1

Onderwerp: Koenie's Aardbeienmousse...

Op verzoek; het recept voor de aardbeienmousse:

Ik maak met onderstaande hoeveelheid een taart (28 cm.) met "een lekkere dikke laag" vulling, of twee iets dunnere lagen. En dan blijft er ook nog wat over voor een toetje voor de kinderen... (en mama) :lol:

250 gram verse aardbeien
3 blaadjes gelatine (3 gram)
2 dl. slagroom
sap van een halve limoen
100 gram fijne kristalsuiker

Aardbeien pureren met de limoensap en de suiker, de geweekte gelatineblaadjes uitknijpen en oplossen in een klein beetje heet water. vermengen met de aardbeien, even in de koelkast (15 min.), slagroom heel stijf kloppen en door de mousse spatelen...

Je kunt de kristalsuiker ook heel goed vervangen door zoetstof(suiker) van bijvoorbeeld Candarel. Deze zoetstof(suiker) lost trouwens ook nog eens beter op.

En nog een tip: de mousse is heel goed in te vriezen, dus als de aardbeien redelijk geprijsd zijn, sta ik met een mand vol bij de kassa ! :lol: :lol:

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

2

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

mjammie klinkt wel errug lekker....................
ga ik zeker eens proberen

3

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

hai

moet je de blaadjes gelatine eerst verwarmen of kan je dat dan gewoon er door mixen?? of lost het vanzelf op??

4

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

ga ik zeker binnen kort even uit proberen.

5

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

ambertjuh schreef:

hai

moet je de blaadjes gelatine eerst verwarmen of kan je dat dan gewoon er door mixen?? of lost het vanzelf op??

Hee, Amber...

Je kunt de gelatineblaadjes weken in koud water, uitknijpen en oplossen in een heel klein beetje warm water.

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

6

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Oh super dit recept! Ik las dat velen aardbeienmousse hadden als vulling en vroeg me al af of er een recept stond...... Dank je wel Koenie!

7 Laatst bewerkt door Erica (04-05-2007 10:25)

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Jaaaah! Dank je wel!! Ben gek op aardbeien!:P

8

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Ben het meteen gaan maken en het is nog lekkerder dan het klinkt!

Met heel veel moeite in de vriezer gedaan (is voor taart zusje a.s. zaterdag). Ga morgen meer maken voor eigen consumptie!

Dank voor het recept.

9

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Als de suiker kan vervangen worden
door zoetstof, blijft het dan dezelfde hoeveelheid ?

Groetjes, Anouk

10

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Hoi Anouk, goeie vraag... had ik er wel even bij mogen vermelden ja...

Ik gebruik dan de halve hoeveelheid, dus bij bovenstaand recept 50 gram.

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

11

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

bedoel je met fijne kristal suiker bastard suiker?

groetjes solainge

12

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

mita schreef:

bedoel je met fijne kristal suiker bastard suiker?

groetjes solainge

Er zijn bij de supermarkt 2 verschillende kristalsuikers te koop, de gewone en de fijne tafelsuiker, die is fijner van structuur en lost makkelijker op, maar witte basterdsuiker is ook een goed alternatief, voor diegene die een Sligro/Venpas hebben, er is een extra fijne suiker te koop speciaal voor bvb dit soort bewerkingen, zit in een strooipak en kost ongeveer 1.60 de kilo.

I believe in Sandy Claws

13 Laatst bewerkt door taartdoos (29-05-2007 13:26)

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Ben heel blij met je, Koenie, zowel hemelse modder, als aardbeien mousse ga ik onmiddelijk proberen!

Heb het inmiddels gemaakt, smaakt geweldig maar is wel nog erg 'nat'. Moet ik het nu eerst op laten stijven voor ik het invries en hoe komt het weer uit de vriezer? Moet je het na ontdooien weer doorroeren en op laten stijven of wordt het dan weer 'nat'?
Hopelijk weet je meer!

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

14

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Hoi Koenie,

Recept gemaakt gisteren. Ik dacht lekker toetje.
Helaas alleen ik vond de mousse lekker. De middelste lust geen slagroom en zag dat dat erin ging, de jongste zag de middelste een vies gezicht trekken en de oudste vond het gewoon niet lekker. :nooo
Manlief heeft ook geproefd maar vond het niet je van het.

Ik heb nu de rest van de mousse maar ingevroren zodat ik het kan gebruiken als taartvulling. Hopelijk merken ze daar niets van.

Verder een lekker simpel recept. Ook goed te doen met andere fruitsoorten.

Groetjes Edith

15

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

edje schreef:

Hoi Koenie,

Recept gemaakt gisteren. Ik dacht lekker toetje.
Helaas alleen ik vond de mousse lekker. De middelste lust geen slagroom en zag dat dat erin ging, de jongste zag de middelste een vies gezicht trekken en de oudste vond het gewoon niet lekker. :nooo
Manlief heeft ook geproefd maar vond het niet je van het.

Ik heb nu de rest van de mousse maar ingevroren zodat ik het kan gebruiken als taartvulling. Hopelijk merken ze daar niets van.

Verder een lekker simpel recept. Ook goed te doen met andere fruitsoorten.

Groetjes Edith

Hoi Edith,

Jammer dat alleen jij het lekker vond... of juist niet jammer... want zo heb je lekker veel voor jezelf! ;)

Nee, alle gekheid... wat vond je man er niet lekker aan? Te zoet? Of juist niet?
Misschien nog eens proberen inderdaad, maar dan met een andere fruitsoort? Bijna alles is mogelijk, wat je al zei.

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

16

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Smaken verschillen nietwaar?!

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

17

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

taartdoos schreef:

Ben heel blij met je, Koenie, zowel hemelse modder, als aardbeien mousse ga ik onmiddelijk proberen!

Heb het inmiddels gemaakt, smaakt geweldig maar is wel nog erg 'nat'. Moet ik het nu eerst op laten stijven voor ik het invries en hoe komt het weer uit de vriezer? Moet je het na ontdooien weer doorroeren en op laten stijven of wordt het dan weer 'nat'?
Hopelijk weet je meer!

Is ook mijn ervaring. Ik krijg het niet goed stijf. HELP!!! Geen idee wat nu te doen. Meer gelatine? Beetje maizena?

Wie helpt mij?

18

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Heee, dat heb ik nooit!

Misschien was de slagroom niet stijf genoeg geklopt? Iets teveel limoensap?
Hm, ja, dan toch een gelatine-blaadje extra, of wat "klop fix" bij de slagroom?

Na het ontdooien is doorroeren voldoende inderdaad!

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

19

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Vandaag heb ik ook de aardbeienmousse gemaakt. Aangezien ik al had gelezen dat het "nattig" kon zijn heb ik bij voorbaat een extra blaadje gelatine gebruikt. Na een kwartier in de koelkast even geroerd, maar was nog nat. Na een kwartier nog een keer roeren, slagroom er doorheen scheppen en dit vervolgens nog een halfuur in koelkast laten opstijven. Helemaal perfect en overheerlijk!!

20

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Hallo,
Als je deze aarbeienmouse tussen een taart doet, is het zo dat het het fondant niet mag raken? Heb ik gehoord hoor?
Want dan gaat het fondant smelten?
En ook geen kant en klare potjes aardbeienkersen,bosvruchten vlaaivulling??
Er is speciale vulling voor?? Waar???

Groetsels

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

21

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Is ook mijn ervaring. Ik krijg het niet goed stijf. HELP!!! Geen idee wat nu te doen. Meer gelatine?

Wie helpt mij?

Ik heb er extra gelatine doorgedaan en na een paar uur in de koelkast was het prima stijf.

Heerlijk spul!

22

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

ga dit receptje toch maar eens maken als toetje voormorgen avond....hmmmm ben zeer benieuwd, kan volgens mij niet mislukken en is volgens mij hemels!

groet corinne

Groet Corinne

23

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Ook met kersen is dit een lekkere vulling :9

24

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Persoonlijk vond ik de mousse wel erg zoet (zeker in combi met marsepein op de taart). Na wat mascarpone erdoor te hebben geddan, helemaal goed.
Voor de rest erg enthousiast over de mousse, ik maakte helemaal de blits ermee.

Groeten Dorien

Groeten Dorien.

25

Re: Koenie's Aardbeienmousse...

Eh... Op het gevaar af dat Koenie dit niet kan waarderen :D  Maar ik zie dat meer mensen net als ik wel eens ruzie hebben met gelatine (waardoor de mousse dus niet stijf genoeg wordt). Dus heb ik een tip:

Ik gebruik tegenwoordig meestal de mix voor bavarois van Soezie. Erg simpel: maal de aardbeien fijn, voeg de bavaroismix toe en roer goed door. Spatel er de stijfgeslagen slagroom door. Et voilà! Al heel vaak gemaakt , supersnel en  lukt altijd. (hoeveelheden staan op het pak)

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!