge taart bekleden

Bij mij lukte hoge taart bekleden ook niet.  Nu gaat het veel beter en het is geduld hebben. Vooral bovenop de taart goed wrijven zodat het fondant naar beneden zakt. Dan voorzichtig de bovenste rand wrijven met je hand en dan langzaam naar beneden. Geef de fondant de tijd om naar beneden te zakken en dat vergt geduld. Op deze manier krijg je de plooien er ook uit.

Gebruik altijd meer fondant om groter uit te rollen en idd niet te dun. Voor 25 cm taart neem ik 600 gram fondant. Ik hou dan wel over maar voor bekleden is het perfect.

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

9

Re: Hoge taart bekleden

600 kg??? da's wel erg veel hoor op 25 cm  =D  =D  =D

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

10

Re: Hoge taart bekleden

Tigrasas schreef:

600 kg??? da's wel erg veel hoor op 25 cm  =D  =D  =D

Oeps 600 gram hahahahaha

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

11

Re: Hoge taart bekleden

Ondertussen heb ik een workshop basistaart gevolgd en massaal veel geleerd  :y

Ik dacht dat ik goed bezig was, nou niet dus  :lol:
Veel tips gekregen en ik heb mijn strakste taart ooit kunnen maken.

Blijkt dat ik ook heel wat materiaal niet heb om strakke taarten te kunnen afleveren. Dus dat wordt toch nog even shoppen de komende dagen/weken.

Heb nu met Callebaut-fondant gewerkt en moet zeggen dat dat inderdaad heel soepele fondant is. Maar ook in deze workshop moest het gebeuren: een scheurtje in de fondant!
Gelukkig had ik het tijdig gezien zodat de ervaren taartenbakster alles kon komen redden.

Maar jee... wat is die Callebaut-fondant duur!

Bleek dat ik een verkeerder manier van afsmeren had én een verkeerde manier van plooien wegwerken. Ja, dat is het telkens gedoemd om te mislukken en te scheuren natuurlijk!
Heb nu eens de lap fondant over de taart gelegd door middel van een plastic dekzeil. Maar dat vond ik nu niet echt makkelijk werken. Dus hou ik het bij mijn manier: half oprollen op de rolstok en dan over de taart heen afrollen.

En ik heb een leuke manier geleerd om te snijden met een broodmes, zodat ik geen taartzaag hoefde te kopen.

Heel veel tips dus, best nog een redelijk goedkope workshop en een heel fijne middag gehad!
Nu maar wachten tot ik alles in huis heb en opnieuw zelf eens kan proberen!

12

Re: Hoge taart bekleden

Fijn dat je veel geleerd hebt tijdens de ws! Daar zijn de ws ook voor natuurlijk  ;)
Ben eigenlijk wel benieuwd wat je dan eerst verkeerd deed met afsmeren en plooien wegwerken  ;).
Zo'n mat om de lap over de taart te leggen lijkt mij ook niks, eigenlijk. Komt ook omdat ik de onderkant nooit zo mooi vind als de rolkant, zeg maar. Dan krijg je dus de lelijke kant boven... Na het rollen smoother ik de lap trouwens ook nog eens voor ik deze op de taart leg

13

Re: Hoge taart bekleden

Ik denk dat de vraag vooral is: wat deed ik eigenlijk niet fout  :+

Bij het afsmeren (ik smeer altijd af met ganache) nam ik telkens een flinke hoop ganache en smeerde die over de zijkanten, telkens naar een kant toe en al meteen met de lange kant ertegen zodat ik eigenlijk meteen al alles gelijk afsmeerde. Ja, helemaal fout dus, zo creëer je bulten aan de zijkanten. En die heb ik inderdaad altijd  :o 
En aan de bovenkant leg ik het er veel te dik op, waardoor het bol komt te staan. En de hoeken smeerde ik apart nog eens af en daardoor maakte ik eigenlijk afgeronde hoeken ipv strakke hoeken.

Ik gebruikte ook enkel een paletmes en geen "plamuurmes" (ik weet het juiste woord niet  :think: ). Ook geen cakeboard onder de taart... Tal van fouten dus  :o

En plooien wegwerken deed ik altijd meteen helemaal naar beneden. Ook vragen om scheuren uiteraard. En ik duwde eigenlijk tegen de taart ipv lichtjes te wrijven. Dus duwde ik er bulten en putten in.

Ik heb 37 euro betaald en dat vond ik dus best meevallen als je ziet wat we er allemaal voor in de plaats kregen!  :y

14

Re: Hoge taart bekleden

Lonikje schreef:

... en smeerde die over de zijkanten, telkens naar een kant toe en al meteen met de lange kant ertegen zodat ik eigenlijk meteen al alles gelijk afsmeerde. Ja, helemaal fout dus,...


zo doe ik het ook altijd, geen bulten...
hoe moet het dan wel?

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

15

Re: Hoge taart bekleden

Het komt er eigenlijk op neer van je taart gewoon vol ganache te smeren zonder te kijken naar gladheid en alles netjes gelijk.
Daarna ga je met een schraper langs de kanten (je cakeboard als basis gebruiken) en zo zet je alles lekker gelijk af.

Moet zeggen het werkt prima en het is eigenlijk best wel logisch  :)

16

Re: Hoge taart bekleden

Hoi Lonikje,

Waar heb jij die workshop gevolgd..? Ik maak al wat langer taarten maar de laatste tijd heb ik ook steeds enorm problemen met bekleden. Ik word helemaal gefrustreerd ervan. Pff!