26 Laatst bewerkt door Ingeping (27-08-2010 21:16)

Re: Glutenvrij kapsel

Zijn er meer mensen die de ervaring hebben dat dit kapsel niet in te vriezen is?? Ik heb dit glutenvrije kapsel gebakken en uiteindelijk is de gedecoreerde taart in de vriezer beland. Helaas kreeg ik achteraf te horen dat het een nogal erg droge taart was geworden. Heeft er iemand een idee of dit komt door het invriezen??? Met een "normaal" kapsel heb ik hier normaliter totaal geen last van.

27 Laatst bewerkt door Mirjam5 (28-08-2010 19:19)

Re: Glutenvrij kapsel

ik weet niet of het door het invriezen komt. Ik heb eerder begrepen dat glutenvrij altijd al droger is dan gewoon. Persoonlijk zou ik ook niet glutenvrij gaan bakken voor alle gasten omdat er 1 iemand een dieet heeft. Het wordt nooit wat ze gewend zijn.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

28 Laatst bewerkt door sdw (14-03-2011 16:16)

Re: Glutenvrij kapsel

Ik heb zelf een paar jaar coeliakie en bak altijd voor de gehele familie en vrienden glutenvije taarten. De meeste proeven het verschil niet.

Ik gebruik altijd de helft schar mix C en de helft maizena. Als je alleen rijstmeel gebruikt wordt het erg droog en ik vind dat niet lekker.

Ik hanteer gewoon de recepten dit forum alleen gebruik i.p.v. bloem half maizena en half mix C van Schar (+ vergeet het bakpoeder niet)

dus per ei: b.v.
4 eieren
120 gram suiker
60 gram Mix C Schar
60 gram Maizena
bakpoeder

Mocht iemand nog vragen hebben kunnen ze me altijd mailen.



groetjes,

Sandra

29

Re: Glutenvrij kapsel

Ingeping schreef:

Zijn er meer mensen die de ervaring hebben dat dit kapsel niet in te vriezen is?? Ik heb dit glutenvrije kapsel gebakken en uiteindelijk is de gedecoreerde taart in de vriezer beland. Helaas kreeg ik achteraf te horen dat het een nogal erg droge taart was geworden. Heeft er iemand een idee of dit komt door het invriezen??? Met een "normaal" kapsel heb ik hier normaliter totaal geen last van.

Ja kan kloppen hoor, het is zowiezo wat droger dan een normaal kapsel. Ik gebruik ook wel eens een gedeelte ketan meel (kleefrijst meel) dan zou het iets minder droog moeten zijn...
Maar met een lekkere vulling is het prima te doen hoor, bij mij thuis op verjaardagsvisite had men het niet eens in de gaten! En ik had toen een stapeltaart gemaakt, een laag met gewoon kapsel en een laag met glutenvrij! Bij navraag wisten ze niet welk welk was... Zelf merk/proef ik het verschil wel hoor, maar ja ik heb natuurlijk al menig taartje gegeten/geproefd!  :9  :D  :D  :D

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

30

Re: Glutenvrij kapsel

Durf jij de glutenvrije in de buurt van de gewone te stapelen?
Elk kruimeltje kan immers schade aan de darmen betekenen bij glutenintolerantie.

Ik ben ook nog steeds zoekende naar een iets minder droge.
Mijn dochter vindt het feest als iedereen dezelfde taart als zij krijgt. Zeker op haar verjaardag. Het is al zolang anders geweest.

31

Re: Glutenvrij kapsel

myrquin schreef:

Durf jij de glutenvrije in de buurt van de gewone te stapelen?
Elk kruimeltje kan immers schade aan de darmen betekenen bij glutenintolerantie.

De taart was gewoon voor hier thuis. Ik heb wel veel last van mijn darmen en heb een tijd geexperimenteerd zonder tarwe te eten, maar heb geen gluten intolerantie. Dus dat stapelen kon geen kwaad!
Als het wel om een gluten intolerantie gaat kan dat natuurlijk niet, daar heb je gelijk in! :Y

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

32

Re: Glutenvrij kapsel

Hoi Liselotte,

Ik gebruik altijd het onderstaande recept (gekregen op de bakcursus van NCV. Zie dat jij al erg ervaren bent, heb jij ervaring met dit recept. Ik merk met mijn recept namelijk helemaal niets van droogheid, is hoogstens wat compacter. Bij ons snoept iedereen er van, alleen mijn jongste (2 jaar) is coeliakie patient. Daarom ben ik nu enthousiast aan het bakken. Op mijn "website" staan mijn creaties tot nu toe.

Ben benieuwd naar jou mening en tips!

200 gram boter of margarine (ik gebruik roomboter)
200 gram fijne kristalsuiker
2 zakjes vanillesuiker
4 eieren
125 gram rijstmeel (te koop bij de toko)
75 gram ketanrijstmeel (ook wel genoemd kleefrijstmeel, eveneens te koop bij de toko)
2 theelepels bakpoeder

Alle ingrediënten moeten op kamertemperatuur zijn, zet ze dus ruim van te voren klaar.
Verwarm de oven voor op 160 C.
Vet de bakvorm in en bestuif deze eventueel met een beetje rijstmeel.
Klop het overtollige meel goed uit de vorm.

Mix de boter en suiker tot het bijna wit van kleur is.
Voeg de eieren één voor één toe. Klop ieder ei eerst er goed door voor het volgende wordt toegevoegd.
Mix dan nog ca. 10 minuten op de hoogste stand.
Roer de meelsoorten (en het bakpoeder) goed door elkaar en spatel het dan luchtig door de massa, dus NIET meer mixen!
Bak de cake in het midden van de oven in ca. 1 uur goudbruin.
Een satéprikker moet schoon uit de cake komen als je erin prikt.
Open de oven niet tussendoor maar pas aan het einde van de baktijd anders zakt hij in!

Je kunt het beslag ook in een muffinvorm bakken voor kleine cakejes; bak ze dan ongeveer 30 minuten. Neem voor ca. 10 cakejes de helft van alle ingrediënten.

Groet,
Saskia

Mijn ervaring is dat de cake (veel) langer nodig heeft om gaar te worden. Afhankelijk van de grootte van de vorm 1,5 tot 2 uur. Ik gebruik de intensieve warmte functie van de oven.

Bovenstaande hoeveelheid is voor een gewone cakevorm, tulband, 20 cm taartvorm of bol (ikea).
Voor een vorm van 24 cm vermenigvuldig ik de hoeveelheid met 1,5. Voor een 28cm vorm alles x2.

al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties

33

Re: Glutenvrij kapsel

@saskia74: Ik heb geen ervaring met dit recept, kan me wel voorstellen dat het inderdaad niet droog is, aangezien het eigenlijk gewoon een cake recept is met vervanging van tarwebloem door rijstebloem! De boter maakt het dan minder droog, kan me voorstellen dat het inderdaad lekker is  :9
Het recept dat ik hier gepost heb is voor "kapsel", dus in principe een veel lichter gebak dan cake. Dat is dan weer lekker met een vulling van bv botercreme en jam. Dat heeft cake in het algemeen niet nodig...
Maar wel leuk om ervaringen uit te wisselen.
Ondertussen ben ik zelf weer gewoon over gestapt op het gebruik van tarwebloem en eet weer gewoon brood etc. Dus ik zal niet zo heel snel meer aan het experimenteren slaan met glutenvrije recepten. :)

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

34

Re: Glutenvrij kapsel

Hoi Liselotte,

Dank voor je snelle reactie.

Het oorspronkelijke recept is inderdaad voor cake, maar gebruik ik dus als "kapsel". Heb de taart tot op heden altijd wel gevuld met jam en bavarois of bavarois met vruchtjes.

Taart is wel redelijk machtig, maar dat zijn alle taarten hier geloof ik wel.

Hoe zat het nu met het invriezen van jouw bisquit recept? Is dit nu wel of niet aan te raden. Op zich vind ik het prettige aan jouw recept dat het luchtiger lijkt (met minder calorieën), maar gezien alle tijd die aan het bekleden wordt besteed vind ik het zo wat om het gewoon te proberen. Eet de taarten ook alleen met visite en dan moet hij natuurlijk wel goed te eten zijn.

Groetjes,
Saskia

al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties

35

Re: Glutenvrij kapsel

Hoi Saskia,

O ik vind hem zeer goed te eten hoor! Hij is alleen wat droger vergeleken met het recept met tarwebloem, maar zoals ik hierboven al ergens schreef had mijn visite het niet eens in de gaten!
Taart met biscuit ipv cake is toch echt wel wat minder machtig dan met cake. Maar ja het is met alle marsepein/fondant toch inderdaad toch altijd nog wel een hapje...  :D
Ik weet eigenlijkn iet of ik wel eens ingevroren had... denk niet dat het een probleem is eigenlijk...

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

36

Re: Glutenvrij kapsel

jolanda71 schreef:

Dan zou ik een ander recept nemen.

Voor taartvorm Ø 23 cm
Ingrediënten
4 grote eieren
100 gram witte basterd suiker (witte)
100 gram gezeefde c-mix vanShär
2 theelepels bakpoeder van dr oetker.


Bereiding
Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.

Klop de eierenen de  suiker 'au bain marie' op totdat de suiker opgelost is en er een schuimende massa ontstaat. (niet te heet laten worden dan gaat het klonteren)

Ikzelf verwarm de eieren van te voren en mix 10 minuten.

Klop de massa nu koud op tot een stevige schuim. Spatel de gezeefde bloem er voorzichtig door.

Stort het beslag in een ingevette taartvorm.

Bak de taartvorm in ongeveer 40 minuten af.


Dit recept is top! bedankt!

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

37

Re: Glutenvrij kapsel

Hoi Lilo,

Ik heb per ongeluk glutinous rijstmeel gekocht, dus kleefrijstmeel. Kan ik dat ook gebruiken voor dit recept of word het dan toch iets anders. Ik moet namelijk een klein glutenrvij meptaartje maken, dus geen grote taart. Alvast bedankt voor je antwoord.

38

Re: Glutenvrij kapsel

He Raziye!

Ja dat kan ook hoor, ik gebruikte zelfs altijd een gedeelte kleefrijstmeel om te zorgen dat het iets minder droog is... Succes!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

39

Re: Glutenvrij kapsel

Mijn zoontje heeft naast koemelk, tarwe, soja, ook een eiwitallergie.
Kan ik bij de diverse recepten die hierboven genoemd zijn ook ei-ersatz van 3 Pauly gebruiken (dit is een eivervanger in poeder vorm)?
En wat werkt beter, de boter vervangen door koemelk en soja vrije margarine of door zonnebloemolie?

Ik heb nog bijna geen ervaring met het bakken, dus alle tips zijn welkom. Zeker omdat mijn zoontje echt bijna niets mag hebben....

Hij lust trouwens wel graag dingen met chocolade.
Heeft iemand nog een goed recept voor bijvoorbeeld chocolade cupcakes/taart waar dus geen melk, tarwe, soja en ei in zit?

Alvast bedankt!!!

40

Re: Glutenvrij kapsel

ik heb hem uitgeprobeerd voor een bestelling en hij is erg goed ontvangen.

Maar heeft iemand het al uitgerekend voor een kleinere bak vorm dan 20 cm bijv. 15 cm??

Re: Glutenvrij kapsel

Het is ook een superrecept.... ben nu trouwens ook (van een ander forum) cupcakes aan het bakken (staan nu in de oven) ook met rijstmeel en kleefrijstmeel. Ben benieuwd!

Alleen... had het hele mengsel in een 15cm taartvormpje gedaan en ging heel goed, tot 5 minuten voor tijd. Ploef.... in het midden heel erg ingezakt. Nu zie je dat niet aan het eind, maar heeft iemand hier ervaring mee? Had wel hoeveelheid voor 20cm taart aangehouden. Zou dat het zijn? Hij is wel gaar. En als ik hem omdraai zie je het niet, maar zou liever een hele mooie gave taart hebben.

Groetjes,
Mirjam

42

Re: Glutenvrij kapsel

Bij mij lukt het de ene keer wel en de andere keer niet.
Het nadeel is als hij inploft hij ook gelijk zo massief is en niet meer luchtig.
Ik heb het inmiddels al geprobeerd met schar mix C en ook de versie met rijstemeel.
Maar lees nu kleefrijstmeel, welk recept gebruik jij dan?

Mijn eerste taarten bakte ik ivm mijn dochter geheel glutenvrij een niemand proefde het, maar toen ontdekte ik funcakes meel en was ik verslaafd aan het gemak hoe je dat maakt.
Nu bak ik vaak een kleinere versie voor haar en de rest gewoon glutenvol. Voor haar eigen verjaardag wil ze nu een stapeltaart en wil ik 2 gewone taarten bakken, goed bekleden met marsepein en dan bovenop die van haar. Met haar kleine broertjes verjaardag was het meppertje glutenvrij en heeft zij hem verder opgegeten.

Re: Glutenvrij kapsel

myrquin schreef:

Bij mij lukt het de ene keer wel en de andere keer niet.
Het nadeel is als hij inploft hij ook gelijk zo massief is en niet meer luchtig.
Ik heb het inmiddels al geprobeerd met schar mix C en ook de versie met rijstemeel.
Maar lees nu kleefrijstmeel, welk recept gebruik jij dan?

Mijn eerste taarten bakte ik ivm mijn dochter geheel glutenvrij een niemand proefde het, maar toen ontdekte ik funcakes meel en was ik verslaafd aan het gemak hoe je dat maakt.
Nu bak ik vaak een kleinere versie voor haar en de rest gewoon glutenvol. Voor haar eigen verjaardag wil ze nu een stapeltaart en wil ik 2 gewone taarten bakken, goed bekleden met marsepein en dan bovenop die van haar. Met haar kleine broertjes verjaardag was het meppertje glutenvrij en heeft zij hem verder opgegeten.

Ik gebruik het recept van de website. Maar ipv 100% rijstmeel, gebruik ik 75 % rijstmeel en 25% kleefrijstmeel. Dat laatste koop ik bij de toko. Ook wel bekend als "KETAN' meel. Succes ermee

44

Re: Glutenvrij kapsel

Ik gebruik voor 20cm ronde vorm:

4 eieren
75gr rijstmeel
25gr kleefrijstmeel(KETAN),
25gr amandelmeel
25gr gesmolten boter
120gr suiker
zakje vanille suiker

Deze is heerlijk en helemaal niet zo droog, niemand proeft hier het verschil

groetjes Hanneke

Re: Glutenvrij kapsel

Klinkt interessant... met amandelmeel. Haal je die kant en klaar of maal je je amandelen zelf heel erg fijn?
Wat is de reden dat je dat erbij doet? Is het dan zachter van smaak?
Gaaf hoor al die variaties!

axhanneke schreef:

Ik gebruik voor 20cm ronde vorm:

4 eieren
75gr rijstmeel
25gr kleefrijstmeel(KETAN),
25gr amandelmeel
25gr gesmolten boter
120gr suiker
zakje vanille suiker

Deze is heerlijk en helemaal niet zo droog, niemand proeft hier het verschil

46

Re: Glutenvrij kapsel

Amandelmeel kun je o.a bij Reform/natuur winkels kopen.

'Het geheim van geluk is vrijheid, het geheim van vrijheid is lef!'

47

Re: Glutenvrij kapsel

muffinandmore schreef:

Klinkt interessant... met amandelmeel. Haal je die kant en klaar of maal je je amandelen zelf heel erg fijn?
Wat is de reden dat je dat erbij doet? Is het dan zachter van smaak?
Gaaf hoor al die variaties!

axhanneke schreef:

Ik gebruik voor 20cm ronde vorm:

4 eieren
75gr rijstmeel
25gr kleefrijstmeel(KETAN),
25gr amandelmeel
25gr gesmolten boter
120gr suiker
zakje vanille suiker

Deze is heerlijk en helemaal niet zo droog, niemand proeft hier het verschil

Het was een probeersel voor mijn buurvrouw die glutenvrij is, hij was zo goed gelukt en zij vond hem zo lekker dat ze hem altijd zo wil.
Amandelmeel kun je zelf malen maar dan moet je dit met de suiker erbij doen anders wordt het een soort pasta(pindakaas). Ik zelf koop het bij ons in Duitland gemalen in zakjes van 200gr bij de supermarkt voor nog géén euro.

groetjes Hanneke

48

Re: Glutenvrij kapsel

myrquin schreef:

BVoor haar eigen verjaardag wil ze nu een stapeltaart en wil ik 2 gewone taarten bakken, goed bekleden met marsepein en dan bovenop die van haar..


ai ai ai, dat is vragen om problemen. houd glutenvrij absoluut ver weg van de glutenprodukten!
Het kan aan mij liggen (of aan mijn super gevoelige kind), maar is het voor haar eigen verjaardag dan zo'n probleem om een keer 2 glutenvrije taarten te maken?

Sorry, bedoel het niet slecht. Wil je niet "afkatten", maar nog minder wil ik dat je dochter ziek wordt. Zeker niet op haar eigen verjaardag. Wat je zelf al zegt de rest proeft het niet eens.

Groet,
Saskia

al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties

49

Re: Glutenvrij kapsel

Saskia,
Eerder heb ik zelf ook een bericht geplaatst dat ik het nooooit zou doen, maar na jaren verandert de mening wel iets.

Elke taart wordt apart afgemaakt en dan pas gestapeld. Er zit een 'dikke' laag marsepein om en hij wordt pas aangesneden als de laag eraf is gehaald. Ik zie daar geen problemen(meer) in.

Er zal heus wel eens iets mis gaan in het huishouden met besmetting, maar ze lijkt niet gevoelig te zijn en nog belangrijker: haar antistoffen zijn altijd mooi laag.(sinds zij op dieet is)

p.s. ik voel mij niet aangevallen hoor. Ik heb inmiddels na jaren aardig wat ervaring en kan het mij voorstellen hoe je reactie is.

50

Re: Glutenvrij kapsel

Ohhh wat fijn om al die ervaringen te lezen! Ons neefje heeft een vrij heftige vorm van coeliaki en mag dus echt niks met gluten, nog geen kruimel :s Ze maken voor hem altijd apart dingen maar het ventje is 5 en vind het soms oneerlijk dat hij niet dat mag wat andere mogen. Dus tante yvon aan de bak;) Ik maak volgens hem als enige lekkere cupcakes (die maak ik dan allemaal glutenvrij) en dan kan mama de rest invriezen. Dit gaat gewoon goed, geen klachten gehad dat het droger werd. Ik ga gauw eens aan het proberen met de glutenvrije recepten die ik hier lees.