1 Laatst bewerkt door mac:) (09-01-2006 21:36)

Onderwerp: Hazelnoot - meringuecake

http://deleukstetaarten.citywebz.com/pics/hazelnoot-meringuecake.jpg

HAZELNOOT-MERIGUECAKE

'Een heerlijke, rijke combi van groosterde hazelnoten, basterdsuiker en dikke, donkere chocoladeroom' aldus het boek("cake anders")

185 g blanke hazelnoten
250 g witte basterdsuiker
6 eiwitten van grote eieren
een mespunt zout

CHOCOLADEROOM
300 g pure chocolade van goede kwaliteit
385 ml slagroom
cacaopoeder, geraspte chocola of chocoladeflinters om te versieren

2 bakplaten, belegd met bakpapier

VOOR 1 CAKE MET 2 LAGEN

Bereidingswijze:
Leg de noten op de bakplaat en rooster ze ong. 10 min. in een op 150°C voorverwarmde even tot ze egaal goudbruin zijn. Laat ze afkoelen en maal ze in een keukenmachine tot een grof poeder. Voeg op 2 eetl. na de suiker toe en meng het geheel in de keukenmachine. Zet apart.

Klop de eiwitten en zout in een vetvrije kom met een elektrische mixer tot er pieken verschijnen. Voeg de achtergehouden 2 eetl. suiker toe en sla de eiwitten stijf en glanzend. Schep er met een grote metalen lepel heel rustig het notenmengsel door.

Verdeel het mengsel in 2 porties. Schep elke portie in het midden van een bakblik. Maak er cirkels met een doorsnede van ong. 20 cm. van. Bak de schuimcirkels 1 1/4 - 1 1/2 uur op 150°C in de oven, tot ze goudkleurig, stevig en knapperig zijn. Wissel de bakplaten event. om, zodat de merigues gelijkmatig bakken. Laat ze volledig afkoelen. Pel er het bakpapier vanaf.

Maak intussen de chocoladeroom. Breek de chocola in kleine stukjes en doe ze in een keukenmachine. Verwarm de room zachtjes tot net onder het kookpunt. Schenk terwijl de keukenmachine draait de warme room bij de chocola. Zet de machine uit, zodra het mengsel glad en dik is. Zet de room event. nog even in de koelkast, zodat hij dikker en makkelijker smeerbaar wordt.

Leg een schuimcirkel op een platte schaal. Bestrijk de cirkel met ong. 1/3 van de chocoladeroom. Leg er de 2e schuimcirkel op en bestrijk de boven- en zijkant van de cake snel met de rest van de chocoladeroom. Zet de cake tot gebruik in de koelkast. Strooi er dan de cacao of geraspte chocola over of versier de cake met chocoladeflinters.

Bewaar de cake max. 3 dagen in een luchtdichte doos in de koelkast.

# Bij gebrek aan een keukenmachine kan je de chocoladeroom ook maken volgens de bereiding van @Evelien (zie recept chocolade petit-fours).

succes en smulze!

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

2

Re: Hazelnoot - meringuecake

Oei da's echt zo'n taart voor 1x per maand ;-) en dan heeeeel veeeel.

Gr Nicole

3

Re: Hazelnoot - meringuecake

Hallo dames,

Dat ziet er erg lekker uit, zeker voor een chocoladeverslaafde. Maar 1x per maand, daar wordt mijn lijn niet beter van ;-).

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

4

Re: Hazelnoot - meringuecake

hoi allemaal
Nou het excuus is heel aannemelijk :D en anders gebruik je toch die repen van
canderel ;)
groetjes ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

5

Re: Hazelnoot - meringuecake

Hoi Magnolia,

Dat ziet er zeker lekker uit!! En volgens mij kan ie ook met witte chocola. njammie!!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6 Laatst bewerkt door mac:) (10-01-2006 13:03)

Re: Hazelnoot - meringuecake

@peronne, daar wordt mijn lijn ook zeker niet beter van :-) hahaha maar

@ria, wat een tip zeg, die canderel repen, dat kan natuurlijk ook ;-)

@Mirjam5, Je kan denk ik heel veel varieren! wat je zegt met witte chocola of met walnoten of andere noten of helemaal geen noten.
Ik denk toch dat ik 'm binnenkort maar eens ga maken.

Als ik 'm heb gemaakt, typ ik wel een verslagje!
Moeten jullie ook doen he!(als je 'm ook een keertje bak :-D)
Ben erg benieuwd!!

Greetz | Magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

7

Re: Hazelnoot - meringuecake

Oooh, wat je zegt... 1x per maand!! Zow en dan van die megasnoepzin. Mijn lijn valt nog wel mee, maar al die puisten die je er van krijgt!! En dat is 1x per maand toch al zo erg! ;)

Maar oooooo zo verleidelijk. Ik ga m níet maken, want dan eet ik hem helemaal zelf op en zie er niet meer uit. HAHA

Groetjes Evelien