1

Onderwerp: EERSTE taart! HELP!

Goedenmiddag,

Zojuist al mijn spullen besteld om deze week mijn eerste taart te gaan maken!
Zit nog met wat vraagjes...
kan ik de taart in twee delen maken? Dag 1: bakken (bescuitmix), vullen (botercreme/jam) en bekleden (fondant) en dan dag 2: decoreren?
Zoja hoe bewaar ik de gevulde, afgemeerde en (evt) bekleden taart? In of buiten koeling? Afgedekt of niet?
En het liefst maak ik mijn boetseer beertje al van te voren. Hoe bewaar ik deze het best (in of buiten koeling of vriezer?) of moet dat echt a la minuut ?
Ook heb ik gehoord dat je tylose moet toevoegen aan het fondant om het steviger te maken. Is dit echt nodig bij een beertje? En evt tips ervoor?
Misschien leg ik de lat wel erg hoog voor Mn eerste taartje maar wil zo graag gelijk een mooie maken :p

Alvast bedankt! Groetjes deze onervaren beginneling

2 Laatst bewerkt door Esther68 (12-03-2019 17:52)

Re: EERSTE taart! HELP!

Heel veel antwoorden kun je terugvinden in de FAQ (bovenin de balk) maar ik geef toch wat antwoorden. ;)
Taarten met botercreme vulling zijn na 5 dagen nog goed (volgens sommige sites en uit ervaring is dit ook zo). Voor een ander (klant) houd ik max 3 dagen aan. Ik zet de taart dan wel in de koeling ondanks dat een botercreme vulling buiten de koeling bewaard kan worden, wat ik regelmatig lees. De taart gaat zonder doos of met kartonnen doos, maar zeker geen luchtdichte plastic doos. Vocht moet weg kunnen anders smelt je taart.
Decoraties kun je al weken van tevoren maken. Stofvrij maar niet luchtdicht laten drogen. Bij fondant gebruik ik altijd tylose omdat fondant meestal (te) zacht is. Bij marsepein niet altijd maar dit ligt aan de grootte en van welk merk de marsepein is.

3

Re: EERSTE taart! HELP!

Bedankt voor je reactie! Word steeds een stukje wijzer ;-)
Ben nieuw op de site dua dat had ik inderdaad nog niet ontdekt!
Ga er even tussen neuzen :)

Groetjes