1

Onderwerp: vraagje over marsepein over de taart

Als eerste bedankt voor de snelle levering van het marsepein, mooie kleuren ook!

Nu mijn vraag...ik ga dus gewoon een ronde cake bakken (hoef ik ook niet van die dikke stukken uit de taart te snijden), maar moet ik dan op de bovenste laag iets van jam doen? En dan daar het marsepein overheen? En is het 't beste om abrikozenjam te nemen, of kan dat dan ook aarbeien jam zijn, of wat ik in gedachten heb, verse (gepureerde) aardbeien?? De marsepein die op de taart komt is oranje....en ik neem aan dat de laag ook niet te dik moet zijn (marsepein), maar ook weer niet te dun...
En hoe kan ik het beste snijden, met een groot broodmes? Ik vind het best eng om 2 lagen te doen, dus ik wil  1 laag doen, maar dan kan je alleen botercreme of jam doen, of kan je ook eerst botercreme en dan jam (aardbeien puree) erop doen?
En ik kan eventueel ook een kant en klare cake toch nemen??
Groetjes Bernice

2

Re: vraagje over marsepein over de taart

Hoi
De dikte van de marsepein doe ik meestal de dikte van een euro. Het handigst is om de taart voor te bestrijken met arbrikozenglazuur (staat ook bij de recepten op deze site).
Andere jam kan volgens mij ook wel, maar dat hangt ook af welke kleur marsepein je gebruikt, rode jam wil je er dan wel eens doorheen zien en sommige zijn erg zoet. Met botercreme kan ook.
Lees ook eens eerdere vragen op het forum door over marsepein, daar staat ook al een heleboel info.
Succes.
Groetjes Marloes

3

Re: vraagje over marsepein over de taart

Hoi Bernice,

Ik snij mijn taarten wel altijd in 2 lagen maar doe op beide lagen eerst botercreme met bakkersroom en daar direct op doe ik een laag jam. Ik hou van die combi en het gaat heel goed. Soms gebruik ik ipv jam ook vers fruit. Dat duw ik dan gewoon in de botercreme.
Op de bovenkant van de taart gebruik ik abrikozenjam die ik door een zeef heb gehaald en verwarmt heb. Werkt prettig. En mijn marsepein rol ik niet (meer) te dun uit. Als je hem te dun uitrolt gaat hij scheuren. Maar dat is ook een kwestie van ervaring en uitproberen.
Sterkte met het uitproberen en geniet van het opeten.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.