276

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Hoi,

Kan je ipv gewone bloem ook zelfrijzende bloem gebruiken?

Zoja, moet je deze dan nog steeds mengen met maïzena?
En moet je dezelfde hoeveelheden gebruiken als bij gewone bloem?


In ieder geval bedankt voor het recept! Deze ga ik maken van zodra ik de tijd vind!  :9

277

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Hallo,

Ik zie dat je ervaren bent in bakken en wil graag een (kleine) vraag stellen over cakebloem in red velvet cupcakes. Ik heb alleen nog maar makkelijkere ccakes gemaakt en wil deze graag proberen, maar weet niet precies wat cakebloem is... is dit soms zelfrijzensd bakmeel met maizena of zoiets als biscuitmix met maizena?

alvast dank voor antwoorden!!!!!

278

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Met google kom je ver ;-)

http://bakken.clubs.nl/nieuws/detail/17 … loem-maken

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

279

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Ik heb ze net gemaakt. maar ben niet helemaal tevredne : ( ze zijn wel super lekker maar het cupcakeje is helemaal niet luchtig wat mijn cupcakes normaal wel zijn. En door het koken van de melk met bloem zijn er schilfers in de frosting gekomen... en was al 2e keer dat ik het ging koken...

Weten jullie hoe dit komt ?

Smart critiques, Stupid creates

280

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Martjan schreef:

Ik heb ze net gemaakt. maar ben niet helemaal tevredne : ( ze zijn wel super lekker maar het cupcakeje is helemaal niet luchtig wat mijn cupcakes normaal wel zijn. En door het koken van de melk met bloem zijn er schilfers in de frosting gekomen... en was al 2e keer dat ik het ging koken...

Weten jullie hoe dit komt ?

Ik heb toevallig vorige week voor het eerst redvelvet cupcakes gemaakt. Bij mij waren de cupcakes wel heel luchtig, maar zou niet weten het het zou komen als ze niet luchtig worden. Zelf had ik ook problemen met de frosting en heb hem ook twee keer moeten maken. De tweede keer heb ik gebruik gemaakt van een aubain marie pan. Na het koken heb ik de boter en bloem afgedekt (dus direct op de melk en bloem en niet er boven) met het bakpapier om te voorkomen dat er een vel ontstaat die de kleine klontjes veroorzaakt. Bij mij was het toe al iets beter maar nog niet helemaal optimaal. Het grappige was dat ik een gedeelte heb ingevroren en het leek wel dat de stukjes er bijna of beter gezegd niet meer inzaten... hoe dat kan?!

Ik lees jou topic even mee hoe de klontjes nog meer voorkomen kunnen worden?

281

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Hoi

Ik heb geprobeerd deze te maken, en ze waren nu al lekker, ondanks dat ik de baking soda was vergeten *oepsie*

Maarr ze waren echt niet rood, ze waren heel erg roze!! (Ik heb Americolor gebruikt, dat is gel)

Duss iemand een tip voor de volgende keer?

282

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Jemig de pemig wat zijn deze cupcakes ongelooflijk lekker!! Ik had de frosting nog nooit zo gemaakt, het idee van een roux door de rest klonk me helemaal niet smakelijk.. Nou heeeeeeeeeerlijk! :Y

Vond het wel veel werk, ook omdat het de eerste keer was matuurlijk. Maar het was het helemaal waard! Volgende keer ga ik de taart maken!

Ow vraagje, zou je deze frosting ook als 'botercreme' kunnen gebruiken om een fondant taart mee af te smeren voordat je m bekleed met fondant?

Thanx!

283

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Ps. Ik zie een paar keer voorbij komen dat ze droog zijn, waren die van mij niet. Misschien ligt het aan de oven?

Ps.II de papiertjes van de cupcakes laten los als de cupcakes luchtdicht verpakt worden als ze nog niet helemaal koud zijn, is mijn ervaring.. ;)

284

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Ben ik weer.. :P
Ik heb ze zaterdag weer gemaakt (hoezo verslavend :Y ). Ik had de frosting ingevroren de vorige keer om uit te proberen. Nadat het in de koelkast ontdooit was, weer in de keukenmachine luchtig gemixt. Toen was het totaal niet mooi meer, heel suikerig (veel soort klontjes, leek op suiker), dus ik dacht dat kan weg!
Maar toen heeft manlief de hele kom au bain marie opgewarmd en toen werd het weer helemaal mooi!!
Nog even op laten stijven en toen op de cupcakes gedaan en ze waren héérlijk!!

Gewoon een tip.. mocht iemand tegen het probleem aanlopen hihi

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Zou iemand mij kunnen helpen, ben een beetje verward! Bij de recepten rubriek staat 200g boter, hier in het topic staat 100g.
Wat is het nu echt??

Kan iemand mij (snel) helpen?  :)

Dream like you live forever,
Live like you die tomorrow.

286

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Ik heb het recept uit deze topic steeds gebruikt en die waren echt on-ge-loof-lijk lekker! :Y

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Ah ok bedankt:) Ik heb ze afgelopen weekend gebakken en voor de zekerheid maar 200g boter genomen. Was ook niet slecht!  :9 

Ik vraag me nu nog wel af wat het 'echte' recept is..

Dream like you live forever,
Live like you die tomorrow.

288

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

:thumb:
Weet ook niet wat dan het echte recept is. Wordt het dan niet zwaar met toch twee keer zoveel boter dan ik heb gebruikt..

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Misschien :) Ik vond ze sowieso wel zwaar met die vanille frosting erop. Ik zal ze volgende keer eens proberen met 100g boter, dan kan ik het verschil proeven. ;

Dream like you live forever,
Live like you die tomorrow.

290

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

yvonnevantilburg schreef:

Zou iemand mij kunnen helpen, ben een beetje verward! Bij de recepten rubriek staat 200g boter, hier in het topic staat 100g.
Wat is het nu echt??

Kan iemand mij (snel) helpen?  :)

Het recept in de topic is degene die ik altijd maak.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

291

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Zo te lezen moet ik binnenkort aan de bak voor de cc  :Y

Maar heb even een vraagje over de frosting.
Ik wil deze gebruiken om cakepops te maken kan dit?
En om creamcheese frosting te maken voeg je aan dit recept dan extra creamcheese (welke hoeveelheid) toe of moet je dan een heel ander recept aanhouden?

Alvast bedankt

292

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Hallo ook even vanuit hier een vraagje...Wat voor een boter gebruiken jullie in de cc? Ik gebruik normaal altijd bona maar kan dat voor deze ook goed?

293

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Gewone roomboter. Merk maakt niet zoveel uit. Ik persoonlijk vind ruitjes roomboter het fijnste.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

294

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Hallo ook even vanuit hier een vraagje...Wat voor een boter gebruiken jullie in de cc? Ik gebruik normaal altijd bona maar kan dat voor deze ook goed?

295

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

nickymouse schreef:

Hallo ook even vanuit hier een vraagje...Wat voor een boter gebruiken jullie in de cc? Ik gebruik normaal altijd bona maar kan dat voor deze ook goed?


Bona is een merknaam...niet een soort boter. Wat bedoel je...boter of margarine??

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

296

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Hoi kadohke beetje late reactie van mijn kan. Ik gerbuik voor cc altijd de donkergroene variant van Bona ik denk dat dat magarine is maar ik heb werkelijk waar geen idee want het staat er niet op. gebruik jij roomboter in de cc?(voor de red velvet dan) Ik wil ze morgen gaan maken ben heel benieuwd!

297

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

nickymouse schreef:

Hoi kadohke beetje late reactie van mijn kan. Ik gerbuik voor cc altijd de donkergroene variant van Bona ik denk dat dat magarine is maar ik heb werkelijk waar geen idee want het staat er niet op. gebruik jij roomboter in de cc?(voor de red velvet dan) Ik wil ze morgen gaan maken ben heel benieuwd!


Voor bakken gebruik ik altijd roomboter! Dat smaakt verreweg t beste....en voor de calorieën...tja...dan kun je beter helemaal niet bakken!  :D

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

298

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Ik had nog een hele bak frosting staan... toen zag ik dit recept en ben de cakes in aangepaste versie gaan maken omdat ik de cider-azijn en karnemelk niet in huis had en ze wel meteen wilde testen.

Morgen maak ik ze op de originele manier maar met melk ipv karnemelk en citroensap ipv de cider-azijn waren ze ook al verukkelijk!

299

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Misschien is het al eens gevraagd maar ik kon het niet vinden. Kan ik dit in een taartvorm gooien?
En zo ja. hoe zit het dan met warmte en baktijden? Ik ben heel slecht met dit soort dingen

300

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Kadohke schreef:

Hallo allemaal,

Heb van de week de originele red velvet CC's gemaakt met de cream vanille frosting. Kan vol overtuiging zeggen dat ik nog nooit zo'n lekkere CC's heb gehad. Ook bij de Freubeldames vielen ze goed in smaak. Er zijn al wat verwijzingen naar de CC's, maar het originele recept staat nog niet op de site, bij deze vertaald en wel!!

RED VELVET CUPCAKES

Hoeveelheid is goed voor ongeveer 25 CC's
Oven voorverwamen op 175 graden.

300 g fijne suiker
100 gram boter (kamertemperatuur)
2 eieren
300 g cake bloem (krijg je door 30 a 40 g bloem te vervangen door maizena)
2 tbs (30 g) cacao
1 tsp (5 g) baksoda (Natriumbicarbonaat, verkrijgbaar bij oa apotheek)
snufje zout
240 ml karnemelk (kamertemperatuur)
rode vloeibare kleurstof (officieel staat 1,5 eetlepel)
1 tsp (5 ml) vanille essence
1 tsp (5 ml) (appel)cider azijn

Bloem zeven en even apart zetten. Boter met de suiker goed luchtig kloppen (5 min). Voeg de eieren toe. Mix apart in een kommetje de kleurstof, vanille essence en de cacao. Voeg dit hierna bij het beslag. Meng het zout met de karnemelk en voeg dit om en om met de bloem in 3 keer bij het beslag. Doe de baksoda en de azijn bij elkaar in een kommetje (gaat bruisen), roer even en ook dit bij beslag voegen. Nu even goed doormixen (ook even de randen met een spatel los maken). Vervolgens een flinke eetlepel per CC en voor ongeveer 18 a 20 minuten in de oven.

Ik weet dat het recept voor de frosting al een paar keer op de site staat, maar ik zet 'em voor de volledigheid toch even hierbij.

CREAM VANILLE FROSTING

Is ruim genoeg voor 30 CC's

90 g bloem
480 ml melk
400 g ongezouten Boter
400 g fijne kristalsuiker
10 ml (2 tsp) vanille essence

Klop de bloem en het melk samen in een steelpannetje. Aan de kook brengen (goed blijven roeren over de bodem) en 10 - 15 minuten laten doorkoken. Hierna afdekken met bakpapier en af laten koelen tot kamertemperatuur.
Boter flink smeuig en luchtig kloppen. Langzaam de suiker toevoegen en tot slot de vanille. Als alles goed is gemengd de afgekoelde melk/bloem-mix erbij en dan 5 minuten op medium/hoog kloppen. Afdekken en 15 minuten (geen minuut langer!!) in de koelkast.

Nu....flinke laag op de CC's  :9
Naar smaak versieren met nootjes, chocolade bolletjes etc.


SMAKELIJK :)