1

Onderwerp: HELP, HELP, HELP kapsel blijft mislukken ondanks alle tips !!!!!!!

Wie kan mij helpen? Ik ben pas begonnen en heb nu een aantal taarten gemaakt maar het kapsel blijft mislukken. Natuurlijk heb ik op deze site alle tips al gelezen maar er blijft bij mij een enorme bult op komen die daarna instort. Hieronder blijft het dan klef terwijl de rest van de taart wel gaar is en ik krijg geen mooie rand deze loopt als ik de taart heb omgedraaid naar binnen weg. Ik hoe nu het recept aan zoals het op het pak van Soezie staat maar las op de site van felicitaartjes een heel andere verhouding van mix, eieren en water. Ik heb een fijne oven maar je kunt de temperatuur alleen maar opvoeren van 125 naar 150 naar 175 graden. Ik moet vandaag echt nog een goede taart bakken.

2

Re: HELP, HELP, HELP kapsel blijft mislukken ondanks alle tips !!!!!!!

Hallo, Als ik jouw verhaal lees dan zal je oven te warm staan. Ik heb zelf een oventhermometer die ik eerst in de oven plaats en als de temperatuur goed is zet ik de taart erin. Je kunt met een sateprikker altijd controleren of je taart goed is je steekt hem in het midden tot aan de bodem van je vorm en als hij schoon eruit komt is je taart mooi gaar van binnen. Als je ziet dat je taart erg snel bruin wordt voer dan je themperatuur 25 graden naar beneden en kijk hoe het dan gaat succes ermee. De thermometer heb ik overigens gewoon bij blokker gekocht.

3

Re: HELP, HELP, HELP kapsel blijft mislukken ondanks alle tips !!!!!!!

Ik heb nu nog geen oventhermometer maar op welke temperatuur zou jij (jullie) de oven zetten deze is hetelucht en ik kan kiezen tussen 150 of 175 graden. Er staat er alweer een in de oven ik heb nu het recept gepakt van felicitaartjes voor een vorm van 28 cm met een inhoud van 3.5 liter. Eigenlijk is mijn vorm 26 cm maar deze heeft wel een inhoud van 4 liter daar klopt toch ook niets van.
Ik heb alles ,ook de eieren, precies afgewogen en heb hem nu in een niet voorverwarmde oven gezet( ook een tip van felicitaartje) omdat ik mijn oven niet langzaam kan opvoeren. Hij staat nu in de oven jullie horen het nog maar ik wil heel graag nog tips van iemand die weet wat ik fout doe of dit ook heeft gehad. Als deze taart lukt dan gaat de vlag uit.

4

Re: HELP, HELP, HELP kapsel blijft mislukken ondanks alle tips !!!!!!!

Ik had er in het begin ook last van. En waardoor kwam het: ik had de taart niet net onder het midden op een rooster gezet waardoor de onderkant niet goed gaar werd.
Ik heb ook een heteluchtoven en ik begin bij 150 graden, dan naar de 160 en dan 170/175. Ik moet wel zeggen dat mijn taart wel veel langer in de over zit dan op de beschrijving staat!

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

5 Laatst bewerkt door adi84 (29-03-2007 11:22)

Re: HELP, HELP, HELP kapsel blijft mislukken ondanks alle tips !!!!!!!

het thermomether kun je bij blokker of xenos koopen... mischien kan je ook bij hema koopen.
ik dacht dat eerste keer moet je het oven wel van uit het hoogste grade laaten opwerme bijvoorbeld 200graden. en daarna als jij klaar met die deeg zelf, kan jij diedeeg naar de oven verplaatsen en dan meteen naar 175 of 180. niet open maken tot minnimal 25 minuten. maar ikdoe zelf mestaal 35 minuten rust in de oven.

en dan gebruik maar een stokjes zoals satestokjes bijvoorbeld om die midden kant te testen.  drukken op het middenste kant tot het bodem, en dan meteen trekken. als niks meer over op de stokkjes, dan is jouw cake klaar zijn...

mislukt kan ook van het deeg zelf. weet jij zeker dat jij heeft die deeg lang genough gemix worden. mestaal doe ik 15 minuten.

succes