1

Onderwerp: Noorwegen

Hallo,

Ik wil mij via deze weg even voorstellen. Ik ben Jolanda en in april a.s. ga ik met mijn man en gezin emigreren naar Noorwegen. Daar nemen wij een buurtsuper over in een dorpje 85 km. van Bergen.

Ik ben al een aantal jaren als hobby bezig met het maken van taarten. Dit heb ik geleerd van Carin Pirovano. Zij is de moeder van een vriendinnetje van mijn dochter.
Ik volg nog steeds workshops bij haar die zij het hele jaar door geeft. Ook zijn we samen met nog een aantal moeders actief op de school van onze kinderen. Zo hebben we al een aantal jaren chocoladeletters versierd rond sinterklaas en met de vrije werkmiddagen doen we kleine projecten met taartjes bekleden, modeleren en spuiten.

Mijn plan is om naast de buurtsuper mijn eigen taartenshop te gaan openen. Naast de winkel hebben we nog een ruimte over. De noren zijn gek op zoete dingen. Ze bakken ook zelf heel erg veel. Nu weet ik via iemand die al in Noorwegen woont dat het merk Wilton daar te verkrijgen is via thuisparty's van het bedrijf Cacas. Dan verkopen ze voornamelijk de bakvormen en een setje om de taart te versieren.( Een spuitzak met mondje om te spuiten.) De taarten die ik tot nu toe bij de bakkers heb zien liggen waren bekleed met marsepein en 1 of 2 roosjes en tekst erop. Niet echt spectaculair dus.

We zijn nu druk bezig met de verkoop van ons huis en het inpakken van de spullen. Want nog 2 maanden en dan komt de container voor de deur en gaan alle spullen erin en kunnen wij ook vertrekken.
Druk, spannend maar we hebben er onwijs veel zin in.

Groetjes van Jolanda.

Groetjes, Jolanda
Mijn foto's kun je zien op www.mijnalbum.nl/Album=WZ4SGBSA

2

Re: Noorwegen

zo wat een onderneming zeg gaaf
ik ben daar in de omgeving al een keer op vakantie geweest mooi is het daar
veel succes met verhuizen
ik ben er jaloers op hoor

3

Re: Noorwegen

Ik kan me voorstellen dat jullie er ontzettend veel zin in hebben. Veel en leuke plannen. Waarschijnlijk ben jij daar degene die snel verzoeken zal krijgen om workshops te gaan geven. Ben heel benieuwd naar je ervaringen daar. Misschien kan je een soort blog bijhouden om ons op de hoogte te houden van je (taarten)ontwikkelingen in Noorwegen. (alsof je het nog niet druk genoeg hebt :) )
Succes met inpakken de komende tijd!

Re: Noorwegen

Leuk die snelle reacties.
Als jullie het niet erg vinden heb ik een aantal foto's gekopieerd om als voorbeeld mee te nemen. Er zaten namelijk hele leuke taarten tussen.
We zijn inderdaad al met een weblog bezig en hebben er nu al eentje op de site van www.norsk.nl. Tussen alle bedrijven door proberen we deze bij te houden.
Misschien lukt het me ook wel om via dit forum jullie op de hoogte te houden.

Groetjes, Jolanda
Mijn foto's kun je zien op www.mijnalbum.nl/Album=WZ4SGBSA

5

Re: Noorwegen

Hoi hoe kom je nou ik Noorwegen terecht? Dat zal een hele verandering zijn zeg! Waar woon je nu en hoe oud zijn je kinderen? Wij zijn helemaal niet nieuwsgierig hoor :lol: :lol: maar ik vind het altijd leuk om te weten hoe mensen komen tot zo'n grote stap als emigreren.

6

Re: Noorwegen

wauw noorwegen! daar zou ik nu echt wel eens naar toe willen gaan!
Mijn tante is met een Noorse man getrouwd, en we hebben ook Noorse klanten, allemaal van Oslo.

veel succes!! 't zal wel wat kouder zijn in de winter daar, gaat je marsepein ten minste niet scheuren van de hitte :D
ga je eens een foto hier plaatsen van het landschap daar?

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

7

Re: Noorwegen

Leuk!

Ik stel me altijd voor hoe het zou zijn om te emigreren, maar echt de stap zetten zou ik denk ik niet kunnen/durven.
Heel veel succes en plezier ginder, Noorwegen is toch een prachtig land! (en ik heb dan alleen nog maar een stukje binnenland gezien).

Kristien

8 Laatst bewerkt door Jolanda Norsk (10-02-2007 13:21)

Re: Noorwegen

Hoe wij op het idee gekomen zijn heeft een aantal redenen. Ergens in ons achterhoofd wilde we altijd naar het buitenland. Maar je koopt een huis, gaat trouwen, hebt leuk werk, krijgt kinderen en kies je toch voor de zekerheid. Sinds anderhalf jaar verviel de zekerheid van het werk van mijn man. Reorganisatie en fusie werkten voor hem in het nadeel. Hij viel buiten de boot en via een outplacementbureau kwam bij erachter dat hij iets anders wilde gaan doen. Via een stukje in de krant kwamen we aan een internetsite over gemeentes in Noorwegen die nieuwe burgers zoeken. Zo zijn wij aan ons nieuwe plekje gekomen. Voor mijn man wordt dit soort werk nieuw, maar ik kom uit een kruideniersgezin en ben er dus mee opgegroeid.

Dan nog het antwoord op een andere vraag: Ik ben bijna 38, mijn man is 43 en de kinderen zijn 10, 8 en 6. Nu wonen wij nog in Heemskerk (Noord-Holland).
Begin januari zijn we een weekje met de kinderen naar Noorwegen geweest en hebben ze de winkel, het nieuwe huis, de school en de rest van het dorp gezien. Ze vonden het er erg leuk en wilde eigenlijk niet naar huis. (Dit kwam ook omdat de dag voor vertrek een pak sneeuw was gevallen).

Via het weblog van de internetsite www.norsk.nl kun je ons verhaal ook lezen. Wij noemen ons daar veldtjes.

Ik heb ook foto's van mijn taarten geplaatst op www.mijnalbum.nl/Album=WZ4SGBSA

Groetjes, Jolanda
Mijn foto's kun je zien op www.mijnalbum.nl/Album=WZ4SGBSA

9

Re: Noorwegen

Hoi Jolanda,

Spannend hoor! Ik zou voor geen goud met je willen ruilen, ben te veel verknocht aan Nederland. Maar ik heb veel bewondering voor mensen die hun leven radicaal veranderen. Ik ben heeeeel erg benieuwd hoe het jullie vergaat! Plaats je af en toe een taartje? Met een verhaal erbij? Ben je al begonnen met een cursus Noors? En je kinderen?

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

10

Re: Noorwegen

Doe jullie niet mee met het programma "Het roer om..." zou goede reclame zijn voor onze taarten :D :D :Y

11

Re: Noorwegen

Hallo Jolanda,
Wat een mooie stap! Ik heb ook veel bewondering (en stiekum een beetje jaloers) voor mensen die de sprong naar het buitenland wagen. Vind het programma 'Het roer om' en 'ik verhuis' erg leuk om te zien. Ergens hebben we ook de droom om te verhuizen en dan naar Oostenrijk. We gaan daar ook trouwen dit jaar. Maar de echte stap zetten is voor ons nog een 'stap' te ver. Heel veel plezier en succes met de taartenshop, hopelijk worden de Noren ook aangestoken door het taartvirus! En wel blijven posten he hier! Internet is gelukkig wereldwijd!
Groeten Marije

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

Re: Noorwegen

Ik ben zeker van plan om af en toe een taart te plaatsen op dit forum. Zeker wil ik jullie op de hoogte houden van mijn avontuur met de shop.

Ik volg sinds juni 2006 al een cursus noors. Det går bra. (dat gaat goed). We vinden zelf dat het spreken nog moeizaam gaat. Maar mede emigranten hebben ons verzekerd dat dat snel zal veranderen als we daar eenmaal zitten. Voor ons geld dat we wel moeten met een eigen winkel. Dus het woordenboek zal nog wel een tijdje onder handbereik liggen. De kinderen volgen geen cursus maar laten we zijdelings mee leren. We hebben een (baby)boek gekocht met 100 eerste woordjes. En een paar dvd's in het noors.

Nee we doen niet mee met een programma zoals het roer om. Ik heb het niet zo op teveel aandacht. We houden familie, vrienden en kennissen wel op de hoogte via onze weblogs. En jullie via dit forum.
Zoals gezegd: internet is gelukkig wereldwijd.

Groetjes, Jolanda
Mijn foto's kun je zien op www.mijnalbum.nl/Album=WZ4SGBSA

13

Re: Noorwegen

Hoi Jolanda,
Wat leuk dat jullie naar Noorwegen gaan! Vrienden van ons zijn daar 3 jaar geleden naar toe verhuisd (zij wonen een uur van Alesund vandaan) en hebben het er erg naar hun zin! Die site van cacas was ik ook al tegengekomen, heb hem meteen op infoTaartje.nl geplaatst voor die vriendin van me. Ik ben nu 2 keer in Noorwegen geweest, en ik benijd jullie hoor! Wat een prachtig land is dat, echt alles is mooi, het landschap, de huizen, die rustige wegen... waanzinnig!
Heel veel succes gewenst!

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops