1 Laatst bewerkt door Elvuuwiej (28-05-2010 14:03)

Onderwerp: Chocolade portret voor op de taart

Hé iedereen..

Ik zit al héél lang op het forum, lees regelmatig mee, maar post eigenlijk nooit echt wat.
Daar moest natuurlijk een keer verandering in komen!
Mijn moeder is 50 jaar geworden en daar hoort natuurlijk een taart bij. Aangezien niemand in de familie gek is op marsepein (lees: ze vinden het eigenlijk gewoon niet te eten ;) )  Moest ik natuurlijk iets anders verzinnen waar iedereen wél gek op is: Chocola!
Dus ik heb me uitgeleefd op dit chocolade portret.

Ik heb het gemaakt naar het plaatje van het kaartje wat we aan haar gaan geven (snappen jullie die zin? haha)

De randjes zijn niet echt netjes, maar daar komt toch een randje mmf/ of gespoten slagroom omheen.. (en met dat beetje mmf moeten ze het maar doen  :x )

Nou, genoeg gekletst; hier issiej!!
http://i208.photobucket.com/albums/bb153/Elvuuwiej/Taarten%20enzo/IMG_6668.jpg
Het begin...

http://i208.photobucket.com/albums/bb153/Elvuuwiej/Taarten%20enzo/IMG_6679.jpg
En een paar uurtjes later: eindelijk af! Nu alleen nog op de taart en alles mooi afwerken.. en dan: smullen maar! :9  hopelijk is mn moeder als Sarah zijnde er blij mee!

Oja; voor mensen die het ook eens willen doen: plaatje in spiegelbeeld(!!) uitprinten, in een insteekhoesje doen, chocolade temperen (van onder naar boven in lagen werken, dus eerst de onderste kleur, als je daarmee klaar bent pas de volgende chocola gaan temperen, anders is je chocola allang weer hard geworden)
je kunt het natuurlijk in allerlei kleuren doen (callets uit de hebshop ;)) Maar bij gebrek aan deze heb ik het gewoon met puur, melk en witte chocola gedaan.

Re: Chocolade portret voor op de taart

wat heb je dat ontzettend mooi gemaakt!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Re: Chocolade portret voor op de taart

Helemaal geweldig vind ik dit.
Super gedaan en moet ik beslist onthouden.
Niet veel schrijven op he forum en dan hiermee aankomen......  :Y

Van mij mag je vaker schijven hoor...  ;)
Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

4

Re: Chocolade portret voor op de taart

super :thumb:

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

5

Re: Chocolade portret voor op de taart

Heel leuk! En wat leuk om er een "action-photo" bij te doen :Y :D

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

Re: Chocolade portret voor op de taart

erg mooi en vooral ook creatief gedaan  :thumb:

Het leven is wat je er zelf van TAART.
groetjes Linda.

7

Re: Chocolade portret voor op de taart

Bedankt voor alle leuke reacties!!
Dit is natuurlijk wel erg stimulerend om vaker wat te plaatsen  :+
Als de taart mét chocolade portret af is zal ik em ook voor de verandering eens posten :Y

Maar t is echt mega makkelijk; zeker eens proberen allemaal!

8

Re: Chocolade portret voor op de taart

Dat is echt leuk! Alleen snap ik niet hoe dat temperen in zn werk gaat, is dat een bepaalde techniek?

Groetjes Eline

9

Re: Chocolade portret voor op de taart

Wat geweldig leuk en mooi gemaakt zeg!
Vind het ook zo'n leuk plaatje..

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

10

Re: Chocolade portret voor op de taart

Wauw..super leuk en mooi gedaan! Moet zeker wel wat werk zijn geweest?
Ben echt benieuwd naar de taart! :)

Groetjes Megny...^_^

11

Re: Chocolade portret voor op de taart

Heel erg mooi geworden!!!

Liefs, Zanoni

12

Re: Chocolade portret voor op de taart

Leuk zeg, weer eens wat anders ;)

Groetjes, Linda

13

Re: Chocolade portret voor op de taart

Ja, t is wel flink wat werk geweest inderdaad.. Eerst alle donkere lijntjes, alles laten drogen.. Toen alle melk chocolade randjes; weer alles laten drogen.. daarna alles insmeren met een laagje witte chocolade; weer alles laten drogen.. Tenslotte nog een dikkere laag met puur gedaan zodat het extra stevigheid zou krijgen (zou jammer zijn van al dat werk als t zou scheuren/ brokkelen natuurlijk ;) )

enne, wipneus, dat temperen is inderdaad een bepaalde techniek. Als je chocola namelijk 'gewoon' gaat smelten en gebruiken, wordt t niet meer knapperig, en blijft t dof. Als je dan een stuk af zou bijten zou de chocola niet echt heel lekker zijn (je hoort een 'knak' te hebben namelijk)

Je kunt op verschillende manieren temperen. Je verwarmt de chocola eerst tot 45 graden (au bain marie (= in een kommetje op water --> maar er mag geen enkel drupje water in de chocola komen, anders wil t niet meer) maar t kan ook gewoon in de magnetron (wel om de 20 seconden minimaal omroeren!)
Als de chocola 45 graden is kan je óf een deel van de chocola uitsmeren op een marmeren plaat (bij de bouwmarkt of tegelboer kopen) maar bij gebrek aan deze (heb ik ook niet) kan je ook een deel stukjes chocola van te voren apart houden en als de chocola 45 graden is, dan doe je net zo lang stukjes erin totdat de stukjes samen zijn gesmolten en daardoor de chocola is afgekoeld naar 32 graden (bij puur) of 31 graden (bij melk) of 29 a 30 graden (bij wit)..

Hopelijk snap je mn uitleg een beetje.. ;)

Enne, de taart houden jullie nog tegoed :)

14

Re: Chocolade portret voor op de taart

Super-leuk, ben nou ook idd wel heeeeel benieuwd hoe de taart er straks uit zal zien !!

15 Laatst bewerkt door CakeStudio (28-05-2010 18:58)

Re: Chocolade portret voor op de taart

Elvuuwiej schreef:

Ja, t is wel flink wat werk geweest inderdaad.. Eerst alle donkere lijntjes, alles laten drogen.. Toen alle melk chocolade randjes; weer alles laten drogen.. daarna alles insmeren met een laagje witte chocolade; weer alles laten drogen.. Tenslotte nog een dikkere laag met puur gedaan zodat het extra stevigheid zou krijgen (zou jammer zijn van al dat werk als t zou scheuren/ brokkelen natuurlijk ;) )

enne, wipneus, dat temperen is inderdaad een bepaalde techniek. Als je chocola namelijk 'gewoon' gaat smelten en gebruiken, wordt t niet meer knapperig, en blijft t dof. Als je dan een stuk af zou bijten zou de chocola niet echt heel lekker zijn (je hoort een 'knak' te hebben namelijk)

Je kunt op verschillende manieren temperen. Je verwarmt de chocola eerst tot 45 graden (au bain marie (= in een kommetje op water --> maar er mag geen enkel drupje water in de chocola komen, anders wil t niet meer) maar t kan ook gewoon in de magnetron (wel om de 20 seconden minimaal omroeren!)
Als de chocola 45 graden is kan je óf een deel van de chocola uitsmeren op een marmeren plaat (bij de bouwmarkt of tegelboer kopen) maar bij gebrek aan deze (heb ik ook niet) kan je ook een deel stukjes chocola van te voren apart houden en als de chocola 45 graden is, dan doe je net zo lang stukjes erin totdat de stukjes samen zijn gesmolten en daardoor de chocola is afgekoeld naar 32 graden (bij puur) of 31 graden (bij melk) of 29 a 30 graden (bij wit)..

Hopelijk snap je mn uitleg een beetje.. ;)

Enne, de taart houden jullie nog tegoed :)

En niet vergeten : goed blijven roeren; want tempereren gebeurt niet alleen door afkoeling, maar ook door beweging -> roeren dus ! Mooi werk trouwens  :thumb:

16

Re: Chocolade portret voor op de taart

Inderdaad, helemaal vergeten te schrijven.. Twas ook zo'n lap tekst.. :lol:
Bedankt voor de aanvulling! :)

17

Re: Chocolade portret voor op de taart

wat apart en leuk is dit, ben benieuwd naar het eindresultaat  :Y

18

Re: Chocolade portret voor op de taart

Mooi gemaakt. Ik heb twee weken geleden op deze manier een ajax logo gemaakt. Weer eens iets anders dan het wit met rood.

19

Re: Chocolade portret voor op de taart

Heel mooi gemaakt  :thumb:

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

20

Re: Chocolade portret voor op de taart

Zeeeeeer mooi gedaan!!! :Y

Vele en lieve groetjes Nicole

21

Re: Chocolade portret voor op de taart

Ik heb dit idee al eens eerder gezien, maar nu ik jouw uitwerking zie, weet ik zeker dat ik dit heel snel eens wil proberen!

22

Re: Chocolade portret voor op de taart

heel mooi gemaakt, lijkt me toch nog een behoorlijk klus om te doen hoor! Ooit als ik tijd over heb wil ik het graag eens gaan proberen.

groeten, Bianca
TAART in huis

23

Re: Chocolade portret voor op de taart

Dank je wel voor de uitleg Elvuuwiej. Ga het gewoon een keertje proberen (met een thermometertje erbij). Vind het er zo mooi uitzien!

Groetjes Eline

24

Re: Chocolade portret voor op de taart

Graag gedaan hoor! Enne, resultaat ook showen natuurlijk hea.. Ben nu al benieuwd! :)

25

Re: Chocolade portret voor op de taart

Super gedaan!!! Ziet er prachtig uit!  :thumb:  En bedankt voor je how-to!!!  :D