1

Onderwerp: Koekjes

Ik heb lang gezocht naar HET koekjesrecept, en ik kan wel vertellen dat het een frustrerende zoektocht was. mijn koekje moest namelijk aan een aantal voorwaarden voldoen en bleek erg moeilijk te zijn om een recept te vinden dat aan al deze voorwaarden voldeed. de koekjes moesten namelijk:

*lekker, maar neutraal van smaak zijn. niet te zoet, zodat ze na het icen geen suikerbommetjes werden
*bros van structuur zijn, dus niet te hard of juist een beetje zacht, en luchtig.
*hun vorm (van het uitsteken) behouden tijdens en na het bakken.
*glad blijven, zodat ze mooi te decoreren waren
*goed te icen zijn, zonder dat dit invloed had op de structuur van het koekje.

vooral het bros krijgen van de koekjes leek een onmogelijke opgave, vaak werden ze namelijk veel te hard. Totdat ik van een bevriende banketbakker de tip kreeg om in plaats van alleen patentbloem, ook zeeuwse bloem te gaan gebruiken. en na een aantal keer experimenteren met verschillende recepten, heb ik het nu eindelijk gevonden: het perfecte koekjesrecept! en deze wilde ik graag met jullie delen:

Ingredienten:

300 gram bloem, half patent, half zeeuwse (gezeefd)
225 gram roomboter (kamertemperatuur)
100 gram basterdsuiker (witte)
30 gram volle melk
10 gram bakpoeder (gezeefd)
snuf zout
eventueel: vanille, kaneel, citroen of wat je maar lekker vindt

bereiden:

meng de boter, suiker, melk, zout en smaakmaker in een grote kom. kneed daar de bloem en bakpoeder doorheen, en laat het deeg een uur rusten in de koelkast. Rol het deeg uit tot een lap ven ongeveer 3 mm dik, en steek er figuurtjes uit. Leg ze op de bakplaat en bak ze in een voorverwarmde oven van 170 graden (elektrisch) ongeveer 15 minuten of todat de koekjes goud van kleur zijn en de randjes lichtbruin. koekjes volledig laten afkoelen.

2 Laatst bewerkt door nnicole1234 (23-10-2009 13:00)

Re: Koekjes

Wat goed dat je het wil delen....
Ik ben namelijk ook nog steeds op zoek naar het perfecte koekje en had het al bijna opgegeven.
Waar sommige enthousiast zijn over een recept of koekje was ik dat niet en dacht al dat het gewoon aan mij zou liggen ;)
Maar nu ga ik het toch nog een keer proberen...(alleen die Zeeuwse bloem, kun je die overal kopen ???)

Oh...lees net dat het hier bij de molen ook te koop is.

Groetjes Nicole

Re: Koekjes

Ze worden nog beter als je het deeg minimaal 24 uur laat besterven.
Eerst bevriezen is nog beter.

Let wel op de volgorde met het deeg maken.

Eerst de boter, suiker,zout, dit mengen dan de bloem en het bakpoeder en dan pas de melk.
Doe je de melk er te vroeg bij dan wordt het deeg taai.

Als je zondigt zondig dan lekker

4

Re: Koekjes

Oo.. ik ben ook al op zoek geweest naar HET koekjes recept, maar tot heden niks gevonden..ik wil deze recept zeker gaan proberen. Ben benieuwd.

Maar ben wel heel benieuwd waar je de Zeeuwse bloem kan kopen? Gewoon in de supermarkt?

Groetjes Megny...^_^

Re: Koekjes

Supermarkt heeft het niet.
Sommige molens hebben zeeuwse bloem.
Maar alle banketbakkers hebben het zeker (als ze zelf koek maken)
Wordt ook wel banketbloem genoemd.

Als je zondigt zondig dan lekker

6

Re: Koekjes

De Deka heeft het bij ons (Hoorn) wel en ook Deen.

7

Re: Koekjes

Super bedankt Lang delftje en Poortje! Ik ga opzoek, komt vast goed :)

Groetjes Megny...^_^

8

Re: Koekjes

Nou, dit recept moet ik zeker een keer proberen! Ik ben zelf ook nooit tevreden met de koekjesrecepten, op de een of andere manier zijn koekjesrecepten gewoon niet lekker. Wij hebben een dekamarkt op de hoek hier, dus ik ga ook even kijken of ze hier zeeuwse bloem hebben :) Bedankt voor het delen van je recept!

Groetjes Laura!

9 Laatst bewerkt door djehr (27-10-2009 17:50)

Re: Koekjes

Heb zojuist het deeg gemaakt en ga vanmiddag bakken.
Heb ook deeg met chocolade gemaakt ( 30 gram van de bloem vervangen door cacaopoeder) Ben benieuwd!

*****

Koekjes zijn inmiddels klaar en helemaal gelukt.
Wat een heerlijk recept!! :thumb:
En ook met chocolade kan ik je echt aanraden. :Y :Y :Y
Die zijn vanavond denk ik al op :D

Oh ja...uiteraard nog een fotootje van het resultaat (wat er nog van over is :))
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WGAQA37B.jpg

Bedankt voor het delen van je recept!.

10

Re: Koekjes

Ooo..ze zien er goed uit!! Kan niet wachten om ze zelf te maken.. nu alleen nog zeeuwse bloem vinden :S

Groetjes Megny...^_^

11

Re: Koekjes

Argh, ik wil ze ook maken, maar ik zoek ng steeds zeeuwse bloem..
Helaas hadden ze het hier bij de dekamarkt niet :( Toch maar even bij de deen kijken als ik straks ga werken, die zit toch tegenover ons :)

Groetjes Laura!

12 Laatst bewerkt door willeke k (31-10-2009 08:36)

Re: Koekjes

in dit topic staat ook een heel goed koekjesrecept, zonder zeeuwse bloem

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=68792

13

Re: Koekjes

willeke k schreef:

in dit topic staat ook een heel goed koekjesrecept, zonder zeeuwse bloem

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=68792

Is inderdaad een super recept, wat ik ook regelmatig gebruik.
Maar het is ook wel een heel ander koekje. De koekjes van het recept hierboven zijn veel brosser. 't Is maar wat je zoekt denk ik. Beide koekjes zijn perfect om te versieren en niet zo heel erg zoet.

14

Re: Koekjes

Lautje. schreef:

Argh, ik wil ze ook maken, maar ik zoek ng steeds zeeuwse bloem..
Helaas hadden ze het hier bij de dekamarkt niet :( Toch maar even bij de deen kijken als ik straks ga werken, die zit toch tegenover ons :)

Hoi Lautje,
Ben even voor je gaan neuzen op internet. Ik koop de Zeeuwse bloem altijd bij de molen in Vlaardingen. Nu zit er in de buurt van Beverwijk

Jos Kors Ambachtelijk Molenaar
Wustelaan 83
2071 AE Santpoort-Noord
023-5391793

Je zou eens kunnen proberen of hij wat heeft....

15

Re: Koekjes

Ik ben ook nog steeds op zoek naar zeeuwse bloem :(
Was naar de bakker geweest en die stuurde me door naar de supermarkt. Ze zei..je moet dan gewoon bloem hebben waar geen pattend op sta :S
Weet iemand of je in de buurt van Utrecht zeeuwse bloem kan kopen???
Of weet iemand of de bakker gelijk heb? Dat het de gewone bloem bij de supermarkt is?
Ik wil zo graag deze koekjes recept proberen! :)

Groetjes Megny...^_^

16

Re: Koekjes

Megny schreef:

Weet iemand of je in de buurt van Utrecht zeeuwse bloem kan kopen???
Of weet iemand of de bakker gelijk heb? Dat het de gewone bloem bij de supermarkt is?

Probeer eens te zoeken op internet bij ambachtelijke molenaar. Zij verkopen vaak wel zeeuwse bloem.

Zeeuwse bloem is absoluut niet hetzelfde als de bloem die je in de supermarkt koopt. Zeeuwse bleom wordt van zachte tarwe gemaakt en de bloem die je in de supermarkt koopt van harde tarwe. Dus je moet echt wel op zoek naar de originele anders krijg je een heel ander koekje.

Op deze website wordt het verschil uitgelegd:
http://www.smulweb.nl/2691/artikel/Zeeuwse-bloem

17

Re: Koekjes

Wat een eikel die bakker.

Je hebt mail.

Als je zondigt zondig dan lekker

18

Re: Koekjes

Bedankt voor de tip djehr, ik ga even goed googlen.

Ik zal je mailen lang delftje als ik in de buurt kom.

Wat is het toch heerlijk zo'n forum!! :D

Groetjes Megny...^_^

19

Re: Koekjes

Hmm, nog niet aan gedacht, maar ik werk zelf bij een (banket)bakker haha :P In de winkel ervan dan. Maar ik kan altijd een telefoontje naar mn baas plegen O-)

Groetjes Laura!

20

Re: Koekjes

In de webshop van hoemaakikeentaart.nl verkopen ze zeeuwsebloem.

Groetjes Bertie

21

Re: Koekjes

Gijsje schreef:

In de webshop van hoemaakikeentaart.nl verkopen ze zeeuwsebloem.

Is wel een goeie tip, maar ook een erg dure.
Ik betaal voor 2 1/2  kilo zeeuwse bloem

22

Re: Koekjes

haha, had al deze reacties nog helemaal niet gelezen :)

fijn dat de koekjes gelukt zijn Djehr!
en idd, dit is een veel brosser koekje dan de recepten zonder zeeuwse bloem, juist deze geeft de koekjes een "drijvend karakter" (zoals vriendje bankerbakker het zo mooi zegt).

Zeeuwse bloem kun je in principe bij elke warme bakker, waar ze nog zelf koejes bakken, kunnen kopen. Sommige molens verkopen het ook, bij supermarkten in het bijna niet te krijgen. gewon even de bakkers in je woonplaats bellen, een beetje bakker wil je best helpen. ik betaal hier 1,60 per kilo.

23

Re: Koekjes

Ik heb ze ook eindelijk gemaakt dankzij zeeuwse bloem van lange delfje.. Nog super bedankt!!

En ze zijn inderdaad veel brosser dan andere recepten die ik heb geprobeerd. Zeker voor herhaling vatbaar :)

Groetjes Megny...^_^

24

Re: Koekjes

Hoi,
Zeeuwse bloem is een speciaal soort bloem, bijzonder goed bruikbaar voor koekjes en bij sommige molens te koop. In Alphen a.d Rijn heeft de molen ze in ieder geval. Als ik het me goed herinner is deze wat vetter als andere soorten bloem. Ik zal vanavond eens opzoeken wat voor spul dat precies is. In de meeste recepten waarin zeeuwse bloem wordt gebruikt, wordt het half om half met patentbloem gebruikt. Vanavond meer dus.

25

Re: Koekjes

sormani schreef:

Hoi,
Zeeuwse bloem is een speciaal soort bloem, bijzonder goed bruikbaar voor koekjes en bij sommige molens te koop. In Alphen a.d Rijn heeft de molen ze in ieder geval. Als ik het me goed herinner is deze wat vetter als andere soorten bloem. Ik zal vanavond eens opzoeken wat voor spul dat precies is. In de meeste recepten waarin zeeuwse bloem wordt gebruikt, wordt het half om half met patentbloem gebruikt. Vanavond meer dus.

Hoi Sormani, als je wat naar boven scrolled zie je dat zeeuwse bloem al is uitgelegd...zie hieronder...

djehr schreef:
Megny schreef:

Weet iemand of je in de buurt van Utrecht zeeuwse bloem kan kopen???
Of weet iemand of de bakker gelijk heb? Dat het de gewone bloem bij de supermarkt is?

Probeer eens te zoeken op internet bij ambachtelijke molenaar. Zij verkopen vaak wel zeeuwse bloem.

Zeeuwse bloem is absoluut niet hetzelfde als de bloem die je in de supermarkt koopt. Zeeuwse bleom wordt van zachte tarwe gemaakt en de bloem die je in de supermarkt koopt van harde tarwe. Dus je moet echt wel op zoek naar de originele anders krijg je een heel ander koekje.

Op deze website wordt het verschil uitgelegd:
http://www.smulweb.nl/2691/artikel/Zeeuwse-bloem