1

Onderwerp: sneeuw

Hoi allemaal,

Gisteravond probeerde ik, voor mijn zoontje en broer die geen suiker mogen) kerstkransjes te maken van eiwit en zoetstof. Een eiwit stijfgeklopt met een heel klein snufje zout en toen 2 eetlepels zoetstof erdoor gemixt. Daar kransjes van gespoten en laten drogen in de oven op 80 graden. Het resultaat zag er mooit uit, maar viel meteen uit elkaar toen ik ze van de bakplaat wilde pakken. Het ziet er nu echt uit als sneeuwvlokjes. Heel mooi los en licht.
Ik heb het nu dus in een koelkastdoosje bewaard om iets winters mee te versieren. :)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

2

Re: sneeuw

hoi,

een geluk bij een ongeluk dus Wel jammer, want hoe moet je dan kransjes maken?
Succes volgende keer.

Mariëlle

veel plezier nog vandaag, groetjes Mariëlle

3

Re: sneeuw

Hoi hoi,

Die schuimkransjes kun je bakken bij 140 graden, ca 1 uur aanhouden qua baktijd. Dan moet je even voelen of het kransje al loslaat van de bakplaat (wel een met bakpapier gevoerde!), als dat niet zo is nog even langer en elke 5 min. controleren.

Dit is echter wel voor kransjes met suiker, dus of zoetstof dezelfde baktijd/temp. vraagt, daar ben ik niet 100 % zeker van...

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Re: sneeuw

Hallo allemaal,

Weet iemand ook de verhoudingen voor kransjes met eiwitpoeder en suiker? Ik vind overal alleen recepten met vers eiwit. En ik weet niet hoe ik het moet omrekenen...

En Mirjam, hoe lang heb je de sneeuw gebakken? Hoe is het met de smaak? Ik vind zoetstof nl. echt vreselijk...

Groetjes Evelien

5

Re: sneeuw

Hoi Evelien.

Ik maak icing met eiwitpoeder, dat is 10 gram op 500 gram poedersuiker. Als ik het met eiwit maak, dan is het 2 eiwitten op 500 gram suiker.... dus lijkt mij dat 5 gram eiwit zou moeten overeenkomen met 1 eiwit.

Succes!

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

Re: sneeuw

Hoi Evelien,

De smaak............ Ik herkende het nasmaakje wat je ook hebt bij cola light. Mijn dochters hebben echter geproefd en die vonden het wel lekker. Nou ja, het is in ieder geval zoet. En ik heb al zitten denken om het met vanille escence of zo een smaakje te geven. Wellicht dat dan de zoetstof-smaak niet zo duidelijk meer opvalt. Ik weet niet meer hoe lang ik het gebakken heb. Ik heb de oven op 100 gezet en een blikje tussen de deur zodat die op een kier bleef staan (dan kan het vocht eruit) De temperatuur in de oven werd daardoor zo'n 80 graden. (Ik heb er sinds kort een oventhermometer in staan, want de temperatuur op de knop klopte niet voor mijn gevoel.) Het zou best zo'n uurtje of 2 geweest kunnen zijn dat het er in stond. Als je trouwens eiwitpoeder gebruikt kan je denk ik het beste de poeder-waterverhouding aanhouden die er op staat en ik vindt de hoeveelheid suiker al gauw goed. Ik gebruik op 1 eiwit ongeveer 2 eetlepels suiker als het voor schuimpjes is, maar ik proef het ook altijd even voor ik het spuit. Dan kan je er altijd nog wat bij doen. En te zoet is het niet gauw, want het moet toch zoet zijn :-)

En Inge, ik heb vroeger wel eens de oven boven de 100 graden gehad met schuimpjes, maar dan werd het altijd een beetje licht bruin en bleef het niet echt wit. Daarom laat ik het nu liever langer op een lagere temp. staan. Met gewone suiker wordt het dan trouwens wel goed stevig hoor. Ik verwacht dus niet dat een hogere temperatuur met zoetstof wel beter resultaat zou kunnen geven. Maar ja, dat weet ik ook eigenlijk niet zeker he :D

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Re: sneeuw

Ok, bedankt. Ik ga het morgen even testen. Kan ik ze zondag in mijn boom hangen. :D
En morgen moet ik ook boodschappen doen, dus dat wordt zoetstof halen... Want die sneeuw wil ik wel eens zien. Lijkt me erg leuk.
Deze pagina wordt dus nu meteen uitgeprint en op de koelkast gehangen. Haha

Jullie horen wel hoe het geworden is. Zal na het weekend worden, want ik ben druk met boodschappen, visite en de kerstboom. (Eigenlijk 2, mijn man en ik kwamen vandaag allebei met een boom thuis! Dat was lachen. Nu staat er eentje bij de voordeur.)

Groetjes Evelien