1

Onderwerp: Fondant bevestigen op enchanted cream

Hallo allemaal,

Ben niet zo’n ervaren bakster, maar wel erg ambitieus (denk soms iets té).
Ik wil volgende week een zeemeerminnentaart maken voor mijn dochter der verjaardag.
De onderste taart wil ik afsmeren met enchanted cream en daarop van fondant decoratie bevestigen. De bovenste taart wil ik dun afsmeren met EC en dan schubben van fondant plakken.
Nu vraag ik me af of dit kan met EC ivm t vocht. Heeft iemand hier ervaring mee? (Ik vind botercreme minder lekker en minder fijn werken)

Hopelijk kan iemand mij helpen. Bedankt!!!

2

Re: Fondant bevestigen op enchanted cream

https://i.postimg.cc/4KDxDmJK/4-E82-B70-E-97-DB-41-FB-B6-D4-14-AD1-F838-B5-A.jpg
Het gaat om dit idee taart. De onderste laag alleen dus met EC afgemeerd, omdat ik zo’n “gemarmerd” effect wil krijgen

3

Re: Fondant bevestigen op enchanted cream

Wat je zou kunnen doen is de enchanted cream aanmaken met slagroom ipv met water en melk. Dan is het wat vetter en minder "nat". Maar nog steeds  niet te garanderen dat de boel niet gaat smelten. Zeker niet als je het een hele nacht (als je hem de dag van te voren maakt) in de koelkast laat.

Als je niet van botercrème houdt, is ganache dan geen optie voor je?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Re: Fondant bevestigen op enchanted cream

Ganache is toch alleen maar in chocolade te verkrijgen?
Maar als botercreme de beste oplossing is dan moet ik daar gewoon voor gaan.
Is de botercreme mix van funcakes lekker?
Bedankt voor de snelle reactie trouwens.

5

Re: Fondant bevestigen op enchanted cream

Ik zou t met enchanted ook niet gokken, te vochtig.
Je kunt ganache maken van puur melk of witte chocolade. Het is idd chocolade opgelost in slagroom. Verhouding puur 1:1, melk 1:1,5 en wit 1:2. Deze wordt na het koelen weer heel vast van structuur. Gebruik zelf wel altijd botercreme, voordeel is dat je het goed kunt kleuren. Succes.  Veel mensen laten de botercreme of fondant laag van een taart altijd al liggen dus ga toch altijd voor het meest werkbare

6 Laatst bewerkt door Jootje88 (14-07-2020 05:54)

Re: Fondant bevestigen op enchanted cream

Bedankt voor jullie reactie. Ik ga toch botercreme gebruiken, als dat het meest werkbare is doen we dat gewoon.
Ik heb nog een vraagje, als ik de bovenste laag dun afsmeer met botercreme, blijven de schubben daar dan op plakken, of moet ik eetbare lijm gebruiken?

7

Re: Fondant bevestigen op enchanted cream

Ik zou dan wel de bc 1:1 doen omdat in de mix ook teveel vocht zit waardoor de decoraties dan nog kunnen smelten met evt uitloop van de kleuren. Zou jammer zijn.
Eetbare lijm oid heeft niet veel nut, denk ik  ;-) . Dus gewoon zo erop doen.

8

Re: Fondant bevestigen op enchanted cream

Op zich zou het op gewone botercrème (van mix) moeten kunnen, als je er maar voor zorgt dat je de mix echt een uur laat intrekken en héél goed mixt, zodat boter en vocht één homogene massa wordt. Met 1:1 ga je wel op safe, dat dan weer wel.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag