1

Onderwerp: sinterklaastaart

Hoi allemaal,

Ik heb als voorproefje op een sinterklaastaart die ik wil gaan maken vandaag een beetje beslag gemaakt en er cupcakes van gebakken.
Ze werden nogal droog, een soort beschuit achtig, alleen helemaal van binnen was het nog zacht.
Ik heb het recept van deze site gebruikt voor cake zonder boter. (Eerder is me die prima gelukt, ik vond 'm alleen een klein beetje droog) Alleen nu heb ik er geen maizena in gedaan om uit te testen hoe dat zou gaan. En ik heb er wat speculaaskruiden door gedaan. Het was wel goed gerezen. Wat me ook op viel is dat het in de breedte kromp tijdens het bakken. Ik heb papieren vormpjes in een muffinvorm gezet en toen het beslag er in ging sloot dat op elkaar aan. Als ik gewone cupcakes maak blijft dat zo. Nu kwamen ze dus los van de muffinvorm.
Met slagroom er op (het moet een slagroomtaart worden) smaakte het trouwens wel lekker :)
Heb ik ze misschien te lang in de oven laten staan? (25 minuten) of zou m'n oven toch te heet zijn? (Ik heb een oventhermometer gevraag aan Sinterklaas maar dat duurt dus nog even en dan is de taart ook net op als het goed is ;) De bovenkant was ook behoorlijk donker, maar het smaakte niet verbrand of zo, dus dat zou ook door de kruiden kunnen komen?
Ik heb trouwens al eens wat voorbij zien komen over tremperen, maar hoe doe je dat precies? Ik ben altijd bang dat het dan een kleffe bedoening wordt, daarom durf ik het tot nu toe niet aan.

Wie weet raad?

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

2

Re: sinterklaastaart

Hoi mirjam,

Ik bak mijn kleine tulband vorm met dit recept in 20-25 min af, dus ik denk dat de cupcakes in 15 minuten al goed zullen zijn. Eventueel na 15 minuten even met een sateprikker controleren.
groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

3

Re: sinterklaastaart

Hoi Ria,

Dank je wel voor je reactie! Dat scheelt dan inderdaad als ik ze dus bijna 2 keer zo lang als nodig er in heb gehad. :)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: sinterklaastaart

Hallo Mirjam,

Ik wilde dit ook proberen (speculaaskruiden er door) en dan vullen met amandelspijs en chocoladecr

5

Re: sinterklaastaart

De cupcakes zijn nu (15 minuten) beter gelukt!! Alleen na een minuut of 10 zakten ze weer een stukje in. (Deden ze vorige keer ook hoor) Als ik vrijdag de echte taart ga bakken ga ik dus de oventijd opvoeren, want ik heb ergens gelezen dat dat nogal kan schelen.
Ik heb als vulling slagroom en mandarijntjes uit blik geprobeerd en dat werd erg lekker! Mijn ouders komen zaterdag hier sinterklaas vieren, dus ik ben erg benieuwd wat ze ervan gaan vinden :)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.